Hur bekämpar vi bäst terrorism och grov brottslighet

MJLee

Trådstartare
Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas högsta antal personer som anslutit sig till Daesh.
  • Att de är andra generationens medborgare
  • Att de oftast har en kriminell bakgrund ofta med droger och våld
  • Att de kommer från svåra socioekonomiska förhållande och har svaga band till det svenska samhället som de upplever har svikit dem
  • Att det oftast är familjen, särskilt mammorna som varnat sociala myndigheter som tidigare inte tog det på tillräckligt stort allvar men att de och polisen har blivit mycket bättre.
  • Att de återvänder till Sverige, och att några redan har dömts för brott mot mänskligheten där det funnits bevis.
  • Att det i de flesta fall inte finns några reella bevis på att de gjort sig skyldig till något specifikt brott.
Men vad gör vi med andra hemvändare? Vi kan ändra lagen så att det blir straffbart att vara medlem i en terroristklassad organisation. Men vad händer när släpps fria? The Guardian har en lång och tänkvärd artikel om hur franska fängelser är grogrund för radikaliserung. Hur förhindrar vi att samma sak händer i Sverige? KRIS jobbar redan med 'vanliga' kriminella. Fryshuset har gjort ett fantastiskt arbete med nynazister och Vit Makt.

Hur gör vi samma sak med Daesh hemvändare? Sverige har förlöjligast internationellt för sin mjuka linje men hur bryter vi cirkeln? Jag tror att en viktig del är att byta miljö, man ser igen och igen att brottslingar av alla slag återvänder till sin gamla bekantskapskrets efter att de släpps eftersom det är det enda de känner till. Så geografisk distans. Sedan är det väl känt att Daesh är helt okunniga om Koranen och Islam så de ska undervisas av rätt imamer. På något sätt måste vi integrera den här gruppen i Sverige. Men fasen vet hur.

Sedan ska vi kanske inte glömma att nästan lika många har dött av ko attacker i år. Och att flera nyligen dog pga att ett bussbolag sket i säkerheten på en av deras bussar.
 
Fast det har faktiskt varit en del flickor som rest dit som jihadist fruar.
Sant, men rubriken gäller ju terrorism och grov brottslighet. Då är en bedövande majoritet av förövarna män. Oavsett är könsfördelningen sådan att det verkar underligt att bortse från genusaspekterna om man vore intresserad av försöka komma till rätta med problemet.
 
Det funkar inte, de är svenska medborgare.

Dessutom kan det i det här fallet visa sig att det är utvisningsbeslutet som är trigger. Ska vi då alltså sluta att utvisa människor?

Terror går bara att skydda sig emot till en viss grad. Men för att den ska få inflytande måste den sätta skräck i medborgarna. Det ska vi inte göra oproportionerligt lätt för dem att göra.
 
Dessutom kan det i det här fallet visa sig att det är utvisningsbeslutet som är trigger. Ska vi då alltså sluta att utvisa människor?

Terror går bara att skydda sig emot till en viss grad. Men för att den ska få inflytande måste den sätta skräck i medborgarna. Det ska vi inte göra oproportionerligt lätt för dem att göra.

Där skiljer sig nog våra åsikter lite för jag är inte för en obegränsad invandring eftersom vi inte har resurserna för det (nu pratar jag inte bara om pengar utan lärare, bostäder osv). Dvs tyvärr måste vi avvisa vissa som enligt våra regler inte har asylskäl.

Att ta emot fler än vad vi kan ta hand om på ett bra sätt är ohederligt och bidrar verkligen till att skapa ett skuggsamhälle.

Edit: Äsch, läste ditt inlägg slarvigt. Multitasking funkar tydligen inte så bra idag.
 
Jag tänker att det vi gör med hemvändarna inte är i närheten lika viktigt som det vi gör med de som befinner sig i riskzonen för att radikaliseras. Det ena utesluter såklart inte det andra, men vill vi att situationen som helhet ska bli bättre så gäller det att lyckas strypa tillförseln av människor till organisationer som Daesh. Hur det ska gå till är en väldigt komplex fråga, men en bra start borde ju vara att sträva mot att alla ska känna sig inkluderade och som en viktig del av det svenska samhället.
 
Jag tänker att det vi gör med hemvändarna inte är i närheten lika viktigt som det vi gör med de som befinner sig i riskzonen för att radikaliseras. Det ena utesluter såklart inte det andra, men vill vi att situationen som helhet ska bli bättre så gäller det att lyckas strypa tillförseln av människor till organisationer som Daesh. Hur det ska gå till är en väldigt komplex fråga, men en bra start borde ju vara att sträva mot att alla ska känna sig inkluderade och som en viktig del av det svenska samhället.

Ja, det absolut bästa är ju att de aldrig åker iväg för att strida.
 
Vad gäller den grova brottsligheten. Börja med att öka straffet för brott mot vapenlagen HÅRT det ska kunna ge flera års fängelse. Bli av med så många skjutvapen som möjligt. Det är ändå en stor skillnad på att slå någon i huvudet med ett brännbollsträ eller sticka en kniv i någon och meja ner dem med ett skjutvapen.
 
Där skiljer sig nog våra åsikter lite för jag är inte för en obegränsad invandring eftersom vi inte har resurserna för det (nu pratar jag inte bara om pengar utan lärare, bostäder osv). Dvs tyvärr måste vi avvisa vissa som enligt våra regler inte har asylskäl.

Att ta emot fler än vad vi kan ta hand om på ett bra sätt är ohederligt och bidrar verkligen till att skapa ett skuggsamhälle.

Edit: Äsch, läste ditt inlägg slarvigt. Multitasking funkar tydligen inte så bra idag.

Det var inte så jag menade, mest som en ironi över de som skyller dådet på invandringen, dvs vill ha mångfalt fler utvisningsbeslut.
 
Vad gäller den grova brottsligheten. Börja med att öka straffet för brott mot vapenlagen HÅRT det ska kunna ge flera års fängelse. Bli av med så många skjutvapen som möjligt. Det är ändå en stor skillnad på att slå någon i huvudet med ett brännbollsträ eller sticka en kniv i någon och meja ner dem med ett skjutvapen.

Problemet är att pga EU är det extremt lätt att få in illegala vapen från forna öststaterna där de flesta illegala vapnen kommer ifrån. Jag är dessutom lite cynisk och misstänker att det är ytterst sällan de vapnen kommer in vid en vapenamnesti. Det är gammelvapen man ärvt lite diskret i några generationer typ.
 
Vad gäller den grova brottsligheten. Börja med att öka straffet för brott mot vapenlagen HÅRT det ska kunna ge flera års fängelse. Bli av med så många skjutvapen som möjligt. Det är ändå en stor skillnad på att slå någon i huvudet med ett brännbollsträ eller sticka en kniv i någon och meja ner dem med ett skjutvapen.
Det är på gång vad jag förstått med hårdare straff men man skall inte glömma bort att grovt vapenbrott redan har högt straffvärde med upp till fyra års fängelse. Något år till gör nog varken till eller från, möjligen att en större del av hanteringen flyttas till yngre individer.
 
Och att de är män. Du glömde det.

Är det relevant? Visar det inte enbart, att det är en ojämställd rörelse? I RAF begick såväl kvinnor som män attentat. Bland dem som nu bekämpar IS finns t.ex. kvinnliga Peshmerga-soldater.

Att de flesta islamistiska terrorattentat har begåtts av män besvarar inte frågan vad man kan göra för att bekämpa islamistiska attentat på annat sätt än att det är ett tecken på vilka som mest sannolikt är i riskzonen för att rekryteras. För andra terrororganisationer kan kön helt sakna betydelse.

http://www.socialpolitik.com/2015/03/11/peshmerga/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp