Bukefalos 28 år!

Hur bemöta kvinnofientliga åsikter på bästa sätt?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Kära allvetande Buke. Jag behöver er hjälp.
Hur bemöter jag på sakligaste möjliga vis kvinnofientliga åsikter, riktade mot mig?
Det enklaste är ju naturligtvis att bara be den som uttrycker åsikterna att dra åt helvete, men jag vill ha ett mer "sakligt" alternativ som ger idioten en tankeställare. Hur ska jag lägga fram och resonera kring det då?
Förtydligande: Nedanstående kursiverade text inom " " är min omgivnings åsikter.

Åsikterna handlar i mångt och mycket om den "helt enorma risken" att som ung tjej i storstan (med dess förorter) idag, våldtas. Och hur jag "måste" förebygga det på alla tänkbara vis.
Alltså att det är olämpligt för mig att gå klädd i annat än bylsiga heltäckande kläder, helst med mitt långa hår helt/delvis täckt också (av t.ex. en huva), att jag inte bör vistas ute alls under kvällar och nätter, och annars bara ta bil (skjuts) eller taxi (av stort känt bolag) från dörr till dörr bokstavligen, bara för att ta några exempel.
Och att om jag inte gör ovanstående, faktiskt får skylla mig själv "när" jag blir våldtagen. För har jag inte vidtagit "nödvändiga försiktighetsåtgärder" (läs: ovanstående), då kan jag ju faktiskt inte lägga skulden ("åtminstone inte mer än endast en liten bit") på gärningsmannen, för då är ju trots allt jag "som uppmanat till gärningen genom mitt beteende och utseende", "och då får jag ju stå mitt kast".

Kan tillägga att jag själv faktiskt inte är rädd för att bli våldtagen. Det är faktiskt ingenting jag ägnat någon större tanke alls, eller har åtminstone inte gjort de senaste månaderna. Jag känner inte mig otrygg om jag är på väg hem från stan en fredagskväll, även fast jag alltid har musiken på hög volym i öronen (detta vet dock inte omgivningen om, givetvis!). Här hemma i hålan är jag snarare rädd för att råka snubbla eller något, för kommer jag inte upp finns det inte en kotte att fråga efter kl. 23.00...
Kort sagt, risken för att bli våldtagen ser inte jag som något problem.

Även om ovanstående kanske är uttryckt av välmening (om än något något klumpigt isf...), så tolkar jag det som ren kvinnofientlighet och ett försök att begränsa mig. Frågan är som sagt, hur bemöter jag detta på sakligast möjliga vis?
 
Har inget bra svar. Hade liknande diskussion med en kvinnlig kollega som typ tänkte som de du visar på. Som ifall en är påverkad får en skylla sig själv om hen blir antastad :( Vi är bägge gymnasielärare och jag tycker det är enormt trist med en kollega med sådana värderingar, speciellt när vi jobbar med unga.
 
Kontra med att så länge du är singel så är det en mycket liten risk eftersom den absoluta majoriteten av våldtäkter sker inom förhållanden eller tillfälliga förbindelser. Celibat javisst! :grin:

Det hade jag helt glömt bort! Minns att min gymnasielärare i juridik sa något om att den absoluta merparten (minns inte procentsatsen nu, men mer än 2/3 iaf!) våldtäkterna begår av någon man kände till sedan innan och/eller tillfälliga förbindelser. Det kortet ska jag absolut dra! :)
 
Det är de som inte kan låta blir att våldta folk de möter ute på kvällen som är ansvariga för att stanna hemma eller ta taxi.

Man kan ju också fråga sig vilken manssyn dina bekanta har, om de tror att män inte är kapabla att ansvara för sina egna handlingar vid åsynen av hår. :meh:
 
Det är de som inte kan låta blir att våldta folk de möter ute på kvällen som är ansvariga för att stanna hemma eller ta taxi.

Man kan ju också fråga sig vilken manssyn dina bekanta har, om de tror att män inte är kapabla att ansvara för sina egna handlingar vid åsynen av hår. :meh:

Något sådant typ. Män är befriad från allt ansvar, det är kvinnorna som ska tryckas tillbaka och akta sig hela tiden. "För män har ju svårare med impulskontrollen".
 
Kära allvetande Buke. Jag behöver er hjälp.
Hur bemöter jag på sakligaste möjliga vis kvinnofientliga åsikter, riktade mot mig?
Det enklaste är ju naturligtvis att bara be den som uttrycker åsikterna att dra åt helvete, men jag vill ha ett mer "sakligt" alternativ som ger idioten en tankeställare. Hur ska jag lägga fram och resonera kring det då?
Förtydligande: Nedanstående kursiverade text inom " " är min omgivnings åsikter.

Åsikterna handlar i mångt och mycket om den "helt enorma risken" att som ung tjej i storstan (med dess förorter) idag, våldtas. Och hur jag "måste" förebygga det på alla tänkbara vis.
Alltså att det är olämpligt för mig att gå klädd i annat än bylsiga heltäckande kläder, helst med mitt långa hår helt/delvis täckt också (av t.ex. en huva), att jag inte bör vistas ute alls under kvällar och nätter, och annars bara ta bil (skjuts) eller taxi (av stort känt bolag) från dörr till dörr bokstavligen, bara för att ta några exempel.
Och att om jag inte gör ovanstående, faktiskt får skylla mig själv "när" jag blir våldtagen. För har jag inte vidtagit "nödvändiga försiktighetsåtgärder" (läs: ovanstående), då kan jag ju faktiskt inte lägga skulden ("åtminstone inte mer än endast en liten bit") på gärningsmannen, för då är ju trots allt jag "som uppmanat till gärningen genom mitt beteende och utseende", "och då får jag ju stå mitt kast".

Kan tillägga att jag själv faktiskt inte är rädd för att bli våldtagen. Det är faktiskt ingenting jag ägnat någon större tanke alls, eller har åtminstone inte gjort de senaste månaderna. Jag känner inte mig otrygg om jag är på väg hem från stan en fredagskväll, även fast jag alltid har musiken på hög volym i öronen (detta vet dock inte omgivningen om, givetvis!). Här hemma i hålan är jag snarare rädd för att råka snubbla eller något, för kommer jag inte upp finns det inte en kotte att fråga efter kl. 23.00...
Kort sagt, risken för att bli våldtagen ser inte jag som något problem.

Även om ovanstående kanske är uttryckt av välmening (om än något något klumpigt isf...), så tolkar jag det som ren kvinnofientlighet och ett försök att begränsa mig. Frågan är som sagt, hur bemöter jag detta på sakligast möjliga vis?

Fråga om hon förespråkar burka.
 
Jag känner rent spontant att med tanke på statistiken som visar tydligt att risken är större att våldtas av en anhörig (och då lär ändå anmälningsbenägenheten vara mindre i det fallet) så får du väl bryta kontakten, hen kan ju våldta dig annars :angel:

Själv blir jag bara vrång och konstaterar att jag vägrar ta ansvar för andras handlingar och vägrar sitta som en fånge i mitt eget hem för att jag kanske någon gång råkar ha oflyt och, högst osannolikt, stöter på en våldtäktsman. Jag är numera 31 och får fortfarande höra att jag inte ska gå ut själv på nätterna :meh:

Det är förresten lite kul att det ofta är dessa individer som gnäller om att feminister anser män vara djur... "Män är offer för sina lustar precis som kaniner/hundar/valfritt djur men jämför de för fan inte med djur din jävla pk-hora!" :p
 
En kille jag träffade på en fest drog den en gång och jag kunde inte låta bli att fråga hur många han själv våldtagit på grund av bristande impulskontroll.

Samtalet tog slut där, jag var tydligen sjuk i huvudet.

Haha påminner om när min pappa hade hört någon klaga över att de visar homosexuella på tv. Personen menade att det kan få folk att få idéer om att själv bli homosexuell. Pappa frågade om personen själv blivit frestad av att byta sexualitet p.g.a. Tv. Mannen svarade ja:rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp