Hur berättar jag att jag inte kan ha kvar hästen min?

L

Laylin

Jag har hand om en häst som tidigare var utlånad till ridskolan eftersom ägaren inte hade tid med henne. Jag började sköta om och rida hästen varje dag,och till slut bestämde sig ägaren för att inte ha kvar henne på ridskolan, så nu ett och ett halvt år har det varit "min" häst, har dock inte behövt betala något för att ha henne, ägaren är så glad att slippa åka till stallet att hon gärna betalar allt :angel:
Men nu har jag hittat en annan häst som jag ska ha på foder eftersom jag inte längre kanner mig trygg med "min" nuvarande häst.

Då är bara frågan, hur berättar jag detta för ägaren. Hon har ju tagit bort henne från ridskolan, flyttat till nytt stall och betalat ganska mycket extra varja månad i ett 1 ½ år nu. :confused: Känner mig elak och vill inte svika henne :(

Sv: Hur berättar jag att jag inte kan ha kvar hästen min?

Du säger som det är och så hjälper du till med hästen en månad till eller något så hon har tid på sig att hitta någon annan.

Om det vore så lätt... När hon har gjort aå mycket för mig så känns det som att jag sviker henne, plus att jag verkligen inte vill att mina kompisar ska ringa henne med en gång och ta över "min" häst =(

Jag skulle också ha det svårt med skuldkänslor i det fallet. Men ni har ju haft en fungerande överenskommelse och ägaren vet också att vissa lösningar inte varar för evigt. Du har kanske en vilja att utvecklas som ryttare, det måste hon väl i alla fall förstå. Det finns många goda hem för en häst, utan att hon behöver stå och betala dessutom. Kan du erbjuda dig att hjälpa henne med försäljning eller förmedling till fodervärd? Klarar du sedan inte av att vara i samma stall får du nog leta ett nytt till din nya häst.

Men där har du ju svaret! :idea:
Ta din kompis som är mest lämpad med till den betalande hästägaren och tala om att du tackar så mycket för den tid som varit men att du nu fastnat för en annan häst, men din kompis tar gärna över nu :)

Smidigt för alla parter- och man kan inte både äta och ha kvar kakan.

Om det vore så lätt... När hon har gjort aå mycket för mig så känns det som att jag sviker henne, plus att jag verkligen inte vill att mina kompisar ska ringa henne med en gång och ta över "min" häst =(

Men om du har en kompis som kan ta över hästen så är det väl bra? Eller är din vän inte lämplig? Om det "bara" är rent känslomässigt så får du nog lägga det åt sidan och tänka på hästens ägare.

Sånt där är svårt, men det är alltid bäst att vara ärlig hur jobbigt det än är. Jag förstår dock inte hur du tänker med att "jag verkligen inte vill att mina kompisar ska ringa henne med en gång och ta över "min" häst =(", det måste ju vara toppen om hästens ägare kan få ngn som ersätter dig?

Jag har haft liknande "problem" men jag var hästägaren.

Det enda rådet jag kan ge dig är att vara ärlig säg precis som det är så fort som möjligt, egentligen skulle du gjort det redan när du började fundera på en annan häst.

Jag hade uppskattat om min "medryttare" hade upplyst mig omedlbart när de funderat på att sluta eller skaffa egen häst. Om man har varit snäll och lånat ut sin häst så är ärlighet det minsta man kan begära.

Som hästägare har man ansvar för sin egen häst och man vet att sådana lösningar oftast inte är för evigt. Själv är jag jättetacksam för de åren jag fått med mina bra och pålitliga medryttare, men jag hade önskat
att de kunnat tala om för mig med en gång när de börjat att leta häst eller tröttna.

Så länge som du är ärlig så har hästägaren inget att bli "sur" över, däremot kan han/hon säkert bli besviken över att förlora en bra medryttare men det går över.

Lycka till!

Jag förstår hur du känner det. När jag flyttade till mitt nuvarande stall med mina två ponnyer (en B-ponny och en C-ponny) fanns det ett halvblodsto där som ägaren inte hade tid med. Jag var sexton då och letade väl lite halvt på skämt, halvt på allvar efter en stor häst att fortsätta tävla med när jag blivit för gammal för ponnyn. Samtidigt som jag visste att jag aldrig skulle kunna skaffa en stor häst utan att göra mig av med en av ponnyerna, och det skulle aldrig inträffa.

Jag sa det till dem någon gång, och då tyckte de att jag kunde få prova att rida deras häst lite. I nästan två år hade jag den hästen helt som min egen, fast jag behövde inte betala något för den. De körde mig till och med till ridklubben en gång i veckan så jag kunde vara med på hoppträning.

Dock hände det en ridolycka, och efter det fick jag inte rida hästen något mer. Men de hade en annan häst också, som de mest hade som sällskap till sin egen, och då ville de att jag skulle börja rida henne istället. Jag provade några gånger, men jag gillade aldrig den hästen riktigt. Hon var ganska så opålitlig, vilket de inte ville se då de kände ägaren. När jag sa att jag inte ville rida den mer tyckte de att jag var bortskämd och otacksam.

I alla fall, så fick min lilla ponny cancer och dog för två år sen. Vi letade litegrann efter en stor häst efter det, men hittade ingen förrän efter nästan ett år. Då gick det däremot väldigt fort, de här andra var på sommarbete, hästen de ville att jag skulle ha tillbakalämnad sen länge och vi frågade bara stallägaren om det var okej, vilket det var. Men det var det tydligen inte för dem, för sen dess har tjejen knappt pratat med mig, och säger hon något är hon skitsur.

Men om du säger till i god tid innan och fortsätta sköta hästen tills hon hittat ett annat alternativ så tycker jag inte hon har någon anledning att gnälla.

Jag förstår att du känner skuld över att släppa ansvaret men samtidigt antar jag att ägaren är en vuxen människa, som därför har full förståelse för att saker och ting förändras.

Håller med de övriga, vill du ändra på situationen så är det bättre att du tar tag i saken och pratar med ägaren snart så att hon/han får chansen att se över sin situation. Har du dessutom en eller flera kompisar som vill "ta över" efter dig så är väl det fantastiskt bra för hästägaren. :)

Nu kan du ju dessutom välja själv vem du tror skulle fungera bäst med hästen och rekommendera den personen.

Jag tycker att du redan har svikit henne och nu kan du inte gör så mycket för att göra det ogjort.
Du skulle ha varit rak och ärlig och sagt till ägaren redan innan du började leta ny häst, att du inte kände dig säker med den. Då hade både ägaren haft en chans hitta en annan lösning i god tid och kunde haft en dialog med dig som kanske skulle ha kunnat lösa bägge era problem.
Nu tycker jag att du uppträtt mycket omoget och fult som redan har en ny häst innan du ens tala med ägaren till den gamla. Förstå verkligen om ägaren blir både arg och besviken på dig, det hade jag blivit. För det minsta man kunde begära var ju att talat om att du letade efter en annan häst innan.

Försöker svara alla på en gång nu, kan bli ett väldigt långt inlägg :angel:

Duplo: Ja, vi har haft en bra relation med mycket kontakt varje vecka då jag har berättat om hur alla går med hästen så både hon och jag har varit väldigt nöjda med överenskommelsen. Har försökt antyda några gånger att vi/jag inte kommer någonvart med ridningen med denna häst, så hon har ju en aning om att jag kommer byta häst då jag har pratat lite om min nya, dock inte nämnt att jag ska ha honom istället.

Ridtravare, TinyWiny och -Catherine-: Jättebra ide, men då detta är en vääääldigt svårriden häst har jag ingen kompis som skulle passa, som ens skulle klara av att trava henne :(

Ela: Bra att få höra ur hästägarens perspektiv. Hur gjorde du när medryttaren slutade? Skulle h*n fortsätta i x antal månader till exempel?

Iskall89: Vad tråkigt att du haft så mycket problem med dina hästar, både de egna och andras hästar som du haft hand om. Känner igen mig i din situation till viss del.

Karamelldrottningen: Jag har flera gånger uttryckt att det inte känns som att vi kommer någonstans. Att hästen inte utvecklas och att jag inte kommer någon vart med henne heller. Jag har helt enkelt försökt "förbereda" henne eller vad man ska säga.

Lager: Ja, hon är en vuxen människa, med en dotter som är ett par år äldre än mig, så han har ju definitivt förståelse för att man förändras, det är ju bra antar jag :)

Masse: Den nya hästen har jag än så länge bara på "halvtid", och har då hand om båda hästarna just nu. Jag kommer ha det så i drygt två månader till. Så även om jag skulle säga till om en månad har hon tid på sig att hitta någon ny ryttare då det är brist på "lediga" medryttar/foder-hästar häromkring.

Så även om jag skulle säga till om en månad har hon tid på sig att hitta någon ny ryttare då det är brist på "lediga" medryttar/foder-hästar häromkring.

Jag tycker att om du redan betämt dig så berätta NU inte om en månad. Det är mest rättvist mot både häst och ägare, annars finns det väl rätt stor chans att man får ta "första bästa" och är hästen svår så är det förmodligen inte så enkelt att hitta någon vettig medryttare.

Jag var med om något liknande för lite mer än ett år sedan. Hade hand om en häst som var för svår både för mig och ägaren. Efter en olycka (hästen reste sig rätt upp och hade således av min kompis) så vågade jag inte sitta på honom igen. Hörde av mig till ägaren samma dag som det hände och ebjöd mig att ta hand om hästen tills hon hittat något vettigt alternativ. Tror jag hade honom i några veckor till efter det, även om jag inte vågade sitta på honom igen. Ville verkligen ställa upp för ägaren som varit så snäll och låtit mig låna hennes häst!

Jag menade aldrig att jag ska vänta med att berätta, det jag menade var helt enkelt att jag kommer kunna ha kvar hästen ett bra tag till om nu inte ägaren hittar någon som litar på och som klarar av hästen.
Jag är beredd på att fortsätta hjälpa till i två månader efter att jag har berättat, har ännu inte hittat någon då så tycker inte jag att det är min skyldighet längre att ha kvar hästen. Ta nu inte det här på fel sätt, jag älskar pållen och skulle egentligen vilja ha kvar henne, men det skulle inte funka. Men om nu ägaren inte har hittat någon efter två månader så kan man väll inte begära att jag ska fortsätta sköta hästen, eller vad tycker ni?

Nej, det tycker jag låter vettigt. Berätta det du sagt här, att du inte känner dig "trygg" med denna hästen, att du har fått möjlighet att rida en annnan, att du är ledsen över att det blev som det blev men att du kan ta hand om hästen tills hon haft lite tid på sig att styra upp saker! :) förhoppningsvis förstår hon.

Jag ringde ägaren igår men hon är på semester i två veckor. Jag vill inte ta det över telefon, speciellt inte när hon har semester, så det får vänta tills hon kommer hem så vi kan ta det face to face.

Kan slänga in en liten uppdatering av läget här nu. Jag ringde ägaren och vi träffades i stallet för ca. 2 veckor sen. Jag berättade allt om att jag inte känner att jag kommer någon vart och att jag har blivit väldigt osäker när jag rider denna häst. Ägaren förstod precis, hon vet ju själv hur hästen är. Det var inga problem, självklart blev hon ju inte glad men hon var definitivt inte arg utan tackade för all hjälp under dessa åren och sa att vill jag rida är det bara att ringa. Jag är så glad över detta och att hon är så förstående men samtidigt är det jobbigt att skiljas från hästen :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 270
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 640
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 995
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka