Hur bli DOMARE??

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare ponnie91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 882
Sv: Hur bli DOMARE??

Förut var det iallafall att man skulle tävlat minst 1.20 för att bli banbyggare, hur det är nu har jag dålig koll på men ring/maila ditt distrikt så får du svar, och får veta om de har några banbyggarkurser inplanerade eller så kanske de vet om något granndistrikt har det.

Det ska gå alldeles utmärkt att betala utbilningen själv, bara att anmäla sig till sitt disktrik, jag tror inte att du behöver vara medlem i någon klubb.

Men tänk på att när du dömmer så räknas det som arbete och är man sjukskriven 100% för att man inte kan arbeta så bör du inte kunna verka som domare heller. Det är inte ovanligt att man på en dag arbetar upp till 12-14 timmar.
Att hålla koncentrationen uppe så länge för att göra ett bra jobb är väldigt påfrestande även för 100% friska människor.
Arbetsklimatet är långt ifrån alltid speciellt bra, många dåliga domartorn finns det, du sitter många gånger i konstig vinkel för att kunna se allt, ofta trång och instängt vilket allt som oftast leder till dålig luft, lagom varmt är sällan det är, antingen fryser man som en gris eller svettas som en.
Att ta en paus i en klass med 150 starter är bara att glömma, utan det är bara att köra på non stop i 5 timmar.

Senast ändrad av en moderator:

Tack, läste i en annan tråd att det där med att bara ha tävlat 120 var en rekomendation, o inget som behövdes. har tävlat upp till 115 och ska strat 120 i år, så kan ju försöka gå en banbyggarutbildning efter det.

Men ska kontakta mitt distrikt när jag får lite tid.

Förresten, vet ngn om det är åldersgräns? Och vad ungefär kan man ta betalt när man är banbyggare och ska bygga på te.x en lokal?

Det beror på om klubben som arrangerar P & J är medlem i SvRF, är den inte det så får inte licenierade ryttare starta utan riskerar då att deras licens bli indragen.

Var har du hittat detta?
http://www2.ridsport.se/skane/files/{7D0BB297-E228-49F9-89DC-6E55C5B05B25}.pdf
Detta hittade jag på Skånes Ridsportförbund. Står inget att ryttare med licens blir av med den om de startar i en P & J som arrangeras av icke medlem i SvRF.
Om det är så tycker jag att det borde stå i den texten eller?

Det ska gå alldeles utmärkt att betala utbilningen själv, bara att anmäla sig till sitt disktrik, jag tror inte att du behöver vara medlem i någon klubb.

Men tänk på att när du dömmer så räknas det som arbete och är man sjukskriven 100% för att man inte kan arbeta så bör du inte kunna verka som domare heller. Det är inte ovanligt att man på en dag arbetar upp till 12-14 timmar.
Att hålla koncentrationen uppe så länge för att göra ett bra jobb är väldigt påfrestande även för 100% friska människor.
Arbetsklimatet är långt ifrån alltid speciellt bra, många dåliga domartorn finns det, du sitter många gånger i konstig vinkel för att kunna se allt, ofta trång och instängt vilket allt som oftast leder till dålig luft, lagom varmt är sällan det är, antingen fryser man som en gris eller svettas som en.
Att ta en paus i en klass med 150 starter är bara att glömma, utan det är bara att köra på non stop i 5 timmar.

Tack för svaret:bow:
Meningen är ju inte att vara sjukskriven resten av livet, vill ju jobba, så det är alltid bra att kolla upp alla intressanta utbildningar:)
Är utb domarsekreterare inom islandshäst & har varit det några ggr så jag vet vad det innebär med dåligt väder & långa pass;)

Ett litet klargörande här. Clear Round är en bedömning inom hoppning, precis som A:0 eller A:1 eller liknande. Om den anordnas på lokal tävling så brukar det vara i klassen Lätt D för ponny och 0,90 för häst.
Det som många här på Buke brukar kalla Clear Round tror jag är klubbtävlingar där man kan välja höjd oavsett om man rider på ponny eller häst.

Här i distriktet där jag bor kallas sådant oftast Pay and jump. Och ja, det stämmer som map skriver, på Pay and jump får man inte dela ut rosetter eller skriva resultatlistor eller ens kalla det för tävling.

Tack för alla svar..! :bow: Och Baron Linge, tack, det är precis så jag har fått lära mig. :banana:
Få se nu, vi har iaf klargjort skillnaden mellan Clear round och Pay and Jump. :p

Angående domare har jag genom detta fått reda på att man måste vara över 20, samt att man ska vända sig till sitt distrikt för att veta mer. Men nu är det långt kvar tills jag blir 20, men vill gärna veta lite mer ändå, fast jag inte kan gå utbildningen än. :angel:
Vad lär man sig? Finns det någon, ex. ******* (vet ej om man får "namn"ge bara så..), som redan är domare, som kan berätta lite om hur de började?

//;) vetgirig :devil: :D

Var domarsekreterare eller tidtagare på tävlingar som din klubb anordnar, skaffa TR och läs dessa (inte från pärm till pärm), var även uppmärksam på de TR ändringar som kommer varje år, vid tävlingar så fråga domaren mycket när det händer incidenter (det finns ju inte så mycket att fråga om när någon gör en finfelfri runda), och hur den bedömer olika saker, var vetgirig det är bra, när du gjort detta ett par gånger så kan du dömma lite klubbtävlingar på klubben om du känner dig mogen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 795
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket... 2 3
Svar
48
· Visningar
5 024
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka