Hur bli löst från fodervärdsavtal?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Molinima
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 904
M

Molinima

Om man har en hund på foder och ägaren lovat ta tillbaka hunden om problem uppstår i framtiden, hur gör man då när inte ägaren går att nå?
Vi har en hund på fodervärdsavtal sedan flera år. Nu har vi pga familjeskäl absolut inga möjligheter att behålla hunden. Vi försöker förtvivlat få tag på uppfödaren, men den har gått under jorden.
Vilka rättigheter och skyldigheter har vi? Vad blir den juridiska påföljden om vi tvingas avliva hunden (hunden är inte omplaceringsbar pga psykiska problem).

Sv: Hur bli löst från fodervärdsavtal?

Hur gammal är hunden?

Om ni har haft den "sedan flera år" gissar jag att den kan vara över 5 år och det är vanligtvis då ägandeskapet på hunden övergår till fodervärden och ni är i så fall fria att göra vad ni vill med hunden.

Är hunden över 5 år och en tik är ni ägare till hunden och får göra "vad ni vill".

Nej hunden är inte fem år förrän nästa höst (tyvärr). Den har bott hos oss i ett par år år.

Funderar...

Du kallar uppfödaren för ägare, är det så att ni inte har ett fodervärdsavtal via SKK?

Ja, en tik och ordinärt fodervärdsavtal upprättat med uppfödarens rätt till 2 kullar. Sedan skulle ägarskapet övergå till oss eller när hunden fyller fem. Dock har inga kullar blivit tagna och ägaren har som sagt gått upp i rök.
Om vi ändå skulle lyckas få tag i ägaren, kan man kräva att hon på grund av ägorätten är skyldig att ta hem hunden även om hon inte vill/har möjlighet?

Jo, skk-avtal är upprättat. Men som jag tolkar det är hon ägare till hunden tills två kullar är tagna eller hunden fyller fem.

I så fall skulle jag kontakta skatteverket för att då den adress människan är skriven på, skicka ett vanligt och ett rekommenderat brev då där du förklarar situationen och säger att om uppfödaren inte kontaktar er inom säg en månad så kommer ni att omplacera eller avliva hunden själva.
Alt. om ni kontaktar rasklubben och kollar om de vet vart människan tagit vägen.

Ring och prata med SKK:s jurister för säkerhets skull. (Nu utgår jag ifrån att hunden är renrasig och fodervärdsavtal enligt SKK är skrivet.)

Så vad kan då konsekvensen bli om vi blir tvungna att avliva hunden?
Det finns inget skrivet, men ett muntligt löfte som sagt att hon tar tillbaka hunden om problem uppstår. Skulle ju vilja ge henne den möjligheten så klart innan avlivning, men om hon inte går att få tag på så är det ju hopplöst.
Och även om det inte är möjligt i det här fallet så kan väl inte en fodervärd omplacera en hund?

Eftersom ni har ett skrivet avtal genom SKK är min rekommendation ( som någon skrivit innan ) att först kontakta SKK för råd..

Nej hon äger bara rätten till två kullar, hon äger inte hunden.

Vid fodervärdsavtal äger inte fodervärden hunden förrän den är "betald" eller faller för tidslinjen. Vid försäljning med bibehållen avelsrätt stämmer det dock att hunden ägs av den som den bor hos.

Saxat från SKKs hemsida ang. fodervärdsavtal:
"Har tiken haft sina avtalade två kullar innan hon fyllt fem år övergår hon i fodervärdens ägo så snart dessa kullar är födda och valparna blivit gamla nog att lämna tiken."

Till TS: Prata med SKKs juridiska avdelning, där kan de hjälpa dig. Ägaren har en skyldighet att ta tillbaka hunden, men det är ju inte mycket värt om denne inte går att få tag på.

Jo, skk-avtal är upprättat

Då är det det som gäller och fram tills hunden är 5 år och den övergår i er ägo, så är uppf/ägaren skyldig att ta tillbaka hunden närhelst ni vill.

Så vad kan då konsekvensen bli om vi blir tvungna att avliva hunden?

Att ni blir ekonomiskt ersättningsskyldiga för 2 kullar såklart.

Och även om det inte är möjligt i det här fallet så kan väl inte en fodervärd omplacera en hund?

Nej.

Hur gammal är hunden nu?

Senast ändrad:

Att ni blir ekonomiskt ersättningsskyldiga för 2 kullar såklart.

Nu blev jag nyfiken.
Hur avgör man det då? Vilken summa handlar det om? Det beror väl på hur många valpar tiken skulle fått (och det kan man ju omöjligt veta)?

Ja, det får väl vara något sådant. Men jag blev lite nyfiken på vad och hur osv :)

Det smidigaste är väl att ta två kullar i "medelstorlek" för den rasen och vad de skulle ge i vinst.

Precis.

Exempelvis om rasgenomsnittet är 6 valpar/kull x 10 000 (exempelpris/valp) = 60 000/kull - kostnader för foder, kostnad för hanhund (om man inte använder egen hane) reg, avm, veterinär etc., så i det fallet skulle då fodervärden krävas på ca 30-40 000 kr/kull = runt 60-80 000 kr. totalt.

Jag skulle som fodervärd inte vilja chansa (på att jag slipper undan den kostnaden om tikägaren/uppfödaren drar fallet till tinget) och avliva hunden i alla fall...

Tack för mycket utförligt svar! :)

KAN det bli så i TS fall att det skulle kunna bli förmildrande eller att hon skulle kunna "komma undan" på något vis eftersom uppfödaren gått upp i rök?

Jag vet faktiskt inte..

Det beror ju på en rad omständigheter, ex. hur länge är det kvar innan kontraktet löper ut (dvs innan hunden fyller 5 år)? Varför uppf./ägaren inte kunnat nås etc.

Är hunden 4½ år nu, så kan fv krävas på max en kulls intäkter exempelvis, eftersom det då är en omöjlighet för ägaren att rent tidsmässigt kunna ta 2 kullar på tiken innan 5 års ålder.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 803
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 253
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 589
Senast: Sel
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna... 2
Svar
37
· Visningar
4 040
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka