Hur bli löst från fodervärdsavtal?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Molinima
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 904
Sv: Hur bli löst från fodervärdsavtal?

Hm, vänt till dig och även till TS.

TS är alla hälsotester gjorda på hunden som ska göras för att valparna ska kunna registeras? (SKK:s/rasklubbens hälsokrav)

Om inte, skulle väl även det kunna vara en omständighet som ytterligare skulle kunna köpa fodervärden "tid"? Eller äganderätt, om hunden helt enkelt inte är godkänd för avel?

Nja, röntgen ögonlysning etc. är ju undersökningar som går fort att få tid till och även att få resultat från, så det köper nog inte mkt tid. Ev. kan ju dna-tester som ska skickas iväg och därmed ta längre tid ge lite fördel, kanske även mh om det är svårt att få platser osv., men innan hunden är 5 år/kullarna tagna så är de bästa alternativen: ha kvar eller lämna igen.

Avlivning/försäljning är enligt mig helt uteslutet så länge fodervärdsavtalet gäller.

Ok. Men om testerna är gjorda med icke för avel godkänt resultat, är fodervärden då fortfarande "bara" fodervärd? Krävs det att hunden formellt skrivs över ändå? (Jag gissar att svaret är ja.)

Ja, avtalet löper fram tills 5 års ålder för en tik ändå, såvida inte uppfödaren/ägaren skriver över hunden på fv i förtid.

Har hänt mig en gång att en inköpt och på foder utsatt hund visade sig ha C-höfter och hon skrevs med fv's godkännande över på honom samma dag som resultatet kom in på hunddata.

Såg ingen idé med att låta avtalet löpa i 3½ år till i det läget, "bara för att" liksom :cool:

Om det inte är en uppfödare som flyttat ner i kloakerna då.... :p

Misstänkte att det var så.

Precis och tyvärr finns det ju allt för många sådana uppfödare :mad: :crazy: :eek:

Men det finns också uppfödare som pga oförutsedda händelser, sjukdom och annat kan vara svåra att nå/"hitta åt" och så länge ingen kontakt etablerats är det svårt att veta vad ts har för chanser att lösa sitt problem.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 803
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 249
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 589
Senast: Sel
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna... 2
Svar
37
· Visningar
4 040
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka