Hur blir värdena i enselaget?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 807
W

Warmia

Jag har funderat länge på hur värdena blir som dom blir i höenselaget. Är det kvaliten i själva gräset som gör att det blir bra värden. Vilken tid man låter det ligga innan man tar upp det, vilket väder det är när det ligger, vilken månad man tar in det??? Undra om ni förstår hur jag menar......

Sv: Hur blir värdena i enselaget?

Det jag vet är att tidigt skördat brukar bli näringsrikt med högt protein och sent skördat låga näringsvärden och lågt proteinvärde.

Sågär står det i boken:
" Med tidig skörd menas att vallen slagits i början av knoppning/axgång. Medeltidig skörd avser vall skördad i början av blomning/avslutad axgång, sen skörd avser vall skördad i full blomning när det gäller klöver och gräs."

Sen brukar ju en "dålig sommar" ge dåligt hö/silage med låga värden... dvs om det har regnat mycket.

Syftar du på näringsvärden? Tycker inte det generellt är bättre värden i silage, däremot är det svårt att i Skåne få in hö med bra hygieniska värden. Fuktigt och få skulltorkar.

Edit: har fått lära mig huvudregel; tidigt slaget = högre protein, lägre enerig. Sent slaget = lägre protein, högre energi

Senast ändrad:

Det har jag också funderat på. Vet det som de två föregående har skrivit. Och så beror det ju på vilka växter du har insådda på vallen. Klöver tex. är ju proteinrikt.

Men spelar det in hur länge det ligger på slag o torkar? Man säger ju att ensilage är väldigt proteinrikt. Är det enbart för att bönderna tar det så tidigt till korna, eller beror det ocskå på att det inte ligger o torkar som hösilage??

Jo, det har du rätt i, men kan det inte påverka näringen på nått sätt? Hö blir ju mer D-vitaminrikt ju mer det utsätts för soljuset, medans halten av karoten sjunker, som exempel.. Borde då inte även hösilaget påverkas på nått sätt?

Värdena beror på vad det är för växter (grässorter, klöversorter etc), vad det varit för förutsättningar när de växte (mark, gödsling etc.), när de skördas (tidig skörd- ofta hög smältbarhet, mycket blad-mycket protein) och hur mycket man tappar efter skörd (torkas det mycket kan bladen trilla av- proteinvärdet sjunker, regnar det på det kan sockret sköljas ur etc.). Bland annat... :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 398
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka