Hur bör man agera vid påkörning av katt? (utbruten från Vad gör vi del CLXII)

1 januari 2023 är det lag på att registrera ALLA katter.
Det är också sedan flera år lag på att registrera ALLA anläggningar där hästar hålls oavsett antal och form. När vi gjorde det var lagföljandet högst blygsamt i procent. Kanske har det blivit lite bättre nu efter att det gällt i flera år. Antar såklart att ingen som läser det här och har en häst på sin lilla gård är lagbrytare :)
 
Det är också sedan flera år lag på att registrera ALLA anläggningar där hästar hålls oavsett antal och form. När vi gjorde det var lagföljandet högst blygsamt i procent.
Jo, jag har väl inga större förhoppningar att det ska hörsammas första fem åren. Jag har vänner än idag, som anser att det är onödigt att kastrera och vaccinera katterna... Avmaska är ju inga problem anser de... men vaccinera och kastrera är onödiga kostnader. *Sliter mitt hår*
 
Aha, okej. Det är kopplingar som jag personligen nog inte hade gjort som bilist om jag inte råkar bo just i området. På genomfart är chansen att man är med i eller ens känner till Facebook-gruppen ganska liten, och jag hade inte utgått ifrån att postlådor i närheten har någon koppling alls till katten eller någon som känner katten. Jag har ingen alls uppfattning av hur långt hemifrån katter beger sig.
Jag skulle mest oroa mig för att nattetid råka skada en katt som jag sen inte hittar, särskilt om det inte är trafikklokt att väja eller tvärnita, och det kanske blir en trafikfara att stanna och bege sig ut och leta.
Jag menar inget illa, och självklart ska man inte köra för fort eller hänsynslöst på något annat vis, men jag upplever det som att det läggs kanske oproportionellt mycket ansvar på bilisten i en sån här situation, och för katten har ju det värsta redan hänt. Kanske kunde man som kattägare hitta fler sätt att förebygga att något händer ens katt över huvud taget? Jag kan ju bara jämföra med mina hundar som inte får gå ut själva eller utan koppel, och vid dålig sikt har de både lampor och reflexer på sig. Trafiken navigerar de alltid tillsammans med mig, och jag har alltid ansvar för hur de interagerar med andra djur, människor och trafikanter.

Jag sag sadana har skyltar pa flera stallen sist jag var i Sverige ... Det kanske skulle vara nagot?

kattskyltar-akta-katter50x50cm.png
 
Fy fan på ren svenska
Varför vaccinera? Här bor VÄLDIGT få katter. Kastrering är en självklarhet för mig för jag vill inte att min hankatt ska vandra iväg, och jag vill inte riskera att det ska födas några oönskade kattungar. Men vaccinering känns väl mest som om det skulle vara ett måste om katten faktiskt riskerar att träffa andra katter i något större antal.
 
Jag har varit oh kollat efter chip på flera påkörda katter.

Ingen av dem har varit chippad.
Så mycket enklare det vore om man chippade stallkatter och utekatter.
Nu kanske diskussionen hunnit vidare, men om vi tänker just i situationen där man råkat köra på en katt och vill försöka kontakta ägare så hjälper ju inte chippet. Eller det är väl precis som hos hund en chipavläsare som behövs?
 
Nu kanske diskussionen hunnit vidare, men om vi tänker just i situationen där man råkat köra på en katt och vill försöka kontakta ägare så hjälper ju inte chippet. Eller det är väl precis som hos hund en chipavläsare som behövs?
En läsare behövs. Men de flesta i grannskapet vet att jag är IDkontrollant och ringer mig om de inte vet vems katten är.

Jag hittade ägaren till en glad chippad spets som spatserade in i köket också. :D
 
Varför vaccinera? Här bor VÄLDIGT få katter. Kastrering är en självklarhet för mig för jag vill inte att min hankatt ska vandra iväg, och jag vill inte riskera att det ska födas några oönskade kattungar. Men vaccinering känns väl mest som om det skulle vara ett måste om katten faktiskt riskerar att träffa andra katter i något större antal.
Vaccination är för mig en självklarhet även fast våra inte träffar alls många kissar men jag svär framförallt åt att man skiter I att kastrera! (Vilket du gör, och inget riktat mot dig)
 
Megara är chippad och naturligtvis kastrerad och vaccinerad trots att hon är en ensam innekatt. Dock ej mot rabies eftersom jag inte har några planer på att resa utomlands. Man vet aldrig om jag kan dra med mig något in. Jag har inte tatuerat henne men hon ser 'rasig' ut (tydligen så tatuerar man inte katten om den ska ställas ut vilket Megara har gjort) så jag tror att om hon skulle smita ut skulle hon identifieras som raskatt. Jag skulle så gärna vilja gå ut med henne i koppel men jag får inte på henne selen utan att se ut som hamburgare. När hon väl är i den så är allt finemang.
 
Kimchi är också chippad, kastrerad och vaccinerad trots att han är ensam innekatt (som dock går på koppelpromenader). Händer det honom något vill jag vara säker på att jag gjort allt jag kunnat för att hålla honom frisk och säker.
 
Honkatten har inte varit ute en natt sen hankatten gick bort tidigt i somras så jag blev orolig (och ilsk om nån idiot skulle kört på henne utan att ta sitt ansvar och meddela men kunde heller inte se henne utmed vägen när jag gick och kollade sent igårkväll....) för det värsta skulle ha hänt men nu i ottan kom hon in jättehungrig, vilken lättnad ❤.
Jag kom som nästföljande bil efter en stor lastbil som körde på en katt. Jag tror inte chauffören märkte att hen kört på katten.
Tog med mig katten och åkte runt till närliggande gårdar, till slut var det någon som eventuellt kände någon som kunde veta vems katten var, det är inte alltid så lätt att hitta vart de hör hemma.

Det finns halsband som löser ut vid drag, kan det vara något?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp