Hur bör man agera vid påkörning av katt? (utbruten från Vad gör vi del CLXII)

Nej inget halsband för risken att fastna. Antingen att man meddelar i våra fb-sidor (om man är medlem) annars om man har den minsta lilla bit papper och penna så fins det ett gäng postlådor vid vägen. De katter som hitintills förolyckats har varit nära postlådorna, min tanke om det hela ☺️

Om du inte är villig att ta fullt ansvar för ditt djur, varför andra då göra det? Var nöjd med om bilisten konstaterar om katten lever eller ej och om den lever tar den till en veterinär.
 
Om du inte är villig att ta fullt ansvar för ditt djur, varför andra då göra det? Var nöjd med om bilisten konstaterar om katten lever eller ej och om den lever tar den till en veterinär.
Skulle du resonera lika om du körde på en ponny? En hund? Ett får?

Det är självklart att man gör en insats att hitta ägaren! Grannens katt blev påkörd vid postlådan förra året. Hon var hemma, men personen som körde på katten provade inte ens att knacka på.. det fanns inga andra hus i närheten, så det var inte direkt svårt att veta var man skulle försöka leta.
 
Jag sag sadana har skyltar pa flera stallen sist jag var i Sverige ... Det kanske skulle vara nagot?

Visa bifogad fil 101160

Jaha, och vad ska jag göra när jag ser en sån? Det kan vara lösa katter var som helst. Det är liksom ingen nyhet. Såna skyltar är rätt värdelösa. Om man vet att ens katt går nära en väg så får man hindra den från att göra det. Inte lägga över ansvaret på andra. Ska jag snigelköra på alla vägar överallt för att folk släpper ut sina katter? Nä, jag håller mig till de lagar och regler som finns i trafiken och anpassar min hastighet och körstil efter rådande omständighet men en sån skylt hade inte sått mig att köra annorlunda.
 
Skulle du resonera lika om du körde på en ponny? En hund? Ett får?

Det är självklart att man gör en insats att hitta ägaren! Grannens katt blev påkörd vid postlådan förra året. Hon var hemma, men personen som körde på katten provade inte ens att knacka på.. det fanns inga andra hus i närheten, så det var inte direkt svårt att veta var man skulle försöka leta.

Folk släpper inte ut ponnys, hundar eller får med vilje.
 
Varför vaccinera? Här bor VÄLDIGT få katter. Kastrering är en självklarhet för mig för jag vill inte att min hankatt ska vandra iväg, och jag vill inte riskera att det ska födas några oönskade kattungar. Men vaccinering känns väl mest som om det skulle vara ett måste om katten faktiskt riskerar att träffa andra katter i något större antal.
Jag tycker att du ska läsa på lite om fehv 1, FIP och FIV, med mera, så kanske du inte är så motvillig och snål för, att kosta på även din katt en vaccination.

Seriösa raskattuppfödare, testar sina katter regelbundet innan de tar in nya katter i katteriet och vaccinerar katterna. Om de har avelshane, släpper de inte in otestade katthonor för parning. De skickar inte heller sina avelshonor till otestade katterier för parning med hane. Ett katthushåll, raderas LÄTT ut.

Även tama "hemmakatter", kan vandra långt över en dag och träffa katter, innan de vänder hem igen.
 
Det är också sedan flera år lag på att registrera ALLA anläggningar där hästar hålls oavsett antal och form. När vi gjorde det var lagföljandet högst blygsamt i procent. Kanske har det blivit lite bättre nu efter att det gällt i flera år. Antar såklart att ingen som läser det här och har en häst på sin lilla gård är lagbrytare :)
Lånar mitt eget inlägg. På Ekot idag berättade de att trots att lagen gällt hyfsat länge så är bara ungefär en tredjedel av hästarna i vårt land anmälda till Jordbruksverket.

Det verkar inte vara så bra efterlevnad hos hästägare och hästhållare.
 
Inte speciellt snällt att kalla någon "snål", tänker jag? Gör vi inte alla våra fall i livet utifrån hur vi avväger risker, till exempel?
Men varför vill du då riskera att din katt blir en vandrande bomb som smittar varenda katt den möter om den inte blir allvarligt sjuk och dör själv. :heart Visserligen ses ju katt, som invasiv art i Sverige, av många... Så, lite utrensning kanske bara är bra, elelr?

Jag ber om ursäkt, men jag vill förstå.
 
Senast ändrad:
Nja, det är ganska vanligt att innekatter smiter. Men hur kan du veta exakt vilken typ av katt du kört över?

Instämmer, det är bara att gå med i upphittade och försvunna katter i den stad man bor på facebook, så översvämmas sidorna med katter som smitit ut, eller råkat blivit utsläppta av oförsiktiga barn/byggjobbare. Det är dagligen, man ser katter som aldrig varit utomhus, som kommit ut... både vanliga huskatter och registrerade raskatter. Så det kan vara både självsäkra vana utekatter och förvirrade livrädda innekatter, som blir påkörda och lämnas vid vägkanten...
 
Nja, det är ganska vanligt att innekatter smiter. Men hur kan du veta exakt vilken typ av katt du kört över?

Det är p.g.a. oansvariga utekattsägare som man antar att alla katter man ser ute på egen tass antingen är en utekatt eller en hemlös katt. Det gör ju att de innekatter som rymmer inte hittas lika snabbt. Utekattsägare gör så otroligt stor skada för katter! De sänker katters status extremt mycket! Jag önskar att folk kunde ta ansvar fullt ut för sina katter.
 
Men varför vill du då riskera att din katt blir en vandrande bomb som smittar varenda katt den möter om den inte blir allvarligt sjuk och dör själv. :heart

Jag ber om ursäkt, men jag vill förstå.
Varför skulle MIN katt smitta varenda katt den möter? De är väl vaccinerade....

Jag gör mina egna riskbedömningar utifrån min situation. Jag vaccinerar inte mina hästar mot hästinfluensa heller. Stelkramp, däremot, är en självklarhet.

Vi bor flera hundra meter ifrån närmsta granne.
 
Jag kom som nästföljande bil efter en stor lastbil som körde på en katt. Jag tror inte chauffören märkte att hen kört på katten.
Tog med mig katten och åkte runt till närliggande gårdar, till slut var det någon som eventuellt kände någon som kunde veta vems katten var, det är inte alltid så lätt att hitta vart de hör hemma.

Det finns halsband som löser ut vid drag, kan det vara något?
Nej det är inte alls lätt vi har 4-5 katter som är runt omkring huset har ingen aning om i vilket av alla 100-200 hus de hör hemma vid.
 
Varför skulle MIN katt smitta varenda katt den möter? De är väl vaccinerade....

Jag gör mina egna riskbedömningar utifrån min situation. Jag vaccinerar inte mina hästar mot hästinfluensa heller. Stelkramp, däremot, är en självklarhet.

Vi bor flera hundra meter ifrån närmsta granne.

I så fall missförstod jag dig, när du själv i första kommentaren skrev "varför vaccinera?" Då teor jag att fler seriösa kattmänniskor än mig tog illa vid oss och vill försöka förklara för de som inte vet om riskerna med att kosta på även sina katter vaccination, kastrering och avmaskning.

Jag ber om ursäkt, men det är bra om du är tydligare nästa gång och inte tror att alla är elaka och otrevliga med vilje, som alla tror att jag är, så fort jag skriver något.

Och katter kan vara bärare av dessa sjukdomar, även om de är vaccinerade.
 
Senast ändrad:
I så fall missförstod jag dig, när du själv i första kommentaren skrev "varför vaccinera?" Då teor jag att fler seriösa kattmänniskor än mig tog illa vid oss och vill försöka förklara för de som inte vet om riskerna med att kosta på även sina katter vaccination, kastrering och avmaskning.

Jag ber om ursäkt, men det är bra om du är tydligare nästa gång och inte tror att alla är elaka och otrevliga med vilje, som alla tror att jag är, så fort jag skriver något.
Det är bra att du ber om ursäkt, men att kalla någon "snål" utan att ha någon som helst aning om hur den personen lever och fungerar ÄR faktiskt rätt otrevligt.

Jag har en kastrerad, chippad och avmaskad katt som lever sitt liv som lyxstallkatt i eget uppvärmt rum där han har soffa med fluffigt duntäcke ovanpå. Han har fri tillgång till torrfoder i sitt rum. Det ENDA jag inte gör är att vaccinera honom, eftersom vi faktiskt bor hyfsat isolerat här ute på landet.
 
Om du inte är villig att ta fullt ansvar för ditt djur, varför andra då göra det? Var nöjd med om bilisten konstaterar om katten lever eller ej och om den lever tar den till en veterinär.
Jag förstår också att det finns de som tycker det är oansvarigt att ha katter ute, men tyvärr vantrivs vår med att vara inne. Jag tycker att jag då är egoistisk som inte har henne ute ungefär som att jag anser det vore egoistiskt att hålla min häst ensam i en ruta till hage för hon inte ska riskera att bryta sig. För mig är det lika illa- men återigen ser inte alla så på det och lär vara en diskussion som lär kunna pågå i en evighet.
 
Varför skulle MIN katt smitta varenda katt den möter? De är väl vaccinerade....

Jag gör mina egna riskbedömningar utifrån min situation. Jag vaccinerar inte mina hästar mot hästinfluensa heller. Stelkramp, däremot, är en självklarhet.

Vi bor flera hundra meter ifrån närmsta granne.
Mina gamla hästar vaccinerades mot hästinfluensa trots att de i princip aldrig träffade andra hästar. Vetten tyckte att det vore smart att vaccinera både min fjord som hon antog jag var iväg på träningar med och kunde dra hem till ponnyn. Fjordhästen då riktigt fräsch 30-åring som nix var på träningar 😄
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp