Hur bör man agera vid påkörning av katt? (utbruten från Vad gör vi del CLXII)

Jag förstår också att det finns de som tycker det är oansvarigt att ha katter ute, men tyvärr vantrivs vår med att vara inne. Jag tycker att jag då är egoistisk som inte har henne ute ungefär som att jag anser det vore egoistiskt att hålla min häst ensam i en ruta till hage för hon inte ska riskera att bryta sig. För mig är det lika illa- men återigen ser inte alla så på det och lär vara en diskussion som lär kunna pågå i en evighet.
Du har inte funderat på en större kattgård, då kan hon va ute under kontrollerade former, ingen risk och bli påkörd.
 
Jag förstår också att det finns de som tycker det är oansvarigt att ha katter ute, men tyvärr vantrivs vår med att vara inne. Jag tycker att jag då är egoistisk som inte har henne ute ungefär som att jag anser det vore egoistiskt att hålla min häst ensam i en ruta till hage för hon inte ska riskera att bryta sig. För mig är det lika illa- men återigen ser inte alla så på det och lär vara en diskussion som lär kunna pågå i en evighet.

Alltså, folk måste lära sig att katter kan vara rätt krävande och bara skaffa katt om de är villiga att ha ett krävande husdjur. Speciellt om man skaffar en huskatt så kan det bli lite vad som. Lugn soffpotatis eller vild galning som behöver stimuleras till max. Jag hade en innekatt som behövde stimuleras massvis! Innätad balkong, koppelpromenader, leksaker, nya saker hel tiden som t.ex. kartonger underhöll honom rätt bra. Men han krävde mycket av oss socialt också. Vi var helt enkelt tvungna att engagera oss i honom. Många skaffar katt för att "det är så lätt att ha katt". Jag tror att allmänheten måste lära sig att se katten som en annan typ av husdjur. En typ som går att lära saker (mina kunde sitt på kommando) och som kräver aktivering. Och ett husdjur där man väljer ras efter vilken typ av katt man vill ha. Vill man ha en lugnare typ så väljer man en ras som generellt är lugnare och som det är större chans att den är nöjd med livet som innekatt. Om jag skulle skaffa katt igen hade jag definitivt försökt välja en ras som är lugn, stillsam och lite mer golvbunden än den huskatt vi hade. Det hade passat oss bättre. Jag hade också velat ha en kattgård så att man hade kunnat låta katten vara ute på ett säkert sätt. Helst en helt innätad uteplats men annars kanske bara en större innätad bur runt ett fönster så kan katten gå ut och in genom fönstret. Jag har några grannar som byggt en fin på det sättet!
 
Alltså, folk måste lära sig att katter kan vara rätt krävande och bara skaffa katt om de är villiga att ha ett krävande husdjur. Speciellt om man skaffar en huskatt så kan det bli lite vad som. Lugn soffpotatis eller vild galning som behöver stimuleras till max. Jag hade en innekatt som behövde stimuleras massvis! Innätad balkong, koppelpromenader, leksaker, nya saker hel tiden som t.ex. kartonger underhöll honom rätt bra. Men han krävde mycket av oss socialt också. Vi var helt enkelt tvungna att engagera oss i honom. Många skaffar katt för att "det är så lätt att ha katt". Jag tror att allmänheten måste lära sig att se katten som en annan typ av husdjur. En typ som går att lära saker (mina kunde sitt på kommando) och som kräver aktivering. Och ett husdjur där man väljer ras efter vilken typ av katt man vill ha. Vill man ha en lugnare typ så väljer man en ras som generellt är lugnare och som det är större chans att den är nöjd med livet som innekatt. Om jag skulle skaffa katt igen hade jag definitivt försökt välja en ras som är lugn, stillsam och lite mer golvbunden än den huskatt vi hade. Det hade passat oss bättre. Jag hade också velat ha en kattgård så att man hade kunnat låta katten vara ute på ett säkert sätt. Helst en helt innätad uteplats men annars kanske bara en större innätad bur runt ett fönster så kan katten gå ut och in genom fönstret. Jag har några grannar som byggt en fin på det sättet!
Jag betraktar katterna som arbetsdjur också. De behövs här för att hålla rimligt tryck på möss. Och för att umgås med kunder,… Men det är skillnad på att ha katter i tätort och att ha det utanför civilisationen med kilometer till närmaste granne.

Vi har steriliserat alla, vaccinerat och avmaskar de som går att avmaska - och alla 4 är numer både inne och ute. De är inte särskilt krävande men det krävs ändå daglig tillsyn och omhändertagande för att de ska trivas.

Grannarna har haft noll förståelse för att vi tycker att katter bör steriliseras, med den fantastiska argumentationen att det bara är att ta fram huggkubben för kattungar man inte vill ha. För att så har man alltid gjort när det blir för många. Jag tänkte först att det var något som sades bara, men det är tydligen praktiserat varje år.
 
Grannarna har haft noll förståelse för att vi tycker att katter bör steriliseras, med den fantastiska argumentationen att det bara är att ta fram huggkubben för kattungar man inte vill ha. För att så har man alltid gjort när det blir för många. Jag tänkte först att det var något som sades bara, men det är tydligen praktiserat varje år.
Jag HADE en gång i forntiden... "vänner", som varje sommar flyttade till sommarstugan och då skaffade två kattungar... 2-3 månader senare när de flyttade hem till stan, lade de kattungarna i kartong, körde lite fram och tillbaka med bilen... eller gick över till grannen och bad hen sätta en hagelsvärm i kartongen....
 
Jag betraktar katterna som arbetsdjur också. De behövs här för att hålla rimligt tryck på möss. Och för att umgås med kunder,… Men det är skillnad på att ha katter i tätort och att ha det utanför civilisationen med kilometer till närmaste granne.

Vi har steriliserat alla, vaccinerat och avmaskar de som går att avmaska - och alla 4 är numer både inne och ute. De är inte särskilt krävande men det krävs ändå daglig tillsyn och omhändertagande för att de ska trivas.

Grannarna har haft noll förståelse för att vi tycker att katter bör steriliseras, med den fantastiska argumentationen att det bara är att ta fram huggkubben för kattungar man inte vill ha. För att så har man alltid gjort när det blir för många. Jag tänkte först att det var något som sades bara, men det är tydligen praktiserat varje år.
Ptja vi skaffade katterna dels för vi ville va katt och dels för mössproblemet i förra boendet! :)
 
Jag betraktar katterna som arbetsdjur också. De behövs här för att hålla rimligt tryck på möss. Och för att umgås med kunder,… Men det är skillnad på att ha katter i tätort och att ha det utanför civilisationen med kilometer till närmaste granne.

Vi har steriliserat alla, vaccinerat och avmaskar de som går att avmaska - och alla 4 är numer både inne och ute. De är inte särskilt krävande men det krävs ändå daglig tillsyn och omhändertagande för att de ska trivas.

Grannarna har haft noll förståelse för att vi tycker att katter bör steriliseras, med den fantastiska argumentationen att det bara är att ta fram huggkubben för kattungar man inte vill ha. För att så har man alltid gjort när det blir för många. Jag tänkte först att det var något som sades bara, men det är tydligen praktiserat varje år.

Jag antar att du bara glömde bort att skriva att de är id-märkta? Med husisar är det oftast bättre att id-märka än chippa så de som kör på katten vet att den är ägd av någon. Fö är ofta det viktigaste inte om det är tätort eller lands/glesort utan om det finns vägar i närheten som är trafikerade, särskilt om de håller höga hastigheter.

Bara för att man inte ser katter i närheten behöver inte betyda att det inte finns katter. Förvildade katter är ofta mycket skygga och osynliga för människor. Ägda utekatter kan även vandra långa sträckor.
 
Jag antar att du bara glömde bort att skriva att de är id-märkta? Med husisar är det oftast bättre att id-märka än chippa så de som kör på katten vet att den är ägd av någon. Fö är ofta det viktigaste inte om det är tätort eller lands/glesort utan om det finns vägar i närheten som är trafikerade, särskilt om de håller höga hastigheter.

Bara för att man inte ser katter i närheten behöver inte betyda att det inte finns katter. Förvildade katter är ofta mycket skygga och osynliga för människor. Ägda utekatter kan även vandra långa sträckor.
Nej, de är inte id-märkta (halsband?) och nej, det finns inga vägar i närheten som är trafikerade.

Jag tänker att det finns olika slags ”problem” med att katter springer fritt i tätort och på landsbygd.
 
Nej, de är inte id-märkta (halsband?) och nej, det finns inga vägar i närheten som är trafikerade.

Jag tänker att det finns olika slags ”problem” med att katter springer fritt i tätort och på landsbygd.

ID-märka gör man hos veterinären. En tatuering i örat (nummer), sedan reggar man hos djur-id och skk med namn, telefonnummer och adress. De flesta id-märker samtidigt som man kastrerar och för de som har utekatter låter dem få gå ut på fri fot. Att ha en kattunge utomhus är direkt olämpligt. Som sagt, eftersom Megara är innekatt så är hon bara chippad, men funderar på att id-märka också om hon behöver sederas.

Ja på landsbygd finns det alltid risken att de blir söndersmulade av ett lantbruksredskap som en traktor, tagna av ett rovdjur - om de inte är friska och vuxna. Instängda någonstans och svälter ihjäl.

From 1 januari 2023 blir det obligatoriskt att id-märka/chippa alla utekatter. Bra därför om man är ute i god tid och gör det nu.
 
Skulle du resonera lika om du körde på en ponny? En hund? Ett får?

Det är självklart att man gör en insats att hitta ägaren! Grannens katt blev påkörd vid postlådan förra året. Hon var hemma, men personen som körde på katten provade inte ens att knacka på.. det fanns inga andra hus i närheten, så det var inte direkt svårt att veta var man skulle försöka leta.
I sådana fall är det ju rätt enkelt, ett hus liksom. Men när det är flera hus, hur mycket ska man kräva av andra när man med vilje släpper ut sina katter? Halsband, chippad/tatuerad vore väl det minsta att begära i alla fall från ägarna. Vill man ha katten ute så är det på egen risk och eget ansvar.

Allergisk mot utekatter Funkar absolut som stallkatt på en gård ute i ingenstans. Men i en by? Nära en väg? Stad? Knappast. Ändå finns de där och folk kräver att andra ska ta hand om deras katter.
 
Nej, det är inte självklart att man stannar och letar ägare. Dels kanske den som kört på inte ens märkt det, dels kanske den som kör på inte har möjlighet att stanna och leta och dels kanske katten försvinner innan man hunnit stanna och gått tillbaka.
Man kan aldrig ta förgivet att nån annan gör sånt. Den enda som verkligen kan ta ansvar för katten är dens ägare.
 
I sådana fall är det ju rätt enkelt, ett hus liksom. Men när det är flera hus, hur mycket ska man kräva av andra när man med vilje släpper ut sina katter? Halsband, chippad/tatuerad vore väl det minsta att begära i alla fall från ägarna. Vill man ha katten ute så är det på egen risk och eget ansvar.

Allergisk mot utekatter Funkar absolut som stallkatt på en gård ute i ingenstans. Men i en by? Nära en väg? Stad? Knappast. Ändå finns de där och folk kräver att andra ska ta hand om deras katter.
Fast den kanske är chippad? Det är ju inget du ser utanpå. Den kan vara kastrerad, chippad, avmaskad, registrerad osv.

Försök i det närmaste husen. Om man misslyckas kan man göra flera saker. Skriva i en lokal fb-grupp eller ta med katten till veterinären för att kolla chip är två olika alternativ till exempel.
 
KL
Ena katten är örontatuerad pga att han kommer från Djurskyddet; de har veterinärer som gör det gratis åt dem här, den andra är chippad.
Bägge har GPS på halsbanden (Tractive) och halsbanden ställs in för kattens vikt.
Matte-magsåret blir en aning lindrat av detta och det är intressant att se hur de rör sig.
 
Fast den kanske är chippad? Det är ju inget du ser utanpå. Den kan vara kastrerad, chippad, avmaskad, registrerad osv.

Försök i det närmaste husen. Om man misslyckas kan man göra flera saker. Skriva i en lokal fb-grupp eller ta med katten till veterinären för att kolla chip är två olika alternativ till exempel.
Hur funkar det kl 05.30 när jag kör till jobbet? Ska jag ringa på dörren i hela villakvarteret när alla sover? När ingen veterinär har öppet?
 
En följdfråga.
Om jag kör på en katt, inte hittar någon ägare och tar den till veterinären, vem betalar veterinärvård?
Jag tar för givet att det är jag. Har jag rätt att besluta om avlivning när det gäller någon annans katt?

Hos mig går det just nu fyra olika katter. Jag vet var två av dom hör hemma. Ingen av dom är märkt.
En femte är här mer sällan, den har spårning på sig.

Av dom två jag känner till ägaren hade den inte hittats genom att knacka dörr om katten blir påkörd utanför mitt.
 
Bilens trafikförsäkring tar veterinärvård om man råkar köra på ett djur.
Därför ska man aldrig vara rädd för att ta ett djur till veterinären pga att man kan bli ruinerad av kostnaderna. Om djuret ska avlivas eller inte bör veterinär ta beslut om :)
 
Jag antar att du bara glömde bort att skriva att de är id-märkta? Med husisar är det oftast bättre att id-märka än chippa så de som kör på katten vet att den är ägd av någon. Fö är ofta det viktigaste inte om det är tätort eller lands/glesort utan om det finns vägar i närheten som är trafikerade, särskilt om de håller höga hastigheter.

Bara för att man inte ser katter i närheten behöver inte betyda att det inte finns katter. Förvildade katter är ofta mycket skygga och osynliga för människor. Ägda utekatter kan även vandra långa sträckor.
Chip är en form av id-märkning och det som de flesta veterinärer använder sig av idag.
 
Hur funkar det kl 05.30 när jag kör till jobbet? Ska jag ringa på dörren i hela villakvarteret när alla sover? När ingen veterinär har öppet?
Det finns en miljon olika situationer. I det läget är det kanske lämpligt att efterlysa på Facebook? Åka förbi och ta emd katten till veterinären senare på dagen när kliniken är öppen? Eller knacka dörr efter jobbet istället?

Det handlar bara om att vara lite lösningsorienterad.
 
På många orter finns ideella katthem som efterlyser ägare till påkörda katter, dit hade jag skrivit/smsat om jag kört på en. Skulle den vara vad vid liv hade jag känt mig tvungen att ta den till veterinären men jag hade förmodligen inte åkt in för att avläsa chip om katten fanns kvar på platsen och var avliden. Kanske främst för att det skulle medföra bra trista konsekvenser att bli sen till jobbet och det är de resorna jag gör.

Att katten kan bli påkörd, råka ut för rovdjur etc vet man ju som ägare om när man släpper ut den utan uppsikt.
 
Fast den kanske är chippad? Det är ju inget du ser utanpå. Den kan vara kastrerad, chippad, avmaskad, registrerad osv.

Försök i det närmaste husen. Om man misslyckas kan man göra flera saker. Skriva i en lokal fb-grupp eller ta med katten till veterinären för att kolla chip är två olika alternativ till exempel.

Ersätter du mig för den arbetstid jag förlorar när jag springer runt byn och landsbygden och letar efter dig (kattägaren)? Om inte du kan ta ansvar för din katt så ska du inte förvänta dig att någon annan ska göra det heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp