Hur borstar man tänderna på hunden?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Var i veckan hos veterinären för tandstensborttagning, och läget var värre än vad jag trott:cry:
Hon hade extremt mycket tandsten, alla tänder var nästan helt täckta:cry:.
Några tänder kommer oxå lossna eller så får vi dra dom senare.
Så vi fick strikta order från veterinären att vi måste måste måste borsta tänderna på henne annars kommer hon inte ha några tänder kvar om 4-6 år:cry: Helst varje dag sa han.

Men jag har ingen aning hur man gör, vad ska man använda och vad funkar bäst?
Vet sa att en vanlig barntandborste räcker så köpte den minsta jag hitta men den är för stor för hennes lilla mun.
Hur gör ni? Hur håller man hunden så hon inte ålar sig så?

Som vissa vet har vi ju haft en hel del problem med maten, att hon ätit dåligt men nu verkar vi hittat nått som funkar: uppblött Orijen och Voh blandat:p
Funkar förebyggande medel man kan ha i maten? tex Plaque off eller vad det heter?
Hur är det med Dentastix, bra eller dåligt?
Hon verkar inte gå förtjust i att gnaga ben men Dentastix verkar gå bra:)
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Jag borstar tänderna på mina hundar, använder en barntandborste och Bucadog som tandkräm...eller bara vatten och så tar jag lite Bucadog efteråt. Har hört att vanlig hundtandkräm inte gör någon nytta utan bara är för smakens skull om hunden inte är så glad i att få tänderna borstade :p
Jag har även en fingertandborste i microfiber från Petosan som jag använde mycket i början mest för att vänja hundarna vid tandborstningen.
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Barntandborste är det bästa, de är små och mjuka. Om även de är för små finns det fingertandborstar som då blir mindre (beroende på hur tjocka fingrar du har då).
Jag tycker det är enklare att borsta när hunden har munnen stängd, så en hand lite snällt runt nosen och tandborsten i den andra.
Jag ger tandkrämen (hundtandkräm) som belöning efteråt :)
När jag kör tandborstning på våra hundar (alldeles för sällan, jag skäms) så brukar jag ha dem sittande framför mig.
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Jag borstar inte tänderna på min hund. Min förre hund hade liite tandsten som försvann direkt när jag gick över till färskfoder. Så jag tror din hunds munhälsa också kommer bli bättre nu när du ger färskfoder. Komplettera med råa köttiga ben, som kycklingvingar och revben så borde det inte vara några problem. Det är viktigt att tänderna får arbeta.

Men visst skadar det inte att borsta heller :) men gör man det inte varje dag så gör det ingen nytta. Har en kompis som var väldigt duktig med tandborstningen varje dag, nu har hon slutat med det och ger ben istället och upplever att det har mycket bättre effekt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Hon hade gärna fått ben att tugga på om hon hade gillat det.
Hon bara fnyser åt det mesta om det inte är mjukt tex dentastix eller frolic:grin:
Det är klart att ben är det bästa, det tycker jag oxå men vad ska jag göra när inte hunden gillar det?

Hemlig: tar du på insidan tänderna oxå?
Escaya: Vad är det för skillnad på vanlig hundtandkräm och Bucadog?:)
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Escaya: Vad är det för skillnad på vanlig hundtandkräm och Bucadog?:)

Bucadog är egentligen ingen tandkräm utan en tandpasta med enzymer som man smetar på i tandköttskanten så fäster det på tänder o tandkött och förhindrar dålig andedräkt, minskar tillväxten av plack m.m
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Det finns ju även små mjuka "fingertutor" av microfiber som man kan trä på fingret och borsta hundens tänder med om en tandborste känns för stor och hård att ha in i hundens mun.

Fast om det är så illa som det låter med din hunds munhälsa så kanske man borde göra en lasersanering av tänderna först för att få bort all tandsten och få en bra grund att hålla efter?
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Hon hade gärna fått ben att tugga på om hon hade gillat det.
Hon bara fnyser åt det mesta om det inte är mjukt tex dentastix eller frolic:grin:
Det är klart att ben är det bästa, det tycker jag oxå men vad ska jag göra när inte hunden gillar det?

Kan det månne vara så att hon valt bort utmanande tuggisar just för att hon har haft ont i tänderna?
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Kan det inte vara så enkelt att hon ogillar att tugga ben för att hon har ont i munnen? Så om ni tar bort plank och eventuella lösa tänder kan hon kanske ändra sig. Vi borstar aldrig och våra hundar har bra tandhälsa tack vare mycket råa ben.

Förr borstade vi med en fingertuta i microfiber. Det funkade rätt bra på små hundmunnar.
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Konkurrans kan annars göra susen för at få hunden att tycka ben är åtråvärt ;) Jag fick lära mina irländska vinthund att tugga ben! Började med dentastix och gick sakta över till hårdare. Nu får de dock bara revben, oxsvans och andra naturliga tuggben så som halsar och fötter osv. Han fick oxå ta bort lite tandsten men tänder var bra. Han har inte fått tillbaka tandstenen trots att jag inte borstar :o
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Har ni provat med riktiga ben, alltså revben och liknande (inte de där tråkiga, pressade hudbenen som går att köpa överallt). Jag har inte mött en enda hund som tackat nej till sådant.
Min egna hund hade en del tandsten men blev av med allt(!) på någon enstaka vecka efter att jag bytt till färskfoder och börjat ge mycket revben och liknande för henne att äta. (och jag har aldrig borstat tänderna på henne mer än 1-2 gånger för att testa. Det var tråkigt, så jag fortsatte aldrig.)

Sedan funderar jag, precis som några andra i tråden, om det inte kan ha varit så att hon inte velat ha ben för att hon helt enkelt haft ont i munnen?
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Nej jag borstar inte på insidan av tänderna på hundarna. Tandstenen kommer främst på utsidan av tänderna, så det är det viktigaste tycker jag.

Mina hundar får aldrig hårda tuggben såsom märgben. Sett alltför ofta vad det kan bli för skador på tänderna.
Vargar må klara det, men antar att nåt har hänt med tänderna på våra hundar i och domesticeringen.
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Jag tror det har att göra med hur glupska en del hundar är, särskilt om de inte fått vänja sig i tid. De biter för hårt helt enkelt, för de är vana vid att man biter hårt i det som är ätbart, så går det att svälja. Min gamle matgalning har fått märgben hela sitt liv, och när han bröt av en tand så var det på ett råhudsben. Är man ändå orolig så finns det ju mindre ben, som revben, kycklingvingar och hela knotor med mjukt brosk.
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Om man nu inte vill ge ben, riktiga alltså så borstar man lämpligtvis med eltandborste, o naturligtvis på insidan oxå.
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Vart hittar man såna fingertutor/borstar?

Migo och Hellas: Jo det trodde vi oxå, att hon undvek dom för det gjorde ont i munnen. Veterinären fick bort att tandsten och det var inga tänder som satt löst än.

Paradiset: Konkurrans har vi provat och det funkar inte, antingen ligger hon och småmorrar lite och kollar på när de andra äter på hennes ben eller så går hon och lägger sig och sover.

Red_chili: Inte revben men en rå fin köttbit som vi skurit bort benet på. Hon fick benet men ville inte ha. Funderar på att prova kycklingvingar men är tveksam till just fågelben? Och går det att köpa mindre förpackningar eller finns det bara stora påsar? Sen har jag beställt märgben från farsan som är jägare, som vi ska hämta nästa gång vi åker ner til dom.
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Just kycklingvingar är bra att börja med för hundar som inte är vana benätare. De är ganska mjuka och lättätna. Tina vingen och klipp lite i den så köttet kommer fram så blir hon kanske mer intresserad. 1 kg är det i påsen och den kostar runt 25 kr. Det är ju inte så mycket pengar du förlorar om hon inte vill ha. Annars kan ni ju äta det själv.
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Mina hundar får aldrig hårda tuggben såsom märgben. Sett alltför ofta vad det kan bli för skador på tänderna.
Vargar må klara det, men antar att nåt har hänt med tänderna på våra hundar i och domesticeringen.

Märgben är ju å andra sidan helt galet hårt. Jag ger det inte heller, just för att jag är rädd för tandskador.

Alla ben är inte lika hårda som märgben. Ett tinat revben kan man själv böja hur som helst, det är faktiskt väldigt mjukt för att vara ben. Nackkotor verkar vara hårdare, men de är ändå relativt lätta att tugga sönder och jag oroar mig i alla fall inte ett smack för att hon ska skada tänderna på de benen.
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Både Bucadog och fingertandborsten i microfiber köpte/köper jag på Djurmagazinet, ibland brukar det finnas hos veterinären också.

Petosan-Microfiber-Fingerbrush-Dog-Oral-Cleaner.jpg
 
Sv: Hur borstar man tänderna på hunden?

Kolla in Tropiclean Fresh Breth!
Där behöver du inte borsta...

Jag har använt det nästan i ett år, ingen ny tandsten har bildats. (kan väl inte säga att jag har varit jätte noga med att använda det)
Den har inte tagit bort det lilla vi hade men bara det inte blir mer så är jag nöjd....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 769
Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
736
Senast: kma
·
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 895
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp