Tandproblem, vad gör jag fel?

Carmenzitaflower

Trådstartare
Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos veterinären med henne så sa han att vi eventuellt behöver göra en tandsanering i år så vi har vart förberedda.

Men jag har borstat i princip VARJE dag i ett halvårs tid, och innan dess minst 2 gånger i veckan. Hur kan tänderna bli så dåliga ändå? Vi ska givetvis ringa veterinären direkt på måndag när dom öppnar, men jag är superorolig över att söva henne då hon troligtvis kommer behöva operera bort juvertumörer inom kort(troligen godartade enligt vet som bad oss ha is i magen innan vi opererar).

Kan det vara hennes underbett som gör att tänderna blivit dåliga trots borstning? Dom är nästan alltid exponerade för luften. Eller kan det vara för att hon får sin mat uppblött(tuggar inte sin mat nämligen).

Kan man göra tandsanering med lugnande eller sedering? Min lilla älskling har blivit opererad 3 gånger sedan 2020 så vill undvika narkos så långt det går 😩 Hon är mitt ALLT och kan inte leva om något skulle hända henne.
 
Vanligt att småhundar behöver tandvård, precis som för oss kan ju inte en tandborste ta hand om allt, ta din hund till veterinären någon gång om året för att kolla tänderna särskilt nu när hon kommit upp i ålder.

Nej det beror inte på vad du matar henne med eller hur tänderna sköts av dig det är genetiskt :)
 
När det gäller mat så tuggar inte hundar som vi gör (så det spelar ingen roll om man ger maten mjuk eller hård) och de får plack på tänderna av samma anledning som vi får det, nämligen av kolhydrater i maten som bryts ner i munnen med hjälp av saliven. För att helt slippa problem med plack så behöver man ge hunden en kost som inte skapar denna process och det är en i stort sett kolhydratsfri kost. Att tugga på hårdsega saker som t ex köttiga ben är bra för tänderna, då det håller dem rena och friska.
Vill man inte ge en kolhydratsfri kost, utan en kost som baseras på kolhydrater (vilket de allra flesta torrfoder gör), så får man borsta tänderna noga på hunden, precis som på sig själv.
Sedan har dvärghundar oftare tandproblem än vad stora raser har.
 
Att ta tandsten och dra tänder på sedering är det ingen seriös veterinär som gör. Narkos är också lättare att kontrollera på ett säkert sätt än sedering.
Jag fick också veta när min lille behövde hjälp att det i mångt är en myt att sedering är skonsammare. Dels är det gradskillnader dels handlar det om vilka risker man vill undvika.

Min som inte ska sövas, ska inte heller sederas
 
Plus att både den europeiska och den svenska riktlinjen säger att tandrengöring ska ske intuberat, vilket inte går på enbart sedering. (Jag vet att du vet det men skriver det för de andra som läser :D )
För mig är tandrengöring typ ta tandsten o kanske lägga på någon gucka, mao sånt vi gjorde vaket förr i tiden med en skrapa, så antar att du menar en mera omfattande rengöring?
 
Förr opererade man väl även folk med brännvin som bedövning och otvättade händer, så att något gjordes förr innebär inte nödvändigtvis att det är bra med dagens standard.. ;) Medicin är ju ett sådant område som hela tiden utvecklas till bättre och säkrare metoder.

Försöker man pilla bort tandsten vaket lär man inte komma åt det som är under tandköttskanten, på tänderna långt in osv. Om man inte intuberar (=kräver narkos) finns också risken att bakterier och plack som lossnar åker ner i lungorna och ställer till oreda. Ska man kunna röntga och se hur rötterna ser ut (en del tänder är tickande bomber som behöver tas bort även om de ser ok ut på ytan) behövs också narkos.
 
För mig är tandrengöring typ ta tandsten o kanske lägga på någon gucka, mao sånt vi gjorde vaket förr i tiden med en skrapa, så antar att du menar en mera omfattande rengöring?
Ja idag tar man tandsten med hjälp av en ulktraljudsscaler, precis som hos människor. Det kan göra ont och därför behöver hunden vara sövd, förutom risken med att andas in plack och bakterier. Dessutom ingår det ofta röntgen av alla tänder för att se om något behöver åtgärdas, mätning av evtll fickdjup samt polering, återigen precis som hos människor. Du kan inte röntga en hund vaket på ett bra sätt för att få med alla tänder och rötter.
Tandvården inom veterinärbranschen går framåt, vilket vi ska vara glada för.
 
Min hund behövde tandsaneras redan vid två års ålder. Det var inte extremt såklart men absolut dags. Med tandborstning (och kanske foderbyte) har jag lyckats hålla nere det men vid sju års ålder är det dags igen. Andra hundar har toppentänder hela livet utan någon som helst vård. Det är genetiskt och du har gjort vad du kunnat för att fördröja operationen och förbättra förutsättningarna!
 
Jag har borstat tänderna på min dansk/svenska gårdshund sen hon var 4 år.
Fick beröm och guldstjärna igår av vet. för hennes tänder är så fina :) hon är 7år nu.

Det är nog bara tandborstning som gäller. Vi gör de varannan kväll.
Mycket pga min första dansk/svenska som åkte in för att skrapa tandsten o kom hem utan ett par tänder...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: annaovega
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 624
Senast: fejko
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 467
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp