Hur bortskämd är du ang stall?

Martina_m

Trådstartare
Har insett hur bortskämd jag är när det gäller stall och dess faciliteter. Har flyttat från en liten stad till det så kallade "Hästmeckat" (Skåneland) och hästen har fått följa med. Men vad jag inte förstod var svårigheten att hitta ett likvärdigt stall som mitt gamla.

Så, vad är du bortskämd med?

Stora boxar?
Värme i stall (delar av)?
Toalett?
Ridhus?
Service?
Ytor att förvara foder/prylar?
Stora hagar?
Upphängningsmöjlighet?
Putsvänligt?
Ordning och reda?
Duschspilta MED varmvatten?
Träningar?
Stallkompisar?
Pentry?
Omklädningsrum?
Närhet?
Ridvägar?
Vad mer?

(Nu är jag inte bortskämd med allt detta, men måste erkänna att Hästmeckat har gjort mig besviken, trodde mer om hästvärlden i Skåneland)
 
Nu tycker jag att jag har världens bästa stall så jag behöver inte vara bortskämd med mer men ungefär såhär;
Stora boxar i ett nybyggt stall (byggdes i somras), 5 boxar och en plats där en 6te box kunde byggts men där finns hö istället.
Foderrummet/sadelkammaren är mer eller mindre uppvärmd och annars blir det varmt när hästarna kommer in i den större delen.
Ridhus är det 10 min skrittavstånd till
In/utsläpp delas upp, alla har 3 utsläpp i månaden (2 helgdagar, 1 vardag) resten tar stallägaren. Insläpp delar vi upp mellan oss hyresgäster. Stallägaren fixar och donar med precis allt som behövs göras, men hyresgästerna tar hand om sina hästar. Täckesbyten och så ingår såklart och matburken på morgonen, sen har stallägaren till och med ställt upp med att se till så att det är lungt i hagen (min lilla är ett mobboffer ibland), hackat is i vattnet, tagit in hästarna på t.ex. julafton och nyår osv.
Hagarna är stora beroende på vad du jämför med, myyycket större än ridskolans små rutor men skulle inte ha något emot om vinterhagen var lite större (ju större desto bättre ;)). Sommarhagarna är dock enorma och alldeles brevid stallet.
Vi har hyllor och krokar så att det räcker och blir över i sadelkammaren, och stallägaren sätter gärna upp mer om det behövs. :D Foder har vi också massor av utrymme att förvara det på alltså i foder/sadelkammaren. Det är ett skapligt stort rum. Hö ingår i stallhyran så det behöver vi inte oroa oss för att ha utrymme till.
Putsvänligt hur? Stallet är nytt så allting är väldigt fräscht och enkelt att göra rent. Det är inga bucklor i stallgolvet t.ex. eller slitna boxväggar som vissa andra stall har.
Vi håller gemensamt ordning och reda, har våra egna hyllor, egna krokar och ingen slänger saker bara runt om sig. Och andra sidan är jag den yngsta där (17 år) och det skiljer säker 10 år mellan mig och nästa person i ålder. Alla sopar efter sig och tar upp när de grisar ner (haha, är väl bara jag som gnater på om att någon inte tagit upp sitt smuts/hö från diskhon efter de gjort rent något, annars har jag inte klagat på ordningen).
Ingen duschspilta och inget varmvatten. Vi har tagit dit en vattenkokare och ja, räcker så. :)
Det finns en ridbana på gården, dock av gräs pga att stallet är så nytt och det finns strålkastare som är väl behövd nu i vinter. Träningsmöjligheter finns dock på ridklubben vid ridhuset eller om man rider åt andra hållet så finns det en väldigt bra tränare som bor där.
Vi är väl alla kompisar i stallet, fast som sagt; ålderskillnad mellan mig och de andra. ;) Äsch, jag trivs bra så.
Finns inget omklädningsrum fast en uppvärmd toalett (alltså den toaletten är guld värd när man varit ute och hackat is i en 20 min) om man känner att man inte vill byta om i sadelkammaren. Det är bra bussförbindelser, dock något km att gå ut till stallet från busshållplatsen. Vi löste det med en cykel den sträckan, men jag har mest fått skjuts.
Ridvägarna är underbara! Absolut underbara, skog överallt, mjuka stigar, massor av stigar, du kan bara rida en väg och alltid kunna göra den vägen till en runda utan att behöva vända någonstans. Det finns även fiiina galoppsträckor, sandhögar att klättra i, varierat underlag och ridavstånd till strand. Alltså jag verkligen älskar ridvägarna, är helt säker på att det inte finns ett bättre ställe med bättre ridvägar någon annanstans i närheten. Enda nackdelen är väl att det är en crossbana i närheten och det har hänt för ett par 4 år sen att jag blev jagad av en idiot. Men aja.
Vad mer? Antar att det måste nämnas att jag har världens bästa stallägare med en billig hyra på 1700kr för allt det där och det ingår torv och fri tillgång på hö i hyran. Herregud vad jag älskar mitt stall som du kanske märker. :laugh:
 
Stora boxar? 9-10kvm är boxarna där jag står nu och har så varit i senaste stallen. Är nöjd med det, min största häst är 155cm hög :)
Värme i stall (delar av)? ingen värme på i stallet, men det är värmeslinga på alla vattenledningar i stallet.
Toalett? faktiskt i detta stall! eller ja, vi har ett helt hus med kök och toalett som är varma! :)
Ridhus? nej, men saknar inte ridhus särskilt ofta. men så är jag travnisse också :)
Service? står i helkollektiv, är nöjd med det.
Ytor att förvara foder/prylar? vi har lite snålt om utrymme att förvara grovfoder. Men i övrigt har vi gott om plats. (en hel villa att dela på för åtta boxar)
Stora hagar? helt okej vinterhagar. lite snålt om bete, men i sommar räckte det precis.
Upphängningsmöjlighet? ohja!
Putsvänligt? jodå, det är varmt i köket, och finns varmvatten
Ordning och reda? ja det är helkollektiv, så ibland får vi ha möte och ta varandra i örat så vi håller ordning :)
Duschspilta MED varmvatten? tyvärr inte
Träningar? ibland så, på sommaren, dras det ihop träningar.
Stallkompisar? världens bästa :love:
Pentry? vi har ett fullt utrustat kök
Omklädningsrum? japp, hyfsat varmt tillochmed :)
Närhet? jag har 1,5km till stallet. så ja det är helt okej.
Ridvägar? hur mycket som helst, men nackdelen är att dom är på andra sidan E4
Vad mer? vi har en ridbana, som vi i höstas fick påfyllt underlag på.
Jag är inte särskilt kräsen med vad för bekvämligheter det finns för mig i stallet, toalett är ju skönt om det finns, men är van att inte ha tillgång till toalett i stallet.
till hästarna vill jag ha stora hagar och vill inte att hästarna ska behöva gå i knädjup lera på höst och vår. bra körvägar är det absolut viktigaste. och bra luft i stallet.
 
Nu har jag eget stall (eller rättare sagt min mamma har eget stall som vi delar på) och har med få undantag alltid haft det så. Jag är bortskämd med att det är billigt och att vi gör som jag vill. Men vi har inte så mkt pengar att lägga på reperationer osv så det är väldigt enkel standard.

Stora boxar?
Ja det är rätt stora boxar
Värme i stall (delar av)?
Nej, vi har ett litet element i sadelkammaren, som för övrigt är lyx för oss då vi tidigare inte hade sadelkammare :) Vattnet fryser när det är kallt så då kånkar vi vatten från källaren.
Toalett?
Njae finns i huset iofs
Ridhus?
Nope. Ca 10 min med bil till närmsta. Har ju transport så det funkar
Service?
??? Haha här existerar ingen service ;)
Ytor att förvara foder/prylar?
Inte så stora, jag tar upp mest plats för jag har mest prylar
Stora hagar?
Ja det har vi, vinterhagen är hyffsat stor och sommarhagen är ordentligt tilltagen.
Upphängningsmöjlighet?
Ingen (antar att du tänker på blöta täcken och sånt?)
Putsvänligt?
Vi har putskrok om det är det du menar ;)
Ordning och reda?
Det är den ordningen jag vill ha
Duschspilta MED varmvatten?
Nej, vi tar ut hästarna i trädgården och drar en vattenslang från källaren med varmvatten
Träningar?
Kör till träning
Stallkompisar?
Här är det lyxigt, mamma och syster med mig som diktator och enväldeshärskare, funkar allldeles ypperligt. Inga konflikter och inget skitsnack.
Pentry?
Nej
Omklädningsrum?
Nej
Närhet?
Utanför dörren
Ridvägar?
Vi har fantastiska ridvägar

Bor i Skåne och har förstått att många som kommer ner hit blir besvikna då de tycker att det är mkt små hagar, dåliga ridvägar osv. Där vi bor är det super men visst finns det mkt tråkiga ställen. Lyxen med att bo i Skåne är nog snarare tillgången på tränare, tävlingar, närheten till t ex Flyinge eller Falsterbo, kort vinter osv.

Vi har ju inget lyx alls i vårt stall men jag har väldigt dåliga erfarenheter av att stå inhyrd, oavsett hur fint det är med stall, ridhus osv så är det drygt att alltid anpassa sig till andra, stå ut med en massa skitsnack och konflikter. Att slippa allt sånt och ha hästen utanför dörren är den riktiga lyxen för mig. Då kan jag leva med fruset vatten på vintern, trädgårdsslang när man ska duscha hästen, ingen service osv.

Nu vet jag inte var i Skåne du bor men det finns väldigt fina anläggningar som har det mesta här också men även en hel del tråkiga ställen. Det gäller bara att hitta dem...
 
Jag har ridit hästar som stått i allt från stora anläggningar med dusch och fikarum/kök och där man inte behövde gå ut för att komma till ridhuset och små ouppvärmda stall utan sadelkammare och någonstans att värma sig öht.

Idag står jag i ett stall med fina boxar, relativt nybyggt, stora hagar, upplyst ridbana, spolspilta med varmvatten, varm sadelkammare (något liten kanske) och torkrum för täcken.
Står helinckorderad så bryr mig inte om plats för strö och grovfoder men allt funkar bra och vill jag ha eget kraftfoder/tillskott så finns det plats för det.
Ridavstånd till ridhus, varav ett med hoppträningar. Världens bästa stallägare men är ju bara jag och hennes dotter så så mycket sällskap har jag inte :grin:
Bra ordning och reda men är ju så mycket enklare när vi bara är två. Ridvägarna är inte så roliga men har en granne med galoppbana och några grusvägar, typ. Går ju inte att få allt..
Inte så nära hemma men går bra med bussar och kort väg att gå från busshållplatsen.

Tror inte att jag kan få det så jättemycket bättre innan jag har eget stall faktiskt. Gillar ändå att vi inte är så många och stallägaren ställer verkligen upp för mig till 110% - allt från att kolla på småsår i hagen, ha träningar och att spontant gå ut och sadla sin häst och rida ut med mig när mitt gamla sto vägrade gå förbi en jordhög.
 
Stora boxar? 12kvm vilket är ok, hade gärna haft lite större.
Värme i stall (delar av)? uppvärmd sadel/foderkammare
Toalett? finns i huset.
Ridhus? grannen 700m bort har ett.
Service? kollektiv/inget
Ytor att förvara foder/prylar? mycket yta och bra förvarings lösningar.
Stora hagar? medelstora för att vara i mellersta skåne
Upphängningsmöjlighet? dåliga men ska bli bättre.
Putsvänligt? Ja
Ordning och reda? Ja
Duschspilta MED varmvatten? Nej, bara kallvatten och avlopp i stallgången
Träningar? Man får ordna sånt själv
Stallkompisar? Inga
Pentry? Nej
Omklädningsrum? Handelskammaren ;)
Närhet? Japp, många vet kliniker, tävlings platser och ridhus och tränare i området.
Ridvägar? Dåliga.

Har hästarna hos föräldrarna, dvs jag gör allt men de hjälper till vid behov.
 
Jag står i världens bästa stall, tycker jag såklart. Fantastiska hästägare och stallkamrater, trevliga hagar och sunt tänk kring hästar.

Stora boxar? Lagom
Värme i stall (delar av)? Värme i hela stallet.
Toalett? Yes!
Ridhus? Snart, nybyggt isolerat:love:
Service? Ett pass om dagen kollektivt, resten sköter dem.
Ytor att förvara foder/prylar? Utmärkt
Stora hagar? Yes!
Upphängningsmöjlighet? Yes!
Putsvänligt? Absolut.
Ordning och reda? Check.
Duschspilta MED varmvatten? Check.
Träningar? För tillfället lite dåligt med det då ridhusbygget är i full gång, men annars ja!
Stallkompisar? Världens bästa.
Pentry? Yes.
Omklädningsrum? Yes.
Närhet? Hyfsat.
Ridvägar? Utmärkta.
Vad mer? Stor uppvärmd sadelkammare & fantastiska stallägare!
 
Stora boxar?
Normalstora, 4x3,5, med fönster.

Värme i stall (delar av)?
Kallstall, precis som jag vill ha det. Vill inte ha värme i stallet.

Toalett?
Japp, i anslutning till sadelkammaren.

Ridhus?
Nej, men det behövs inte. Vi har en rejäl paddock (70x24) med bra lampor där man kan rida året runt. Den har kanondränering, en enda dag under hösten var den oridbar. På vintern saltas och harvas den regelbundet och är alltid jättefin. Vi har också en stor hinderpark från Safety Systems.

Service?
Alla in- och utsläpp samt fodringar ingår.

Ytor att förvara foder/prylar?

Hur mycket yta som helst i princip. En hel lada + loft + sadelkammare.

Stora hagar?
Väldigt stora. Hästarna går i flock om fyra.

Upphängningsmöjlighet?

Det finns det. Dels på varje box och dels på andra ställen.

Putsvänligt?

Njae. Jag tar hem och putsar. Vår sadelkammare är för kall.

Ordning och reda?

Helt okej.

Duschspilta MED varmvatten?

Japp. Inne i stallet, MED varmvatten.

Träningar?

Det är min tränare som driver stallet och vi inackorderade tränar för typ halva priset.

Stallkompisar?

Jättebra! Ställer alltid upp och hjälper varandra med både hästar och boxar som behöver mockas.

Pentry?

Nej. Finns inget behov tycker jag.

Omklädningsrum?

Nej. Toaletten duger bra.

Närhet?

Jag har strax under två mil till stallet. Helt okej.

Ridvägar?

Både långa grusvägar att trava och galoppera på samt mängder av skogsstigar att mysa runt på.

Vad mer?

Tvättmaskin.
Just nu byggs det torkrum för täcken.
Uppvärmt vatten i hagen.
Fri tillgång i hagen.
Lång utevistelse, 6-23 även nu på vintern.
Möjlighet att låna transport.
Möjlighet att få hjälp när hovslagare kommer, om man själv inte kan komma.
Väldigt bra pris, och allt ingår i priset (hö, hösilage, vitaminer och mineraler, kraft, in- och utsläpp, osv).

Något jag tycker är viktigt är att saker och ting tas om hand direkt. Vår stallgubbe är MacGyver. Fixar allt, och han gör det direkt. Nu sist fixade han inte bara en uppvärmd vattenbalja i hagen, har drog dessutom en vattenslang från stallet till hagen under marken och gjorde en liten uppvärmd förvaring för slangen precis bredvid hagen där baljan står, med lyse, under marken, så att vi skall kunna fylla på vatten utan att behöva bära vattenkannor.
 
Det enda jag kan checka av på den listan är stora hagar (hyffsat iaf). Helt ok på vintern och stoooora på sommaren! Men så har jag hästarna hemma och instämmer med tidigare, det är lyx nog.
 
Stora boxar? Inte stora, men då jag har ponny blir även en ganska "normal" (ca 10 m2) box hyfsat stor
Värme i stall (delar av)? Nej, men det blir aldrig minusgrader iallafall
Toalett? Ja
Ridhus? Nej, tyvärr. Men det kanske kommer
Service? Allt (verkligen allt) ingår
Ytor att förvara foder/prylar? Foder ingår också, men vill någon ha extra kraft så finns det plats för det. Prylförvaringen är okej, jag har haft bättre men jag har också haft sämre
Stora hagar? Inte för "ridhästarna". De är inte små heller, men inte stora
Upphängningsmöjlighet? För vad? Täcken? Det finns, isåfall, både i stallet och i uppvärmt torkrum/tvättrum :)
Putsvänligt? Nja, inte så värst
Ordning och reda? Jajamen!
Duschspilta MED varmvatten? Japp!
Träningar? När helst jag vill :D Lyxen med tränare i stallet ;)
Stallkompisar? Några stycken, vissa väldigt trevliga och vissa som jag inte har så bra koll på
Pentry? Yes
Omklädningsrum? Nej
Närhet? Tyvärr är det en bit för mig, inte jättelångt, men inte gångavstånd
Ridvägar? De är okej. Inte jätteroliga tyvärr, men det finns några olika svängar med bra underlag och nästan ingen trafik
Vad mer? Paddock och rundcorall, bra parkering för både transporter och bilar. Folk på plats nästan hela tiden. Underbara hästar och människor :love: Allt sköts ordentligt, fodret håller bra kvalitet och fast det sköts professionellt så är det inget jättestall. Älskar't!
 
Det enda jag har av det där är stora hagar och suveräna ridvägar. Samt tränare kan man väl säja.
Fast jag är sjukt nöjd med hur jag har det ändå.
Ja service har jag också förstås, suverän service av farbrorn som äger stället.

Duschspilta med varmvatten är ett sånt lyx, det har jag bara haft i ett enda stall för många många många år sen.
 
Så, vad är du bortskämd med?

Stora boxar?
Det finns båda och i mitt stall, min box är den minsta, men å andra sidan är min häst en av de två minsta hästarna också, så med hänsyn taget till det är boxen helt lagom. De frågade när jag skulle flytta in hur stor hästen var, hade hon varit större hade de ställt den andra ponnyn i den lilla, lediga, boxen istället.

Värme i stall (delar av)?
Det är värme i sadelkammaren, men inte i stallet i övrigt.

Toalett?
Nej. Det är å andra sidan inte något jag har haft någonsin på något annat stall, så det är inget jag har behov av.

Ridhus?
Det finns inget ridhus på gården, men det finns ridhus på ridavstånd med mycket lediga tider och dessutom till en billig peng. Jag har aldrig stått uppstallad i stall med ridhus, eller ens närhet till ridhus, förut.

Service?
Just nu har vi en specialgrej under några månader som är tillfälligt, men in- och utsläpp samt alla fodringar ingår. Det är en i stallet som även får mockningen, men jag kommer med allra största sannolikhet mocka min egen box även efter den här perioden (just nu mockar jag allas). Utsläppen är framför allt det jag mer eller mindre har som ett måste när jag har en bit att åka, men att även insläpp och fodringar ingår är definitivt ett plus. Framför allt tycker jag det är viktigt att det är samma människa som sköter alla passen, och att det är en person jag litar på och som är kompetent.

Ytor att förvara foder/prylar?
Alla har varsin storbal hö (torrt) i gemensamt utrymme, sen har alla också varsin spilta där det finns möjlighet att förvara övrigt foder. Min häst äter bara hö, så jag förvarar sånt jag inte direkt använder varje dag där istället, om man har mycket grejer och många olika fodersorter kan jag tänka mig att det är lite tajt om plats, men för mig räcker det gott och väl. Förutom det har alla varsin garderob att förvara grejer i, jag använder min till det jag använder så gott som dagligen samt alla rena grejer.

Stora hagar?
Sommarbete finns inte på gården, men däremot en stor, kuperad vinterhage som använts till sommarbete förut. Det finns några mindre hagar som visst används lite som variation höst och vår, jag har bara stått i stallet sen slutet av oktober. Hagen är lite kladdig precis vid grinden, men annars är den mer än godkänd.

Upphängningsmöjlighet?

Tillfredsställande, i alla fall för mig som inte har jättemycket av allting.

Putsvänligt?
Det är som sagt värme i sadelkammaren, så där kan man stå ganska bekvämt.

Ordning och reda?
Oh, ja. Definitivit det bästa stället jag varit på.

Duschspilta MED varmvatten?
Ja.

Träningar?
Nej. Däremot finns det träningar i det där ridhuset jag nämnde ovan.

Stallkompisar?
Vi är två som är i stallet dagligen, den ena har flera hästar, samt att den andra ponnyn har en medryttare som rider fyra gånger i veckan. Sen är det en person som har helinackordering och aldrig är där, men det är väl mest tråkigt för hennes egen del. Stämningen mellan oss andra är bra.

Pentry?

Nej.

Omklädningsrum?

Nej, och det är det enda jag känner att jag saknar eftersom det fanns på mitt förra stall. Jag skulle gärna i alla fall haft någonstans att förvara leriga stallskor och stövlar i stallet, för att undvika att dra med sig all skit i bilen. Visst, jag kanske skulle kunna ha det i sadelkammaren, men jag är rädd för möss och råttor, så jag vill gärna ha det inlåst.

Närhet?

Det är arton kilometer mellan stallet och mitt hem, enkel resa. Nu är jag inte "färdig" med vart jag kommer bo i framtiden, och sett ur det perspektivet ligger stallet däremot väldigt centralt i kommunen. Från stan tar det fem minuter med bil, kanske tio vid rusningstiderna. Det är i vilket fall närmare än mitt förra.

Ridvägar?
De är jättebra. Finns många varierande, och det finns även både lite kortare och betydligt längre. Varierad natur och underlag.

Vad mer?
Det jag kan komma på är att det finns (en bra) hovslagare i stallet, och som kan rycka ut med kort varsel i och med att hon är på plats så att säga. Det finns även möjlighet att låna transport till en symbolisk summa. Hästarna är ute mycket, och det är bra rutiner. Det tas hänsyn till att alla hästar är individer, och att det som passar min häst kanske inte alls passar din, vilket jag i alla fall definitivt inte varit bortskämd med på tidigare platser.
 
Har inte hästen kvar, men stod i ett jättebra kollektivstall i en by i norra dalarna.

Stora boxar? Ja.
Värme i stall (delar av)? Ja.
Toalett? Ja.
Ridhus? Nej, men på skrittavstånd.
Service? Inte med utsläpp och fodringar, men med spån och gödsel och snöskottning.
Ytor att förvara foder/prylar? Ja.
Stora hagar? Nja, men tillräckligt.
Upphängningsmöjlighet? Ja, gott om plats att torka täcken.
Putsvänligt? Ja.
Ordning och reda? Ja.
Duschspilta MED varmvatten? Nej, men på skrittavstånd.
Träningar? Även det vid ridhuset.
Stallkompisar? Bäst!
Pentry? Nej.
Omklädningsrum? Ja, eller åtminstone bra möjligheter att byta om.
Närhet? 5 min på cykel!
Ridvägar? Fina, men lite asfalt i början.
Vad mer? Bra beten i närheten.
 
Stora boxar?
Orelevant för mig som har min häst ute på lösdrift dygnet runt.

Värme i stall (delar av)?
Det är kallstall, men sadelkammaren är uppvärmd.

Toalett?
Ja, i anslutning till ett garage som ägs av han som bor där. Men vi får använda den såklart.

Ridhus?
Jajamensan! Det ligger på gården och är nästan alltid ledigt.

Service?
Full service, utom två stalltjänster per månad, dock endast kvällar. Vi mockar hagarna själva.

Ytor att förvara foder/prylar?
Vi har en foderkammare och en sadelkammare med två stora skåp att förvara grejer i.

Stora hagar?
Nja, lagom för 2-3 hästar i varje hage. Växelbete.

Upphängningsmöjlighet?
Ganska dålig. Hänger vi upp täcken i sadelkammaren så luktar det mycket hästsvett och det blir fuktigt.

Putsvänligt?
Nej, det finns ingenstans man kan hänga sadlar, selar och träns för att smidigt kunna putsa grejerna.

Ordning och reda?
Hel okej, men det kan bli bättre. Det finns en del damm, spindelnät, smuts och "sopor" i hörnen. Men det är för att stallet nyligen har tagits över efter någon annan och ni känner säkert till att det kan se för j*vligt ut när människor och hästar "flyttar ut" och struntar i att städa stallet.

Duschspilta MED varmvatten?
Jajamen, lyxigt värre!

Träningar?
Det är på gång. Det som utlovas är tränare i hoppning, dressyr och island.

Stallkompisar?
Ja, men alla håller sig på sin "kant". Den enda som är social är väl stallchefen. ;-)

Pentry?
Nej, men det finns en mikrovågsugn. ;-)

Omklädningsrum?
Nej.

Närhet?
15 minuter med bil. Enkel motorväg och sedan en liten bit plogad, sandad och upplyst väg till stallet.

Ridvägar?
Det finns en del att välja på. Men för att komma till vissa vägar så måste man gå över en tågräls och det är inte så kul.

Vad mer?
Det finns en tvättmaskin där man kan tvätta sina täcken. Hästarna har fri tillgång på hö nu i vintertid och äter det ur slowfeednät. Det finns en jättestor ridbana utomhus som är upplyst. Jag föredrar den framför att rida i ridhuset faktiskt. Men då är man lite beroende på väder och underlag. Det är lugnt och skönt i stallet och det känns som en fristad, vilket jag tycker är jätteskönt.
 
Jag är bortskämd med:

Stora boxar? - orelevant, lösdrift. Men en väldigt fin lösdrift med upplyst ligghall. Vid extrem-risigt väder får dom dock komma in i antingen box eller spilta och vila lite.

Värme i stall (delar av)? - Japp, stallen och sadelkammarna (två små stall).

Toalett? - Japp

Ridhus? - Nope men fin välskött, upplyst ridbana som sladdas och underhålls regelbundet. Står på en liten ridskola.

Service? - Fullservice till det facila priset 2500kr. Då ingår all skötsel av stall/lösdrift/hagar, daglig tillsyn, grovfoder, thermobar-el, intag när hovslagaren kommer till alla hästar, intag vid dåligt väder etc etc.

Ytor att förvara foder/prylar? - Ont om, det fungerar men jag hade velat ha mer. Men jag är som sagt inklämd på en ridskola som egentligen inte tänkt sig ha inackorderingar.

Stora hagar? - Helt ok stora och växlande terräng, lite kuperat och lite träd.

Upphängningsmöjlighet? - Kan ej använda täcken i denna lösdrift pga att ena hagkompisen är en otrolig täckesförstörare. Det gör dock inget, har en oklippt nordis. Om jag använder fleecetäcke för att torka av blöt häst en stund så kan jag hänga upp det i stallet.

Putsvänligt? - Det finns flera utrymmen man kan stå på, träns föredrar jag att putsa i sadelkammaren är ett kombinerat litet fika/teori-rum. Sadlar går jag ut till stallet där det finns uppfällbara sadelhängare.

Ordning och reda? - Lite kaosigt i sadelkammaren pga ont om utrymme, men det fixar vi förhoppningsvis till sommaren. Ordning och reda i allt annat dock, även rutiner.

Duschspilta MED varmvatten? - Ingen duschspilta men vi har varmvatten och en "slang-vinda" så sommartid står man utanför sadelkammaren och spolar, vintertid hinktvätt i ena stallets stallgång som har avloppsbrunn.

Träningar? - Det är ridskolans lektioner eller privatlektioner som gäller, jag hade velat kunna ta in egen tränare men då får vi betala hyra för ridbanan och det blir väldigt oprisvärt.

Stallkompisar? - Ja och nej. Vi är bara 2 inhyrda men det är en väldigt familjär stämning, litet stall och små ridskolegrupper (max 5 pers i varje) så på vardagskvällar kan man träffa lagomt med folk om man vill.

Pentry? - Vattenkokare och fikabord i sadelkammaren

Omklädningsrum? - Ja, men inga skåp. Jag tar med mig kläderna i bilen.

Närhet? - Ur norrlandsmått mätt ja... 8km.

Ridvägar? - Mycket bra, liten by utan genomfartstrafik och fina skogar runtom.

Vad mer? - Det jag känner mig mest bortskämd med är faktiskt fullservicen och den välskötta ridbanan, oerhört bekvämt.
 
Nu har jag ingen häst just nu men i tidigare så var det väl ungefär

Stora boxar?
Japp
Värme i stall (delar av)?
Japp
Toalett?
Japp
Ridhus?
Japp
Service?
Kollektivt ca tre pass/vecka
Ytor att förvara foder/prylar?
Foderboxen var väl inte gigantisk men fanns maskinhall där vi fick ha det som inte fick plats. En garderob och två sadelhängare var i sadelkammaren. Plus en plats på hylla för täcken etc
Stora hagar?
Inte gigantiska men klart godkända!
Upphängningsmöjlighet?
Inte överdrivet mycket
Putsvänligt?
En putsbock för sadel och en krok för träns i sadelkammaren
Ordning och reda?
På de flesta ;)
Duschspilta MED varmvatten?
Jajamen!
Träningar?
Inget anordnat men vi som stod där tog ofta dit tränare tillsammans
Stallkompisar?
Helt fantastiska var de flesta av dem!
Pentry?
Nope
Omklädningsrum?
Nej
Närhet?
Hade 12 km hemifrån
Ridvägar?
Oh ja! Tyvärr 20 minuters skrittsträcka bort
 
Eftersom jag är uppväxt i norra Norrland är jag bortskämd med oändliga ridvägar ... och inte så mycket mer. Dock var min barndoms ridvägar verkligen oändliga - det är enorm skillnad gentemot vilket stall som helst i Stockholmsområdet, där jag bor och har häst nu.

Det jag tänker är fördelen med både Stockholm och t.ex. Skåne däremot, är ju det enorma utbudet av ridhus, aktiviteter, likasinnade, kliniker, instruktörer, kurser m.m. Lyx kan t.ex. vara att kunna välja vilket sorts stall och vilken prisnivå man vill lägga sig på.
 
Har insett hur bortskämd jag är när det gäller stall och dess faciliteter. Har flyttat från en liten stad till det så kallade "Hästmeckat" (Skåneland) och hästen har fått följa med. Men vad jag inte förstod var svårigheten att hitta ett likvärdigt stall som mitt gamla.

Så, vad är du bortskämd med?

Stora boxar?
Nja jätte står är den inte men helt enligt reglerna, men hon str ju inte på box speciellt många timmar per dag. är ute mestadels av tiden.
Värme i stall (delar av)?
Inget behov av gillar kallstall bättre.
Toalett?
Nja en variant av toalett finns, toastol med hål ner till en tank.
Ridhus?
Ja
Service?
In och ut 5 dagar i veckan. Fri tillgång på hösilage i hagen
Ytor att förvara foder/prylar?
Ja gott om, mycket förvaring i uppvärmd sadelkammare, samt förvaringsutrymme en trappa upp ovanför sadelkammare.
Stora hagar?
Vinterhagen kunde varit större men de kan röra sig alla 6 i flocken i alla gångarter obehindrat. Sommaren går hon här hemma på bete.
Upphängningsmöjlighet?
ja
Putsvänligt?
japp
Ordning och reda?
Stall ägaren har fixat att alla har sina platser. Man behöver inte leta efter grejer då alla redskap och liknande alltid hängs tillbaka på samma plats. sedan är det inte pedantiskt rent överallt men inget som har betydelse.
Duschspilta MED varmvatten?
ja
Träningar?
ja, men gillar verkligen inte dressyrtränaren
Stallkompisar?
ja jättetrevliga
Pentry?
nej inget behov av det
Omklädningsrum?
nej, även detta inget behov av det. De som byter om i stallet byter om inne i sadelkammaren.
Närhet?
4km
Ridvägar?
jätte fina
Vad mer?
Viktigt för mig är tvättmaskin, det som kunde varit bättre är uppvärmda vattenkoppar på vintern.

(Nu är jag inte bortskämd med allt detta, men måste erkänna att Hästmeckat har gjort mig besviken, trodde mer om hästvärlden i Skåneland)
 
Min arbetsplats har alla lyxiga faciliteter som listats. Är lite avis på de som har sina hästar inackorderade där, men de betalar ju också fina summor för all service och bekvämlighet.

Medisen står däremot på en lösdrift med allt vad det innebär, men det finns förstås ett uppvärmt utrymme för utrustning, foder och annan förvaring/ombyte. Något jag saknar är kanske en vattenkokare, men vill jag ha det får jag la ta dit en själv, finns ganska billiga på typ Clas Ohlsson. Det finns också en ridbana i närheten man kan hyra för en liten slant vid t ex träningar. Det finns också ca 20 min skrittavstånd till ridhus, men där vet jag inte hur möjligheterna ser ut för utomstående där. Ridhus kommer ganska långt ner på listan för mig. Ridvägarna runtomkring är helt fantastiska och milsvida, vilket nästan är viktigast för en skogsmulle som jag ;)

Ett rejält plus för mig som inte har körkort är att det finns flertalet bussar dit, varav en buss stannar precis utanför, den andra 5 min gångavstånd ifrån. Jag är så van sedan tidigare att ha upp till 20-30 min promenad från bussen att det här är riktigt lyxigt :D
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp