Hur bortskämd är du ang stall?

I förra stallet hade jag allt. 2 ridhus, skrittmaskin, stor paddock tvättstuga toa, dusch pluggrum, café/sittplatser i ett av ridhusena längst upp så man kunde sitta i värme å kolla på folk som red.

Stora boxa, stora hagar, alla tjänster som ingick bra ridvägar och nära stan.

Dock en stallhyra på 4500..
Tyckte inte de var värt all lyx nä jag typ aldrig var i ridhuet.

Idag går hon på lösdrift i ett gammalt stall med godkänd box och en hage på 5 h med skog och ängar.
varm sadelkammare där man kan byta om också.
Ännu bättre ridvägar/körvägar paddock enbart.
700kr i kallhyra ca 1200 med hö och kraftfoder.
Jag kan nu lägga mer pengar på träningar och tävlingar ist=)
 
Stora boxar? Har min på lösdrift...
Värme i stall (delar av)? Japp
Toalett? Japp, i stallet bredvid
Ridhus? Japp
Service? Finns möjlighet att köpa till
Ytor att förvara foder/prylar? Japp, helt ok ytor även om det just nu är lite trångt i sadelkammaren
Stora hagar? Japp
Upphängningsmöjlighet? Lite sådär i stallgången för sadel och utrustning, ok i övrigt
Putsvänligt? Nja, jag tar hem saker för putsning
Ordning och reda? Japp
Duschspilta MED varmvatten? Japp
Träningar? Japp
Stallkompisar? Toppenstallkompisar
Pentry? Inte en aning
Omklädningsrum? Nope, varm sadelkammare dock
Närhet? 6 min hemifrån. :)
Ridvägar? Många fina, tyvärr kräver en del att man korsar en trafikerad 100 väg...
 
Stora boxar? För min lilla a-ponny är boxen stor , för övriga storhästar något små boxar.

Värme i stall (delar av)? Nej. Finns en värmefläkt i sadelkammaren så där håller det plusgrader iaf.

Toalett? Finns i boningshuset.
Ridhus? Nej
Service? Nej, sköter allt själv
Ytor att förvara foder/prylar? Njae, om man flyttar runt bröten lite kanske.
Stora hagar? Stor sommarhage, dåliga vinterhagar
Upphängningsmöjlighet? Ej i stallgång el spolspilta men ok i sadelkammaren.
Putsvänligt? Nej
Ordning och reda? Nej
Duschspilta MED varmvatten? Ja
Träningar? Nej
Stallkompisar? Ja
Pentry? Nej
Omklädningsrum? Nej
Närhet? Utanför dörren:)
Ridvägar? Inte bra men dugliga.
Vad mer? Finns liten paddock som är oanvändbar på vinterhalvåret.
 
Stora boxar?
12 kvm
Värme i stall (delar av)?
Ja, isolerat, kan dock frys i foderkammaren då den delen är separat från hästarna och värms därför inte upp.
Toalett?
Inne i huset, 40 m från stallet
Ridhus?
10-15 min skrittväg från stallet. Ridhus 20x60 och en liten resp stor paddock
Service?
Sköter allt själv med hjälp av mamma
Ytor att förvara foder/prylar?
Både foder- och sadelkammare med bra om plats
Stora hagar?
Hyfsat, en hage i direkt anslutning till stallet och en hage (mer likt en äng/vall) 50 m från stallet.
Upphängningsmöjlighet?
Japp
Putsvänligt?
Jadå
Ordning och reda?
Absolut!
Duschspilta MED varmvatten?
Tyvärr inte
Träningar?
Åkter iväg och hopptränar
Stallkompisar?
Nej
Pentry?
Nej
Omklädningsrum?
Nej
Närhet?
På gården där jag bodde tills jag flyttade hemifrån. Nu 13 km körväg
Ridvägar?
Finns en skog att rida i, resten asfalt längst havet och i villaområden...
Vad mer?
 
Nu har jag inte längre någon häst, men jag svarar efter hur det var i det senaste stallet jag stod i:

Stora boxar?
Normalstora, 3x4 m med öppningsbara fönster och boxfronten var helt öppen mot stallgången. Riktigt luftigt och mysigt!

Värme i stall (delar av)?
Ja, i stallet fanns det värmeslingor i golvet som gjorde att temperaturen låg på ca 12*c.

Toalett?
Ja, två stycken i stallet, en stor och en liten.

Ridhus?
Ja, ett rejält ridhus med fibersands-underlag och väl tilltagen, fräsch hinderpark. Även en stor paddock med samma underlag.

Service?
Fullservice, så alla in- och utsläpp, fordringar, mockningar, täckesbyten, foder och liknande ingick.
På helgen mockade man själv, och skötte även in- och utsläpp själv, om man inte valde att köpa till de tjänsterna.

Ytor att förvara foder/prylar?

Underbar sadelkammare med mycket yta för utrustning, plats i den stora tvättstugan för stora täcken och liknande om det behövdes.

Stora hagar?
Tyvärr inte. Små vinterhagar men helt okej sommarhagar.

Upphängningsmöjlighet?

Det fanns det gott om, både på täckeshängare i stallgången och i tvättstugan (som höll en hög värme, så där torkade täckena fort).

Putsvänligt?

Absolut! Två putshörnor med tvättställ, rejäla krokar, sadelhängare och liknande.

Ordning och reda?

Riktigt bra ordning!

Duschspilta MED varmvatten?

Fyra stycken inne i stallet, med varmvatten!

Träningar?

Många, dels för stallägaren, men även riktigt tunga namn som kom dit.

Stallkompisar?

Ja, många härliga människor!

Pentry?

Nej.

Omklädningsrum?

Ja, men om man vill skyla sig så fanns möjligheten att byta om på någon av toaletterna.

Närhet?

Hemifrån tog det ca 20 minuter till stallet, och sträckan från Göteborg tog ca 30 minuter.

Ridvägar?

Långa, härliga grusvägar, och även några skogsstigar.

Vad mer?

Tvättmaskin, stort torkrum. Kaffebryggare och kylskåp i sadelkammarre. Flexibla stallägare, det gick alltid att få hjälp med allt möjligt, allt från att mocka någon gång på helgen till att hästen blev riden även om man inte hade möjlighet att åka till stallet en specifik dag.
 
Stora boxar?
Normalstora. Min häst har den minsta boxen, men hon är ju också minst i gänget (ca 150 cm i mkh).

Värme i stall (delar av)?
Uppvärmd sadelkammare. Stallet är välisolerat så blir sällan/aldrig minusgrader där inne.

Toalett?
Nej..

Ridhus?
Fem minuters skrittavstånd till ett lite mindre ridhus. Bra underlag (fibersand) och hinder från Safety system. Mycket lediga tider.

Service?
In/utsläpp och alla fodringar sköts kollektivt av oss i stallet. Fungerar bra. Vi har fri tillgång till hösilage, torv och betfor som köps in av stallägaren. Övrigt foder/tillskott köper man själv. De tar även hand om gödselhantering, lagar grejer som går sönder osv.

Ytor att förvara foder/prylar?

Uppvärmd sadelkammare med två sadelhängare och tränshängare/häst. Alla har tilldelats en garderob, sen finns det plats för mer förvaring på loftet.
Till kraftfodret har alla köpt stapelbara backar från ik*a. Ser snyggare ut och tar mindre plats.

Stora hagar?
Ganska trista vinterhagar men vår/hösthagarna är rejäla och bra! Vill man ha riktigt bete på sommaren utan att behöva stödfodra får man ordna eget.

Upphängningsmöjlighet?

Krokar i taket i den ena sadelkammaren/foderkammaren till täcken (blir dock fuktigt..). Täckeshängare vid varje box.

Putsvänligt?

Finns "infällbar" sadelhängare i sadelkammaren, vattenkokare (finns tyvärr inget varmvatten) och tränskrokar i taket.

Ordning och reda?

Helt okej! Bra ordning på stallägare, mindre bra ordning på vissa inackorderade.

Duschspilta MED varmvatten?

Ingen duschspilta.

Träningar?

Hålls i ridhuset 5 min skrittväg bort i både hopp och dressyr. Och pga mycket lediga tider finns bra möjligheter att själv ta dit annan tränare om man önskar det.

Stallkompisar?

Ja, ett bra gäng

Pentry?

Nej.

Omklädningsrum?

Nej.

Närhet?

Ca 15 min körväg

Ridvägar?

Jättefina! Skog blandat med öppen terräng/fält. Har flera rundor att välja mellan, korta och långa.

Vad mer?

Hjälpsamma stallägare/stallkompisar om man tex behöver åka bort eller blir sjuk. Då hjälps vi åt utan problem.
 
Stora boxar?
Lösdrift med tillgång till två boxar, en är väl normal "storhäst"-box och den andra "ponnybox" (är bara ponnyer i stallet).

Värme i stall (delar av)?
Bara i sadelkammaren.

Toalett?
Nej.

Ridhus?
Nej. Däremot stor ridbana ett hundratal meter bort, i princip gratis och alltid helt ledig.

Service?
Vi delar två stycken på morgonfodringar vardagar, annars ingen.

Ytor att förvara foder/prylar?

Sadelkammare (har två av fem hästar men 1/3 - 1/4 av ytan...). Har två sadelhängare plus ett kallt utrymme till att förvara saker som sällan används. Tom box (isoleringsbox - stängd dörr mellan hästarna och foderboxen) där vi har bla foder.

Stora hagar?
Helt okej då mina ändå inte utnyttjar ytorna mycket.

Upphängningsmöjlighet?

Nja, finns väl hängare och krokar lite här och var.

Putsvänligt?

Brukar sitta på en pall i sadelkammaren, inget varmvatten eller ens bord, så nja.

Ordning och reda?
Hyfsat.

Duschspilta MED varmvatten?

Ingen duschspilta eller varmvatten någonstans i stallet.

Träningar?
Nej.

Stallkompisar?
Ja, en jämnårig tjej som väldigt sällan är där trots att hon oftast bor på gården.

Pentry?

Nej.

Omklädningsrum?

Nej, byter om i sadelkammaren.

Närhet?

Största fördelen, ca 20 min promenad eller ca 7-8 min cykling (knappt 2,5 km).

Ridvägar?

Okej, stallet ligger mellan två åar med mindre än en kilometer mellan och på andra sidan ena ån är E4an, den andra måste man rida en bra bit för att komma över. Så begränsat på så sätt, men ändå några bra ställen (men inga riktiga rundor, måste alltid vända).

Vad mer?

Tycker att det är ganska skönt att vara i fred i stallet. Mycket bra att de kan gå in i stallet där de har en dubbelbox som ligghall, svalt och insektsfritt på sommaren (stort plus för min eksemhäst!) och så gott som helt skyddat från väder och vind.
 
Hej!

Jag är ganska obortskämd med det mesta. Får hästen gå i olerig hage många timmar och har mat och minst 4 fodringar/dag är jag nöjd. Ridbana är nice och ridvägar ett måste (jag blir tokig av att bara rida runt runt).

Min häst står i utebox på ca 9 kvm, det finns en stallgång där det är varmare än ute, men jag står sällan där.
Vi har ett utedass med element- så där är varmt att sitta.
Fullservice utom mockning och fylla vatten i boxen. Jag gör iordning min hästs foder (kontrollfreak) och fyller vatten i hagen (mot att häst går i egen, mer eller mindre olerig hage).
Ridhus finns ca 1,5 km bort.
Vi har ett ok stort låsbart förråd var att ha prylar och sadel mm i.
Ok storlek på hagar (för att vara i 08-område), min har mindre hage för hon går själv.
Putsa kan vi göra i varma sadelkammaren.
Stallkompisar finns, ett helt gäng gulliga!
Träningar om vi tar ut tränare, samt på grannstallet med ridhus.
Mikro finns.
Vi kan spola av hästarna vid behov, ute, med varmvatten.
Massor med ridvägar av olika längd och utseende.
Ridbana på gården.
1 mil hemifrån, tar ca 1 h med kollektivtrafiken, ca 10 min med bil (men en sån har jag inte).

För mig är det viktigare att jag och häst trivs än att det finns massor med "lyx". Just nu har jag jättebra stallägare och det byter jag inte bort i första taget.

/Lavinia
 
Stora boxar? Ja.
Värme i stall (delar av)? Ja.
Toalett? Ja, med dusch och tvättmaskin.
Ridhus? Nej.
Service? In- och utsläpp samt fodring ingår. Är jag där vid den tiden så tar jag in/släpper ut min häst, och jag ordnar fodret själv när jag ändå mockar så är det bara för de andra att fodra. Ibland kan de skicka sms och säga att de har mockat och ordnat fodret till min så jag inte behöver åka ut! :love:
Ytor att förvara foder/prylar? Ja, det finns.
Stora hagar? Finns både stora och lite mindre. Lång utevistelse.
Upphängningsmöjlighet? Inte så jättemycket.
Putsvänligt? Japp.
Ordning och reda? Japp.
Duschspilta MED varmvatten? JA! :love:
Träningar? Ja, det kommer även andra tränare dit!
Stallkompisar? Världens bästa o mysigaste gäng! :love:
Pentry? Finns vattenkokare, micro, liten kokplatta och kylskåp.
Omklädningsrum? Toaletten.
Närhet? Tar ca 20 min från där jag bor till stallet. Inga bussförbindelser.
Ridvägar? Fantastiska. :love:
Vad mer? Jag vill aldrig flytta därifrån! :angel:
 
Största kravet är bussförbindelser eftersom att jag i många fall gärna inte tar bilen till stallet utav olika anledningar.
 
Har stallet hemma och en inackordering. Skulle inte säga att vi är bortskämda med någonting faktiskt, men vi trivs :) Litet, gammalt stall där vi trängs med allt som vanligtvis vistas i garage, uthus och verkstad (ingetdera finns).

Stora boxar?
12 kvm, jag vill ha 16!

Värme i stall (delar av)?
Enbart i sadelkammaren.

Toalett?
Nej.

Ridhus?
700 m till grannens som alltid är ledigt för 25 kr/gång.

Service?
Inackorderingen mockar till sin häst, resten gör jag o sambon.

Ytor att förvara foder/prylar?
Minimalt! Det saknar vi lite men löser bristen rätt bra.

Stora hagar?
Tillräckligt men tråkiga, platt :(

Upphängningsmöjlighet?
Funkar.

Putsvänligt?
Nja, vid plusgrader bra i stallgången, lite väl liten sadelkammare.

Ordning och reda?
Med lite yta måste allt vara på sin plats, vi sköter oss rätt bra :)

Duschspilta MED varmvatten?
Inget dera, det saknar vi även om hagarna inte är direkt leriga (men inackorderingens häst har en fetisch på att klafsa ut i pölen som blir vid regn...)

Träningar?
Vi har en tränare som kommer hem till oss och sedan rider jag till min dressyr- o hopptränare på 30 min inkl alla gångarter utan asfalt, härligt!

Stallkompisar?
Världens bästa :love:

Pentry?
Nej.

Omklädningsrum?
Inckorderingen byter om i sadlekammaren.

Närhet?
5 km till DV, 6 km till Evidensia Flyinge, typ 9 km till Löberöds hästklinik. Ett helt gäng terrängbanor inom typ 3 mil. 2 min till motorvägen men tyvärr ingen kollektivtrafik (medryttare är alltså hopplöst).

Ridvägar?
Okej, jag är bra på att hitta ridvägar :D Gillar ffa galoppslingan som är mjuk året runt vid plus och sandtaget att klättra i! Men jämfört med hallands kuperade skogsvägar i naturreservaten är det ju värdelöst, jag saknar backar något enormt och har lastat oftare för att köra till backar än till träning hittills.

Vad mer?
Bra luft i stallet, våra egna avmasknings- och hagrutiner, våra egna foderrutiner och sätt att lösa foderhantering och vattentillgång, utetider resp utetider i specialfall bestämmer vi helt själva och vi är väldigt överens i dessa frågor. Det är helt klart det viktigaste för mig! Tex så har vi rinnande vatten oavsett hur kallt det är tack vare sambons lösningar och hästarna har självklart alltid mat, vatten och skydd i hagen året runt.
 
Har insett hur bortskämd jag är när det gäller stall och dess faciliteter. Har flyttat från en liten stad till det så kallade "Hästmeckat" (Skåneland) och hästen har fått följa med. Men vad jag inte förstod var svårigheten att hitta ett likvärdigt stall som mitt gamla.

Så, vad är du bortskämd med?

Vi har eget stall och egen gård. Och det är jag bortskämd med! Våra hästar går i lösdrift, men vi har såklart stall också.

Stora boxar? ja. Också 3 spiltor med godkända mått.
Värme i stall (delar av)? ja, men sedan lösdriften kom igång bara i sadelkammare.
Toalett? Ja
Ridhus? nej men egen ridbana.
Service? Ja, flera av våra grannar också är djurägare.
Ytor att förvara foder/prylar? Ja
Stora hagar? Ja, självklart. Både stängslad vinterhage med ligghall och stooor sommarbeteshage vindskydd.
Ordning och reda? Ja
Duschspilta MED varmvatten? Absolut, känns som ett måste då vi har travhästar.
Träningar? Ja
Pentry? Ja

Ridvägar? Ja.
Vad mer? Nära till skog, sjö och. I stort sätt Bilfritt. Nära till travbana. Har egen rakbana.

(Nu är jag inte bortskämd med allt detta, men måste erkänna att Hästmeckat har gjort mig besviken, trodde mer om hästvärlden i Skåneland)
 
Stora boxar? Ca 4x4 meter + ligghallar i vinterhagarna
Värme i stall (delar av)? Hela stallet uppvärmt
Toalett? Inte i stallet, men vi får gå in till stallägaren när vi vill
Ridhus? Tillhör ej stallet men finns 500 meter bort
Service? Hästarna går på lösdrift (med varsin egen box inne också), vi som hyr in oss delar på vattningen kvällar, resten sköts av stallägaren
Ytor att förvara foder/prylar? Bra med förvaringsutrymmen
Stora hagar? Riktigt stora med blandat skog och äng
Upphängningsmöjlighet? Gott om krokar etc och flera uppbindningsplatser i stallgången
Putsvänligt? Vet ej vad som menas?
Ordning och reda? Alla ansvarar för sina saker och vi har också städschema
Duschspilta MED varmvatten? Ja, året runt
Träningar? Lite dåligt med det men det finns ridhus ca 10 min resa bort där det hålls träningar
Stallkompisar? Jättegulliga och hjälpsamma!!
Pentry? Omklädningsrum? Värre med det :) Mikro har vi.
Närhet? Nackdelen är väl att det då ligger en bit bort... ca 2,5 mil enkel resa har jag
Ridvägar? Oändligt... Och flera klätterbackar, grustag etc
Vad mer? Thermo Bar i hagarna - stort plus!
 
Så, vad är du bortskämd med?

Stora boxar? Japp
Värme i stall (delar av)? Kök och sadelkammare är uppvärmda
Toalett? Japp
Ridhus? Nja, 10min skrittavstånd, men ridskolans, så upptaget kvällstid
Service? in/utsläpp, fodringar (vi inack tar 2 pass/månad, helger), stort torkrum för täcken, tvättmaskin för vojlockar
Ytor att förvara foder/prylar? Japp
Stora hagar? Japp, gräs på sommaren och skog på vintern
Upphängningsmöjlighet? Japp
Putsvänligt? Japp
Ordning och reda? Japp
Duschspilta MED varmvatten? Japp
Träningar? Får fixa själv
Stallkompisar? Några få
Pentry? Japp
Omklädningsrum? Japp
Närhet? 3,5km gångväg, 5,5km bilvägen
Ridvägar? Anlagda ridvägar finns i området, galoppslinga vid stallet
Vad mer? hästarna får varmvatten 2ggr om dagen i hagen nu när det är kallt ute, fönstrena täcktes för nyårsafton (rutin efter att en häst fått panik tidigare år), allt utgår från hästarnas väl
 
Stora boxar?
Tillräckligt.

Värme i stall (delar av)?
japp, varmt i stallet (Ca 10 grader) och ännu varmare sadelkammare. Bara ute i foderdelen det ksn bli minus då det är oisolerat. Men bättre för hösilaget!

Toalett?
japp!
Ridhus?
japp, 20x60, alltid ledigt I princip! Lika stor ridbana också.

Service?
Allt ingår, utom mockning och att göra iordning sina egna höpåsar/kraftfoder. Men det fixar stallägaren vid behov.

Ytor att förvara foder/prylar?
allt foder ingår så det har sin plats, men lite dåligt för övriga grejer.

Stora hagar?
lite tråkiga vinterhagar, men sommarhagarna är fantastiska, där går dem så länge det går, maj- slutet av oktober.

Upphängningsmöjlighet?
Hyfsat ok. Hängare på boxen. Torkskåp till blöta täcken.

Putsvänligt?
ganska ok. Kunde funnits en bättre tränskrok, men sadel går bättre.

Ordning och reda?
Ja det är ok.

Duschspilta MED varmvatten?
Absolut!

Träningar?
Ja, hopp och dressyr varannan vecka om man vill vara med.

Stallkompisar?
japp!

Pentry?
Ja litet i sadelkammaren.

Omklädningsrum?
Japp!

Närhet?
Ca 8km från mig men stor väg dit.

Ridvägar?
Hade kunnat vara bättre. Har man en trafiksäker häst finns det underbara sandvägar ca 30 min skritt bort.

Annat.
tvättmaskin, torktumlare, torkskåp... de bästa av allt är att kalaset inte går på en hel förmögenhet.. Och min häst trivs kanon!
 
Så, vad är du bortskämd med?

Stora boxar? Ja, helt ok. Kanske 2 av ponnyerna har något små med vad jag vill ha men de trivs, det är viktigast!
Värme i stall (delar av)? I sadelkammaren
Toalett? Nej
Ridhus? Ca 20 min bort i skritt på stor häst, för mig ca 30 med ponnyn. Men inget bra ridhus, ett kanon ridhus finns 10-15 min bort med bil, minst 1 timmes ridväg bort i blandad fart.
Service? Går att köpa till i viss mån, men inget direkt någon gör förutom 1 ägare som är helinackodering.
Ytor att förvara foder/prylar? Helt ok för antalet ägare som står där nu. (8 platser med 3 ägare) Hade det varit 8 ägare hade det inte funnits plats att förvara extra saker.
Stora hagar? Helt ok när alla går 2 och 2. Dock lätt att det blir lerigt.
Upphängningsmöjlighet? Finns för blöta täcken, torra 1 eller 2 dagar
Putsvänligt? Det gör man väl i sadelkammaren eller ute i stallet?
Ordning och reda? Sådär, jag kan tycka att det är lite väl stökigt ibland :p
Duschspilta MED varmvatten? Nopp
Träningar? Vissa tar dit egna tränare men ingen som kommer regelbundet.
Stallkompisar? 3 ägare med olika antal medryttare, men jag är oftast där ensam.
Pentry? Pentry och pentry, vi har ett kylskåp/micro och vattenkokare
Omklädningsrum? Nej, det gör man i sadelkammaren
Närhet? Ja, jag har 20 min buss/cykel och max 5-6 min med bil. Nära till hästaffär, strö säljare, mataffär och mack. Tar ca 35-45 min till centralen i göteborg. Och går ofta bussar, även på helgen.
Ridvägar? Inga bra korta, men vill du rida/köra minst 2 timmar finns det mer att välja på.
Vad mer? Bra stallkompisar som alltid ställer upp. Vi har en som nyss legat på sjukhus, alla ställde upp på extra pass för att täcka upp. Samma nu när andra ägaren fått barn, alla ställer upp. ( Är ett kollektivt stall). =)
 
Har stått på både lösdrift och uppstallad och det är svårt att hitta det man verkligen vill ha om man inte har egen gård helt klart. Har stått där det bara funnits kallvatten utanför stallet, enbart utedass och ingen sadelkammare. Även uppstallad där hagarna varit pyttesmå och det var kort utevistelse. Där vi står nu är det nästan 100 som jag vill ha det till slut. ;) :)
Stora boxar?
Ja tillräckligt för våra islänningar då de är byggda för storhästar egentligen.
Värme i stall (delar av)?
Ja vi kan själva reglera värmen och har därför bara nödvändigt för vattenledningarna mer eller mindre.
Toalett?
Ja finns både toalett och dusch i stallet.
Ridhus?
Ca 15 minuter med bil ligger det närmaste. Finns ytterligare 3 till på okej avstånd.
Service?
Allt utom eventuellt kraftfoder och mockning på helgerna ingår.
Ytor att förvara foder/prylar?
Stort höloft, kombinerad stor foder/sadelkammare.
Stora hagar?
Ja de som hör till gården är på ca 4-5 hektar och sedan finns det även sommarbete hos grannar. Kuperade hagar.
Upphängningsmöjlighet?
Absolut överallt nästan.
Putsvänligt?
Ja både i stallet och i sadelkammaren som alltid är varm.
Ordning och reda?
Absolut det är vi alla noga med.
Duschspilta MED varmvatten?
Ja en nästan onödigt stor dessutom.
Träningar?
Ordnas regelbundet kurser ca 1 mil bort och sedan har vi själva tänkt ta hem tränare framåt våren.
Stallkompisar?
Mycket trevliga och glada.
Pentry?
Japp i foder/sadelkammaren finns även det.
Omklädningsrum?
Ja toaletten är mycket stor och alltid varm så där går det bra att byta om.
Närhet?
Ligger mitt emellan 2 huvudorter så både tåg och bussar går förbi flera gånger om dagen om man inte har bil
Ridvägar?
Många kilometer kuperad och slät terräng.
Vad mer?
Ridbana 60x25 med belysning.
 
Tycker jag är bortskämd med mitt stall hemma på gården, bor så jag har stallet precis utanför dörren i princip, finns 6 tycken boxar varav 3 är upptagna, de andra tre står och väntar på att fyllas. Har varmstall något jag är otroligt glad över, då jag inte gillar kyla något vidare, hagarna är extremt stora [varit gammal lösdrift från tidigare]. Så ponnyerna har mycket att röra sig på, har ett isolerat ridhus [inte så stort men ridhus som ridhus]. Otroligt fina ridvägar + även härliga stubbåkrar som jag får galoppera på! Mycket uppskattat, har spolspilta och ett litet kök med varmvatten. Fodret förvaras i ett eget rum som man kan komma till genom att gå både inne och ute.
Har ridbana som är uppvärmd [:up:] så den är alltid bar och bra att rida på, även vintertid, hihi. Har egen tränare hemma på gården [mamma som ridit mycket] annars så åker vi 2,5 km ungefär till närmaste ridskola!
Dessvärre så har vi massor av skog så är ett riktigt älgområde, något som varken jag eller ponnyerna gillar :nailbiting:.
Enda minuset är väl att jag aldrig har några stallkompisar eller människor att rida ut med, men annars så är det riktigt bra:banana:.
 
Har insett hur bortskämd jag är när det gäller stall och dess faciliteter. Har flyttat från en liten stad till det så kallade "Hästmeckat" (Skåneland) och hästen har fått följa med. Men vad jag inte förstod var svårigheten att hitta ett likvärdigt stall som mitt gamla.

Så, vad är du bortskämd med?

Stora boxar?
Värme i stall (delar av)?
Toalett?
Ridhus?
Service?
Ytor att förvara foder/prylar?
Stora hagar?
Upphängningsmöjlighet?
Putsvänligt?
Ordning och reda?
Duschspilta MED varmvatten?
Träningar?
Stallkompisar?
Pentry?
Omklädningsrum?
Närhet?
Ridvägar?
Vad mer?

(Nu är jag inte bortskämd med allt detta, men måste erkänna att Hästmeckat har gjort mig besviken, trodde mer om hästvärlden i Skåneland)

Stora boxar: Beror hur man ser på det men har till både ponnyn och den stora 3,5x3,5
Värme i stall: Nej
Toalett: Stallet ligger jämte huset så det msåte jag ändå säga att jag har men inte i stallet. ;)
Ridhus: Tyvärr en bit till ridhuset, men använder mestadels grannens paddock när det inte är minusgrader ute.
Service: Ut och insläpp för det mesta. Resten sköter jag själv.
Ytor til latt förvara foder/ prylar: Är nöjd med ytorna. Kan få det större om jag vill.
Stora hagar: Det är något jag är extremt bortskämd med, hagarna! Har två hk till två hästar och det är enbart ängsmark. ;)
Upphägningsmöjlighet: Ja
Putsvänligt: Ja
Ordning och reda: Till och från. Beror på hur stor del av stallet mina föräldrar lånar till sina grejor men för det mesta är det ordning och reda.
Duschspilta med värmematta: Ingen sådan lyx ;)
Träningar: Nära och bra. Brukar ha mina träningar i paddocken med privatträning.
Stallkompisar: Nej , det är isåfall syrran när hon kommer på en ridtur. Sen grannarna jag brukar rida ut med ibland.
Pentry: Nej
Omklädningsrum: Ja men inte i stallet utan vägg i vägg
Närhet:?
Ridvägar: I massor. Väldigt bortskämd med detta även.
Vad mer:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp