Hur bortskämd är du ang stall?

Stora boxar?
Vet inte exakt storlek, men stora är dom. Några av islandshästarna står 2 och 2 i dessa.
Värme i stall (delar av)?
Hela stallet är uppvärmt

Toalett?
Uppvärmd i stallet

Ridhus?
Relativt nybyggt (2012 kanske) 20x40

Service?
Fullservice

Ytor att förvara foder/prylar?
Stor loge för extra foder, dock ingår allt foder och för min häst så räcker det.
Sen har vi uppvärmt förvaringutrymme samt stor uppvärmd sadelkammare

Stora hagar?
Nu är min häst en hingst och går ensam i en lite mindre hage, men vinterhagarna för dom andra hästarna är relativt stora, dom går flera stycken tillsammans och sommarhagarna är enorma!

Upphängningsmöjlighet?
Finns gott om

Putsvänligt?
Ohja! Spolspilta med varmvatten samt massor av plats att putsa sakerna på.

Ordning och reda?
Stallet städas och hålls iordning dagligen av personalen

Duschspilta MED varmvatten?
Året runt :)

Träningar?
Stallets ägare är en av sveriges bästa inom islandshästar så träningar finns det gott om

Stallkompisar?
Några riktigt härliga

Pentry?
Stort fikarum som är uppvärmt

Omklädningsrum?
Även det uppvärmt

Närhet?
Har 5min med bil till stallet

Ridvägar?
Många långa härliga grusvägar utan trafik och mycket skog runtomkring

Vad mer?
Rundpaddock, uteridbana, ovalbana, skrittband.

Är nog ganska bortskämd och kommmer ha svårt att flytta ;)
 
Jag har ju hästarna hemma/hos mina föräldrar så det blir ju lite speciellt. Fördelen är ju ekonomin och lättillgängligheten, men såklart det ingår att jobba lite mer också! =)

Stora boxar? 9 - 12 m^2 för islandshästar, så ja.
Värme i stall (delar av)? Uppvärmd sadelkammare
Toalett? Nej, men har hemma. ;)
Ridhus? 10 min skrittavstånd - nära på ett sätt men inte om man ska rida flera hästar.
Service? -
Ytor att förvara foder/prylar? Japp
Stora hagar? Ok
Upphängningsmöjlighet? Ja
Putsvänligt? Skulle gärna ha någon putsbock i sadelkammaren men vill jag får jag ordna själv.
Ordning och reda? Ja, både med prylar och rutiner
Duschspilta MED varmvatten? Nix
Träningar? Ja, vi tar hit kända instruktörer nån gång/månad.
Stallkompisar? Ja, trevliga!
Pentry? Minikyl + vattenkokare finns.
Omklädningsrum? Nja, sadelkammaren funkar
Närhet? JA, 500 meter till buss, 30 min m bil till Sthlm. (Och nu har jag flyttat ut på gården!)
Ridvägar? Finns flera fina men blir alltid avundsjuk på folk som bor längre norrut etc.
Vad mer? Liten belyst ridbana med bra underlag året runt.
 
Stora boxar? Min har en box på 4,5x3,5 m
Värme i stall (delar av)? på toan och i sadelkammaren
Toalett? ja
Ridhus? ja
Service? en anställd som sköter det mesta på veckodagarna.
Ytor att förvara foder/prylar? Ja det finns gott om plats
Stora hagar? ja och min får gå tillsammans med sin kompis hon hade med sig vid flytten dit.
Upphängningsmöjlighet? ja
Putsvänligt? ja
Ordning och reda? ja
Duschspilta MED varmvatten? ja
Träningar? ja, flera olika tränare kommer regelbundet
Stallkompisar? ja
Pentry? nej
Omklädningsrum? nje
Närhet? enda nackdelen.. ca 30 min för mig i bilen
Ridvägar? JAAA!! Detta är det mest fantastiska, att underbara moskogen finns med långa fantastiska sandvägar, hinder och tom en ridbana ute i skogen.
Vad mer? Stor utomhusbana och framförallt extremt lugnt och skönt!!

Ångrar mig inte en sekund att jag flyttade hästen hemifrån!!!!
 
Har insett hur bortskämd jag är när det gäller stall och dess faciliteter. Har flyttat från en liten stad till det så kallade "Hästmeckat" (Skåneland) och hästen har fått följa med. Men vad jag inte förstod var svårigheten att hitta ett likvärdigt stall som mitt gamla.

Så, vad är du bortskämd med?

Stora boxar?
Ja, min är 25 kvadrat, den minsta är 12
Värme i stall (delar av)?
Nej
Toalett?
Ja
Ridhus?
Ja, nybyggt integrerat med stallet så man behöver inte gå ut (underbart vid regn)
Service?
Full service i veckorna, uppdelat helgschema var 7 :e helg, men det är bara 7 st hästar
Ytor att förvara foder/prylar?
Ja, foderförvaring, uppvärmd sadelkammare samt ett extrarum med två garderober var samt upphängning för täcken
Stora hagar?
Ja och stora beteshagar
Upphängningsmöjlighet?
Ja
Putsvänligt?
Ja, varmvatten i sadelkammaren
Ordning och reda?
Ja
Duschspilta MED varmvatten?
Nej men slang m varmvatten och brunn i stallgolvet samt spolplattor ute
Träningar?
Ja, en hopp och en dressyrträning i veckan. Jag använder mig dock inte av den tränaren.
Möjlighet att ta dit egen tränare.
Stallkompisar?
Ja
Pentry?
Ja
Omklädningsrum?
Nej
Närhet?
Ca 7 km tar 8 min med bil
Ridvägar?
Ja, lämnade gräsvägar runt gärden, liten skog med miniterrängbana, bor på slätten... Say no more
Vad mer?
Uppvärmda vattenkoppar i hagen
Fri tillgång på hösilage i hagen
Carport till transporten
Tvättmaskin
Lucka över varje box så man kan slänga ner halm direkt i boxen (väldigt smidigt)
Stor upplyst uteridbana med superunderlag
Bevattning i ridhuset som går på automatiskt varje natt

Behöver jag skriva att jag är nöjd?

(Nu är jag inte bortskämd med allt detta, men måste erkänna att Hästmeckat har gjort mig besviken, trodde mer om hästvärlden i Skåneland)
 
:D:D:DStora boxar?
Stora och rymliga, gamla fölboxar så som 2 boxar ihop typ :p
Värme i stall (delar av)?
Stallet är uppvärmt, :up:
Toalett?
Finns både i stallet och i huset som ligger 4 meter ifrån stallet. :D

Ridhus?
Inget ridhus idag, är projekt för framtiden om vi inte flyttar till större gård :)

Service?
Får göra allt själv då det är vårt egna stall :laugh:

Ytor att förvara foder/prylar?
Vi har en stor gammal lada där halm och hö förvaras, där står även diverse fodersäckar och även en traktor (sprillans ny som sambon köpte i oktober)

Stora hagar?
Hagarna var förut 2 stycken lösdrifter, är nu öppnad emellan så är jättestora (flera km) till våren ska det stängslas om och så ska det bli lösdrift för våra 4 hästar.

Upphängningsmöjlighet?
Japp, har en sadelkammare + förråd där allt hängs in.

Putsvänligt?
Vi har en spolspilta + extra bred gång (då vi selar på travhästarna inomhus.) Skulle behöva vara några meter bredare dock. Något som ska fixas till våren.

Ordning och reda?
Japp, städar med min sambo varje dag, barnen gillar även de att gå och plocka litegrann

Duschspilta MED varmvatten?
Japp det finns. :)

Träningar?
Tyvärr inte, vi rider inte så avancerat, enbart körning och lite lättare skogsridning.

Stallkompisar?
bara stallkatterna, samt sambo och barnen och hästarna :angel:

Pentry?
Japp ett litet mysigt krypin med soffa och tillgång till kylskåp som ständigt är fullt med grönsaker och annat mumsigt gott (onyttigt med).

Omklädningsrum?
Nej här får man byta om inne i huset

Närhet?
Har 4 meter till stallet, kan springa ut i nattlinne och fodra :up:

Ridvägar?
Har flera privata skogsvägar där de sträcker sig mil på mil, är bilfritt då vi har bom som håller obehöriga borta. Perfekt för galoppsträckor mm:love:

Vad mer?
Vi har en korall, gammal sliten travbana (som ska fixas i vår), diverse gamla terränghinder och även en gammal rostig skrittmaskin som ska rustas upp :p

Älskar min gård, dock mycket jobb innan allt är perfekt.:love: :banana:
 
Det låter ju verkligen som att många har det riktigt bra (= lika bortskämda som jag och tom lite till :p:D).
Hade jag fått ha en egen gård och hästen där hemma, så hade jag ju klarat mig med bra hagar :). Men när man ska köra och har sådär 1,5-2,5 mil enkel väg och det kostar några tusen i månaden, ja då vill jag ha allt :o:p:D.

Jag ska flytta till ett annat stall i månadsskiftet (och nu längtar jag :bump:). Men där finns ingen duschspilta, och detta kommer jag förbanna många gånger :p. Men det finns toalett iaf :)! Det perfekta stallet finns inte här där jag bor (med 3 mils radie).
 
Jag bor i Tyskland, där jag är chefsberidare. Är också gift med han som anställt mig och ja det är ett större stall. Har en privatdel där jag har 20 hästar i träning allt från 3 åringar till 150 hästar/MSV:B dressyr.
I min stalldel finns det förutom 20 stora boxar, solarium, duschspilta, motionsband. Simhall för häst, har även skrittmaskin för mina hästar.
i övrigt så finns det cirka 10km ridvägar, 3 ridhus, dressyrbana, hoppbama, gräsbana (hoppning), fälttävlans bana och så har vi även tävlingar på gården och ja det är försäljningsstall. Sedan så har maken även uppfödning där. Allt som allt står det ett 80 tal hästar där. :D.
Är skönt att vara i Tyskland långt borta från kalla Sverige :D
 
Stora boxar?
Boxarna är 4x4 m

Värme i stall (delar av)?
Ingen värme i stallet dock är de alltid plusgrader där inne även om de är minus ute. Annars har vi värme i sadelkammare, toa och stallkök.

Toalett?
Japp, finns även dusch

Ridhus?
Japp !

Service?
Allt ingår. Det enda man behöver göra själv är att fylla på strö i boxen

Ytor att förvara foder/prylar?
Japp

Stora hagar?
Ja

Upphängningsmöjlighet?
Ja, vi har speciella krokar för täcken

Putsvänligt?
Ja

Ordning och reda?
Alltid snyggt och rent på hela gården

Duschspilta MED varmvatten?
Ja

Träningar?
Ja

Stallkompisar?
Ja

Pentry?
Ja

Omklädningsrum?
Vi har ju toan som man kan byta om på

Närhet?
Gården ligger ju ute i skogen men de är bara 3,5 km till tåget

Ridvägar?
Otroligt bra ridvägar !

Vad mer?
Förutom ridhus har vi en rundbana, gräsbana med terränghinder och en ridbana. Det finns även en skrittmaskin där hästarna går i på morgonen. Ridbana, rundbana och ridhus är alltid välharvade och underlaget är jätte bra ! Allt foder och strö ingår vilket också är jätte skönt så man slipper köpa in eget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp