Hur bra är detta egentligen... ?!

O

Orvar

Satt och tittade runder i Hööks vår/sommarkatalog. Mycket fint måste jag säga, och mycket man vill ha så klart! :D

Men tanken slog mig när jag tittade på sadlar. Det finns ju verkligen sadlar i ALLA prisklasser, det är upp till var och en var man vill lägga sig. Allt från 4500 till 30000 kronor. Men min fundering är då, hur pass bra är en sprajslans ny sadel från till exempel Hööks, Börjes, vilken kedja som helst som är billigare än 10000 kronor på en del av sin sadelutrustning?

Som denna tex:http://www.hooks.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?pf_id=SE-320710 "framtagen i samband med tävlingsryttaren Robert Whitaker"

Med den raden känns det som att det borde inte vara något skit, men sen kollar man priset runt 5500 kronor :eek: wow, vilket pris!

Men hur bra är egentligen de sadlar som inte kostar en 20 - 25000 kronor?

Har du en mer billig sadel? Hur bra är den? Har du haft dyra sadlar innan? Skillnad? Bra/dåligt?!
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

Priset beror på märket! Och vad sadeln är gjord av.

Som den sadeln du länkar till är gjord av syntetsmaterial, sånt är mycket billigare än läder! De dyraste sadlarna har ju det absolut finaste lädret, därför det kostar och har märket ett bra rykte kan man ta mycket även för det, för folk betalar ju!

Min har en medeldyr dressyrsadel och en dyr hoppsadel.

Hur bra den är är ju dessutom en del i hur bra den sitter på hästen, hur den är för ryttaren och hur man sköter den. En jättedyr sadel kan gå sönder snabbare än en billig i 10.000 kr klassen om den inte sköts.
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

jo absolut, jag vet. men hur pass bra är de egentligen att rida i och framförallt, hur bra är de för hästen..?
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

Som sagt, det gäller hur den sitter på hästen. Är sadeln dyr och är dåligt anpassad är den självklart dålig. När man köper en billigare sadel bör man självklart kolla igenom den så sadeln är raksydd och liknande, men generellt, som man förstår är de billiga oftast sämre sydda, dåligt stoppade och därmed kan vara skadligt för hästen.
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

Den sadeln du menar hade varit BETYDLIGT dyrare om den varit gjord i läder. Det billiga priset beror på att den är i syntet och Griffin har rykte om sig att vara riktigt bra sadlar, både för häst och ryttare. :)

De riktigt dyra sadlarna är ofta gjorda i det bästa lädret, riktigt bra läder är riktigt DYRT!! Men även en 30 000 kr sadel kan förstöra en häst om den inte passar hästen.
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

Haha, varför läser du inte inte hela tråden? Jag har ju redan skrivit det där.
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

Haha, varför läser du inte inte hela tråden? Jag har ju redan skrivit det där.

För att vi skrev samtidigt! :idea: Kolla när våra trådar är postade så ser du att det inte skiljer så mycket. ;)
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

men sorbe, det är faktiskt skit samma om man har en sadel för 50 000 men den ligger dåligt på hästen, för då är den skadlig för häsen ändå.


:p





sen för att vara riktigt petnoga är det ju tyvärr i varannnan tråd man se samma svar formulerat på 78 olika ordval i en tråd med 79 inlägg.....
*gäsp* tröttsamt att läsa.
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

Det är fem minuter mellan, sen heter det inlägg. ;)

Men jag kanske har lite annat för mig en onsdag mitt på dan än att bara sitta och skriva på buke... ;)

Och det heter inlägg, inte tråd! Sooorryyyy! :p
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

jag har en billig dressyrsadel, kostade 8000:- ny,ligger bra på hästen o han trivs medden, sen får man vad man betalar för o lädret är intedet bästa, men den är rak o välsydd.

Hoppsadeln är väl lite över medel o kostade 20 000, den ligger likvärdigt o hästen trivs bra med den. Men lädret är otroligt mkt bättre o den är väldigt skön o behaglig för ryttaren men en förhoppningsvis lng livstid..

Men för hästens del spelar det ingen roll barasadeln passar, men en indisk skrutt sadel skulle jag aldrig köpa pga ojämn kvalité.
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

Alla har inte råd att lägga 20-25000 på sadlar tyvärr. Det finns helt ok sadlar för mindre priser. Min första Griffin köpte jag för 800 och det var ett superfynd enligt sadelmakaren ;) Den låg också riktigt bra på hästen.

Det viktigaste på en sadel är passformen och att den är RAK. Läderkvaliten kommer i andra hand men självklart ska den vara bra. Just den sadel som du visar har välkända sadelmakare sagt varit väldigt bra med sin form på bossorna bland annat men sadeln är ju i syntet och därför kan man hålla priset nere.
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

Så länge sadeln inte skadar hästen så är det en bra sadel.

Måttbeställde en sadel till ponnyn i 6000kr klassen i höstas. Den har delvis syntet (som bossorna) och resterande i läder (kåpor, sitts, stroppar). Och det har hållt sig riktigt fint trots daglig användning sen november -07.
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

man får ju vad man betalar för... jag har ridit i sadlar från 4000-30.000kr och kan ärligt säga att ju dyrare ju bättre. lädret är bättre, komforten för häst och ryttare är bättre, sadelns utformning är bättre.... det känns verkligen om det är en 10.000 kronors eller 30.000 kronors sadel.

därmed inte sagt att en rimlig sadel är skadlig för hästen, så sant den passar. den sadeln du länkade till är ju inte ens i läder, och då blir priset ungefär hälften av vad sadeln skulle kostat annars. syntet har dock den nackdelen att det inte andas på samma sätt som läder och hästen blir väldigt svettig under sadeln.
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

Stubben Rex allround mot hopp (ponnysadel) låg på 8 500 kr när jag köpte den. Å dom saddlarna är både bra och hållbara. Kanske inte bästa dyraste materialet. Men enda sadeln som passade och låg stil på ponnyn. Och hållbar i många många år.
 
Sv: Hur bra är detta egentligen... ?!

*KL*

Jag har tre sadlar just nu (en ligger på 'lagring' för att se om ponnyn kan ha den).

Har kostat 7000 kr, 9000 kr resp 14 000 kr ny. Förra dressyrsadeln kostade 15 000 kr ny.

Den för 7 K är en Hubertus Kosack Comfort Flatback. Underbart läder faktiskt, och i ärlighetens namn bättre läder än nästa i listan. Dock, så orginalstoppningen var vidrig. Det VAR ull faktiskt, men knöligt som satan, så den byttes direkt.

Den för 9 K är en Morris & Nolan ponnyflatback. Och prisskillnaden mellan en 'vuxenflat' och 'ponnyflat' hävdar jag med en dåres envishet sitter i lädret även om det påstås inte vara så. Sits och kåpor är helt okej, så även bossor. Men underkåpans läder är inget roligt alls, inte heller stropparna (tjockt, stelt och trist läder). Dessutom slits den faktiskt fortare än Hubertusen ovan. Men helt okej läderkvalitet ändå.

Den för 14 är en Cliff Barnsby Kanter dressyrsadel. bara haft den några veckor så kan inte säga så mkt mer än första intrycket. Och förutom att eländet FÄRGAR när det blir blött *morr* så är det för ögat och fingrarna mjukt, fint läder. Och synbart snäppet högre än de båda innan.

Förre dressyrsadeln var en Crown Warmblood dressyr, 15 K. Samma fina läder som i Kantern, och helt klart en klasskillnad mot de två tidigare.

Samtliga sadlar är köpta via och utprovade av sadelmakare. Ska jag rangordna läder, slitage etc så är dock hubertusen före M&N, trots att H. var två tusen billigare.

Kom att prata med min sadelmakare om just priser och läder häromveckan när jag var in. Deras dyraste sadel de har kostar 25 K. Vi kom att prata om riktigt dyra sadlar (30 och upp) och hans åsikt var att lädermässigt så är det samma läder i de för 25 som de som kostar mer än 25, det är andra saker som höjer priset (och ofta märket eller hur man ska säga). Sant eller inte kan jag inte uttala mig om, men det låte rhyfsat rimligt.

Sen ska man nte glömma att läder är en sak HANTVERKET en annan. Och där märks ju tyvärr offta på billighetssadlarna (= under 10 K) att det finns snedsydda, knölig stoppning och liknande, dvs det är en ojämn produktion och/eller sämre/slarvigare hantverk.
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 286
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Letar sadel för fullt fortfarande och hade en prestige arrezo på hästen idag, släpper lite tidigt men låg bra i övrigt på gången...
Svar
19
· Visningar
7 239
Senast: Buck
·
G
Utrustning Behöver akut hjälp om vad jag ska göra med sadel till min lilla pålle!! :confused: Håller på att sätta igång honom efter en skada...
Svar
9
· Visningar
1 317
Utrustning hej jag har gått lite i fundering om kvaliten på dessa sadlar. den gamla RW sadlen...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp