Bukefalos 28 år!

Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Eller är det lika bra att inse att man är en gammal kärring (35 år) och att man är dömd att rida skogsturen resten av livet?

Vid din ålder får man akta lårbenshalsarna...men den lilla korgen på rollatorn är perfekt att ha ryktgrejorna i!;)

Allvarligt talat, klart du kan träna upp dig och komma igen på tävlingsbanorna. Kan bara hålla med majoriteten av de som svarat här!

Det gäller att du och hästen håller er friska och att ni har en vettig tränare, och att du har tid att lägga på träning och tävling. Ofta är det där problemet ligger för vuxenryttare, man har så många måsten som kommer före. Som ponnyryttare är det lättare, även om man sköter skolan bor man hemma och har mycket servat!
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Kl
Maken började rida som nybörjare vid 37 och red sen lite då och då under några år. Han är nu 51. De sista 5 åren har han ridit lektion 2 ggr i veckan och när allting klickar perfekt så rider han bättre än jag gjort under min 30-åriga ridkarriär.
Han är reumatiker så stel är bara förordet men nu hoppar han banor på metern utan problem och håller på att lära sig galoppombyten.
Igår kom han hem och sken som en sol.
Ridläraren hade skrikit när han hoppat klart; UNDERBART, DET SER UNDERBART UT!
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Ha,ha nu fick du mig att skratta :D
Så skönt att höra från alla att det visst går!!!
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Men ridning kräver inte att ryggen är smidig, eller hur gör du när du rider? Målet är ju att sitta med ryggen rak hela tiden, inte att vrida och böja den hela tiden. Upplever du att du är stel i höften är den förmodligen höftböjen som är kort, och den kan man ju lätt stretcha så att den blir längre. Stretchning ger rätt snabba resultat på korta muskler, man brukar få effekt efter bara några veckor.

Bålstyrkan däremot - ja, det är ju bara att träna. Tycker man att det går för långsamt att bygga upp sig med ridningen, så kan man ju komplettera med gym. Jag körde massor av bålstabilitet i våras som rehab efter bäckenproblematik, och det gjorde verkligen underverk för ridningen (även om det egentligen inte var syftet med träningen). Som vuxen har man ju dessutom fördelen att man har fokuset och kunskapen för att kunna träna styrka målinriktat, det gör man kanske inte precis som tolvåring.

Då har du en annan uppfattning angående ryggen än t.ex. sjukgymnasten Birthe Vogelius. Hon skriver så här i boken "Spänst och harmoni i ryttarens sits" (s. 20): "Att var liksidigt rörlig i ryggen är en förutsättning för att vi ska kunna ta upp hästens rörelser i alla riktningar [---]. Hos äldre ryttare ser man att bröstryggen stelnar till, och från att fram till 30-årsåldern ha varit mjuk, så blir det svårare att dämpa rörelsen i ryggen. [---] I dressyrsitsen är man i stillastående inte i ledernas ytterläge men i exempelvis arbetstrav eller skritt på lång tygel så krävs god rörlighet i både ryggen och höfterna för att inte hästens ryggrörelse ska hindras."

Jag menar naturligtvis inte att man ska sitta och böja sig än hit, än dit i ryggen när man rider, utan just det som Birthe Vogelius skriver. Jag närmar mig 40 och den naturliga rörligheten i ryggen har delvis försvunnit. Har man den tänker man inte på ryggens stötupptagande funktion. När den minskar märker man det.

Däremot håller jag helt med dig om bålstabiliteten och höftböjaren. Jag kämpar på med det. När jag var yngre var jag väldigt vältränad och stretchad, så det var inget jag behövde tänka på då. Stabiliteten bara fanns där, eftersom jag hade tränat så mycket dans och kampsport i åratal. Efter ett antal års uppehåll med både ridning och annan träning är jag för första gången i mitt liv svag i core-muskulaturen och det gör skillnad.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Fast då låter det egentligen inte som att det är åldern som är problemet, utan det är lättare att rida om man är vältränad. Hade du inte alls tränat som barn, och nu tränat dans och kampsport i åratal, så skulle du förmodligen uppleva att du var starkare och smidigare nu än då.

För det kan jag absolut tänka mig, om man idrottade och tränade en massa som tonåring, och dessutom red då, men sen slutade med det i 20 år, så går det sämre då än när man var ung. Men egentligen inte för att man har blivit gammal, utan för att man har blivit otränad. Vilket man kanske inte märer så mycket av till vardags, men som blir uppenbart om man sätter sig till häst igen.

Rörligheten på det sättet, i form av stötuppdämpning, kan säkert minskas - å andra sidan kan man ju ha blivit stadigare också, och det behöver inte vara en nackdel. Om mjukhet och smidighet skulle vara det viktigaste för en ryttare skulle ju världseliten vara runt 15, som i gymnastik t ex, men så är det ju uppenbart inte. Alltså är det egentligen inte åldern utan något annat som är problemet om man är en sämre ryttare när man är 37 än man var när man var 16.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Jo, så kan man naturligtvis se det. Hade jag hållit i gång kroppen bättre så hade jag säkert inte märkt samma skillnad. Men att kroppen åldras är ju inte mitt påhitt precis ;) Så är det ju bara. Mycket kan man motverka med medveten träning, men om man kunde ha lika bra fysik vid 60 som vid 25 så skulle vi se 60-åriga sprinters och gymnaster i OS, och det lär aldrig hända.

Ridningen är ju inte tillnärmelsevis lika atletisk, utan kräver egentligen bara en "normalgod" rörlighet och gedigen bålstyrka. Det viktigaste är känslan och tekniken och den kan man utveckla hela livet. Så jag menar absolut inte att man inte kan, men att det sker vissa naturliga förändringar med åldern som man får jobba för att motverka. Sedan är det ju jättesvårt att i ett individuellt fall säga vad som beror på ålder och vad som beror på att man har tränat för lite. Att man måste anstränga sig lite betyder ju inte att de tinte går och än mindre att man inte ska satsa.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Fast när det gäller sprinterlöpning så är ju världseliten inte 40, utan snarare 20. Så i den idrotten är det förmodligen helt korrekt att man är bättre som 16-åring än när man är 37, man kommer aldrig bli lika bra som då, troligtvis.

Men ridning är ju inte så, där är världseliten 40-50. Så om man är sämre när man är 37 än när man var 16, så beror det troligen på att man tränade mer när man var 16, inte på att man blivit äldre. De som tränat hela tiden är bättre när de är 37 än när de var 16, så har man blivit sämre, så är det för att man tränat för lite.

Uppenbart är ju inte åldern ett större problem än att erfarenhet trumfar åldersvaghet, ridning kräver inte mer explosivitet och spänst än att du ofta är som bäst som 45-åring, om du håller på med ridning hela livet. I nåt läge tar givetvis åldern ut sin rätt, men det är inte redan när man är 37, utan långt senare. Om man rider illa som 37-åring beror det inte på ålder, utan på brist på träning.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Om du menar att ta dig upp på elitnivå så tror jag nog att det blir kärvt. Men visst kan man utvecklas. Jag tävlade b-ponny tills jag var 14-15. Sen har jag ridit lite till och från (men från), köpte häst igen när jag var 40 och då var jag glad över att jag vågade mig ut i skogen på henne.:)

De senaste 4 åren har jag tränat dressyr och från att livrädd ha ridit LC:1 på typ 50 % så har jag nu ridit LA:3 med godkänd % och placeringar i LB. Ingen svindlande utveckling, men det går i alla fall framåt och jag känner att jag har mycket större känslighet och rider bättre nu än för bara något år sedan. Och jag är 52.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Jag har aldrig påstått att inte erfarenhet och kunnande övertrumfar ålderssvaghet. Tvärtom har jag skrivit ganska precis samma sak. Jag skrev också att ridning inte kräver samma atletiska förmåga som de andra sporter jag nämnde, vilket givetvis i kombination med det nyss sagda förklarar varför eliten är äldre än i andra sporter. Men det innebär fortfarande inte att Birthe Vogelius och jag har fel när vi säger att vissa saker kan förändras i kroppen redan efter 30. Att detta kan motverkas genom träning har jag aldrig förnekat utan tvärtom framhållit. Om det inte gick kunde vi ju skita i alltihopa och Vogelius kunde strunta i att skriva sin bok, eftersom vi alla är bortom hopp. Men om du ställer en otränad 16-åring och en otränad 38-åring bredvid varandra så kommer förmodligen 38-åringen att vara stelare, eftersom kroppen är äldre.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Ja, absolut, men det är inte avgörande för hur skicklig man är som ryttare. Är man sämre ryttare som 37-åring än som 16-åring, så är åldersstelhet troligen inte huvudorsaken, utan något annat. Bristande bålstabilitet, t ex, eller bristande träning.

Det är mycket som förändras i kroppen när man är över trettio, men det som förändras är inte så avgörande för just ridning. För en gymnast t ex är det annorlunda, men där är världseliten heller inte 45.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Det er ikke ryggen som skal stå for støtdempingen, det er hofteleddet som skal bevege seg sammen med hesten. At ryggen ikke skal være stiv og spent sier seg selv, du må også kunne innvirke med ryggen (jfr. Müselers «bracing the back»). Men selve ryggraden skal være stabil slik at bevegelsen skal kunne slippe gjennom hofteleddet. Disse bevegelige ryggene fører bare til spente hofter og ryttere (og hester) med ryggvondter i lengden.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Svarar alla:
Jag tävlade msv hoppning med bra placeringar.
Jag behöver inte nödvändigtvis komma upp på den nivån igen.
Men hade ju varit kul att kunnat komna runt en 120 bana,
utan att gå av på mitten :)

Åk och titta på en 120-tävling så ser du att det kommer "vem som helst" på "vad som helst" runt :p

Nej, jag tror absolut du kommer kunna nå detta mål. Det jag kan tänka mig kan ställa till det för vuxna är dels om man har dragit på sig någon skada, dels om man är mer otränad och sedan att man kanske är mer spänd (pga rädsla eller prestationskrav). Men inget av detta är ju sådant som man inte kan jobba med. :)

Lycka till!
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Jag har varit runt en del och tittat.
Tycker inte det ser så svårt ut, men vill rida bra och fina rundor,
så visst har du en poäng i att en vuxen ryttare kanske har mer prestationskrav.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Nej, inte nödvändigtvis.
Men vill iaf ta mig runt en 120 bana på ett snyggt sätt :)
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Vet flera killar som börjat rida och tagit amatörryttarlicens inom galoppen efter de fyllt 40. Har för mig att det finns en dansk som tog licens efter han fyllt femtio och dessutom vunnit några löp. Så nog finns det goda möjligheter för oss som har en normal fysik att bli bra ryttare fast vi fyllt trettio. Titta även på Musse Hasselvall som gått från nybörjare och outsider i Globenhoppningen till löpvinnare inom galoppen...
Brukar säga att det mest är skitssnack att man inte kan lyckas efter att man fyllt trettio. Det handlar mer om möjligheten att få rida mycket, helst varje dag än hur gammal man är...
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Tycker om det du skriver, fast ang Musse, så måste jag ju bara säga att han hade en sjuk fysik innan han började rida!!!!
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Sen så är det ju en mental grej också. Jag kände mig som en toppryttare när jag var 13, men har med tiden blivit mer ödmjuk ;)... Och kanske överdrivet så, åt andra hållet, jag tror att jag är sämre än vad jag är.

Fick som kommentar på ett "tävlingsträningsprotokoll" av min ridlärare:
"Så bra som du rider när vi har tävling, borde du alltid rida". Jag är tävlingsmänniska och taggar till som tusan, glömmer allt vad prestationsångest och oro är och bara kör. Blir som ett brus i huvudet och jag bara GÖR istället för att TÄNKA. Något jag tydligen behöver lära mig göra i vardagen också ^^.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 260
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 074
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 589
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp