Bukefalos 28 år!

Hur bra måste en sadel passa hästen?

Shark

Trådstartare
Ja det är en fråga jag ställt mig hela helgen iom världscupfinalen, men tanken groddes iom ryttareliten.
Igår på dressyren så red nästan alla med en eller två paddar, smala eller tjocka. Sadlarna glappade även på en del.
För mig är detta inget konstigt då många hästar är nästan omöjliga att hitta en perfekt sittande sadel till. Sedan så måste den ju också passa ryttaren så den kan rida hästen på ett bra sätt.
Jag tänkte på all (ursäkta) galla som spys på detta forum om någon har en sadel som glappar lite och många verkar ju också anse att man ska byta sadel om man behöver ha padd. Men jag vet inte om jag lever i en annan värld? För som sagt i min värld så är det skitsvårt att hitta den där perfekta sadeln (om den finns). Dessutom ändrar sig hästen hela tiden, en sadel som sitter som ett smäck på sommaren kandke sitter sådär på vintern osv.

Varför ställs sådana krav på oss "vanliga" att lägga tonvis med pengar och tid på att jaga sadlar när världselitens hästar faktiskt kan prestera med både lite glapp, utfyllnad med paddar och antislip paddar?
Missförstå mig inte nu att en passande sadel inte är viktigt, för det tycker jag. Men jag som har en häst som är rätt besvärlig att hitta en sadel som sitter sådär riktigt bra på får ständigt dåligt samvete, men jag tänker nog faktiskt inte ha det längre. Jag tänker rida med mitt renskinn under (som även eliten har på en del hästar har jag sett) och vara nöjd med att sadeln sitter bra då.
 
Jag tycker att det är rent trams så som det hypas med sadlar.
De flesta som har många hästar har ett litet antal sadlar som används till alla hästar. Man får ta hjälp av paddar eller så.
Allt detta med sadelutprovning mm är ett lätt sätt att lura folk på pengar.
 
Jag känner att det bästa kanske är att ha tex två sadlar som passar bra om än inte perfekt att varva med? Då blir det ju inte samma ständiga belastning. Men jag tycker att om en häst kan prestera toppresultat i världscupen med en sadel som inte sitter helt 100 utan behöver padd osv så Kan det ju knappast vara farligt att fylla ut en lite för bred sadel med en padd för en annan heller....
 
Ja det är en fråga jag ställt mig hela helgen iom världscupfinalen, men tanken groddes iom ryttareliten.
Igår på dressyren så red nästan alla med en eller två paddar, smala eller tjocka. Sadlarna glappade även på en del.
För mig är detta inget konstigt då många hästar är nästan omöjliga att hitta en perfekt sittande sadel till. Sedan så måste den ju också passa ryttaren så den kan rida hästen på ett bra sätt.
Jag tänkte på all (ursäkta) galla som spys på detta forum om någon har en sadel som glappar lite och många verkar ju också anse att man ska byta sadel om man behöver ha padd. Men jag vet inte om jag lever i en annan värld? För som sagt i min värld så är det skitsvårt att hitta den där perfekta sadeln (om den finns). Dessutom ändrar sig hästen hela tiden, en sadel som sitter som ett smäck på sommaren kandke sitter sådär på vintern osv.

Varför ställs sådana krav på oss "vanliga" att lägga tonvis med pengar och tid på att jaga sadlar när världselitens hästar faktiskt kan prestera med både lite glapp, utfyllnad med paddar och antislip paddar?
Missförstå mig inte nu att en passande sadel inte är viktigt, för det tycker jag. Men jag som har en häst som är rätt besvärlig att hitta en sadel som sitter sådär riktigt bra på får ständigt dåligt samvete, men jag tänker nog faktiskt inte ha det längre. Jag tänker rida med mitt renskinn under (som även eliten har på en del hästar har jag sett) och vara nöjd med att sadeln sitter bra då.

Eftersom jag har en väldigt kräsen häst och vet hur extremt stor skillnad en sadel som passar bra och en som bara passar 90% bra gör så tycker jag det är extremt viktigt med att ha en sadel som både passar och som häst (och ryttare) gillar , jag har haft sadlar som ligger bra men som han ändå inte gillat, nu vissr han det väldigt tydligt, vill inte gå fram och får man ändå fram honom (i skritt) så börjar han kicka för att tillslut bocka (det rör sig om runt en,två minuter masn kan sitta i en sadel som "passar" men som inte duger enligt han...
 
jag har en häst som är väldigt kräsen med sadlar och har på 6 år haft 5 sadlar, den hoppsadeln jag har nu tycker hon om. den glappar ngt i traven men hästen trivs med den så då får den glappa. men jag vill inte rida i den för ofta pga det så vill ha en dressyrsadel att växla med.
min dressyrsadel som jag köpte i höstas och som passade då passar inte nu, så nu är jag på jakt efter en ny som passar både hästen och mig främst mig så jag kan rida ordentligt och kan man ha sadel som är snäppet för svängd för hästen och släpper tidigt så gör det inget bara den inte glappar.

vissa hästar är smått omöjligt att hitta en 100% ig sadel, då är det super bra om man hittar en sadel som passar ryttaren 100% och kan padda upp sadeln så den passar hästen.

häst nr 2 i stallet är en sån som passar i alla sadlar och knatar på fint oavsett vad för bomform eller bomvidd sadeln har. är riktigt så att alla sadlar jag dragit hem för att prova på häst nr 1 har passat på häst nr 2, allt ifrån passir hopp med normal bomvidd, tekna dressyr i st 37, knights dressyr i medium bom till wintec isabell werth i X vid bom. :rofl: alla hade kanske inte optimal bomvidd men låg an hela vägen och var i bra balans och hästen gick fint i dem.

hästen ska trivas i sin sadel och det är det viktigaste. behöver man padda upp tidvis för att hästen ändrar sig så är det inte hela världen (kilpaddar är dock inte bra då de flyttar fram/bak tryckpunkten och kan orsaka obehag).
 
Tycker inte heller att det är hela världen om man behöver ha en padd. Det som är viktigt är att hästen inte får ont av sin sadel och att man har kunskap (eller hjälp) som kan avgöra om det fungerar eller inte. Läser man här och följer alla råd så är man ju bankrutt inom ett par år. Man ska kolla sadeln var 6e månad och då ska man också helst byta den också. Dessutom är hästen oridbar större delen av året eftersom man måste byta och vänta på sin nya sadel hela tiden ;) Nä men skämt åsido självklart är sadeln viktig och vet hur illa det kan gå med en sadel som inte funkar till hästen men det har blivit lite väl mycket.
 
Jag håller med om att det är en viss hysteri.
Är av den åsikten att padd kan göra en bra sadel bättre.

Har ett tjockt renskinn närmst ryggen på min häst och det trivs han bra med.
 
När jag var liten och vi skulle köpa en ny sadel så åkte mamma och köpte en. Den använde vi sedan.;) Visst, vi red mest i skogen men ändå...
Ingen ponny fick ont i ryggen och två lever fortfarande, 24 och 32 år gamla, och kan beskådas. :D

Min stora häst är bred som en ardenner, men med bra sadelläge, så jag gjorde ett halvhjärtat försök att själv leta sadel. Jag är dessutom lång med en bred rumpa. Inget jag provade var bra. Sadelutprovare kontaktades och voilá, första sadeln vi provade passade perfekt! De hade fått in sadeln dagen innan så där hade vi en jäkla tur. :up:
 
@Kaktuzblomma men det är ibland stor skillnad på en sadel som hästen inte reagerar på och en sadel som passar.
jag vet flera hästar som går med sadlar i kraftig bakvikt och som inte tydligt visar ngt obehag av dem, jag har sett flera ponnyer med sadlar som ligger på bogbladen och som anses vara helt normalt.
hade min häst inte varit så känslig så hade jag antagligen också fortsatt att rida runt i sadeln vi fick med, som låg i bakvikt och förstörde hennes ryggmuskler.

även om sadeln behöver paddas upp så ska den ligga i balans, gå fri från bogbladen och släppa innan sista revbenet. samt ha en bomform som stämmer överens med hästens rygglinje.
 
Jag tycker att det viktiga är att hästen trivs och känner sig bekväm i sin utrustning. Och det bästa sättet att hitta rätt sadel m.m. är enligt mig att prova sig fram, testa flera olika och känna efter vilken som ger en bra känsla och hästen verkar nöjd med. Fördelen med sadelutprovaren jag brukar ta mina hästar till är att hon har typ 300 olika sadlar i lager, då kan man provrida alla som är rätt bomvidd och "form" och se vilken man gillar och som funkar. Jag tycker inte det är något fel med att padda upp, så länge hästen verkar trivas och sadeln inte ligger verkligen tokigt. Jag kan gå i för stora stövlar om jag har tjocka sockar, men inte i för trånga. Man får ju ha lite sunt förnuft och vara uppmärksam bara. :)
 
Det klart att sadeln ska passa. O_o På ponnyna låg sadlarna hyfsat, lite koll hade mamma ändå, men det provades inte ut till perfektion. Detta var för 20-25 år sedan. Det jag ville illustrera med mitt inlägg är hur mycket mer medveten man är idag.

Klart att hästar kan vara olika känsliga, min hästs mamma hade man kunnat rida med en uppochnedvänd spikmatta ( notera att vi dock inte provade detta ;)) medans syrrans häst blir hysterisk om schabraket inte ligger helt perfekt.

Nästa gång jag ska köpa sadel kommer jag att kontakta sadelutprovaren igen. Det finns så jäkla mycket olika märken och modeller och "min" utprovare har bra koll på vad som kan passa både mig och hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 683
Senast: caballus
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
760
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej! Jag har just fått hem en ny ponny och vi fick till en hoppsadel. Problemet är att vi upptäckt att sadeln inte passar, den backre...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: Oknytt
·
Utrustning Går det att se 100% om en sadel passar en unghäst innan den börjats rida? Jag tänker att sadeln i rörelse, med ryttare påverkar ju hur...
Svar
3
· Visningar
874
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp