Hur bråttom vid infektion?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Silly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 205
S

Silly

Min häst har ett sår på hasen som nu två dagar efter uppkomsten tycks ha blivit infekterat. Såret har läkt på yttan men jag tror att det kan vara en ficka. Det är ca 1 cm långt och sitter på utsidan av hasen och benet är svullet runt såret och ca 10 cm ner på benet. Hon har ingen feber och ömmar inte men svullnaden är hård. Mår för övrigt bra.

Hur bråttom är det att få kontakt med veterinär? Kan jag vänta till måndag? Har tvättat rent såret men om det är någon smuts instängd kommer jag inte åt den....

Sv: Hur bråttom vid infektion?

Jag skulle försöka att pilla upp såret och klämma ut ev var. Sedan badda med alsolsprit ev lägga ett omslag över natten med alsolsprit. Min häst hade ett sår på rumpan länge som läkte hela tiden. Vet var ute och klämde hål på det och sedan skulle vi badda och lägga omslag för att det skulle torka ur och läka innifrån.

Tror inte att det skulle vara nån fara att vänta till måndag men skulle tro att det gör ont på hästen. Läkta sår med var gör ont.

Säger som coop: Pilla upp! Jag är fasligt nojig med sår (min häst har anlag för lymfangit) så jag hade också lagt på ett klorhexidinomslag.

Hur har det gått? Väntade du över helgen? Har också häst som fick ett sår och blev nojjig. Lyssnade på stallkompisar och min inre röst = jag väntade ett par dagar med att ringa veterinären. På fredag kväll var jag tvungen att ringa och då hade hon fått lymf. :(

Oj, jo det är ju svårt att veta... Hur allvarligt är det med lymfangit då?

Veterinären kollade på måndagen, då var hela benet svullet men såret verkade ok så han trodde svullnaden kom av slaget och inte från en infektion. Fick Metacam och ordinerades vila och sedan igångsättning och svullnaden gått ner och pållen var feberfri.

Sagt och gjort, svullnaden försvann och så började jag sätta igång henne igen men svullnaden kom tillbaka så nu misstänker veterinären en senskada. Ska till klinik på torsdag och ultraljuda benet, håller tummarna för att det är något annat...

Ajaj... Inte roligt :( *klappar snällt* Hoppas att hon blir frisk snart! Dessvärre spelar det ju ingen roll att hästar har tre ben till om ett är trasigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 110
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 135
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej Min häst har sparkat sig själv och fått några små sår på bakbenet. Jag har rengjort och såren ser inte infekterade ut. Dock är benet...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 386
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna