Sv: Hur bred?

Jag tror det är upp till 105 grader men jag är itne helt hundra. Det kanske bara är upp till 100. Wintec Wide börjar iaf vid 110 grader, mittenjärnet är knappt 120 och det vidaste är 125-130.

Om vi säger såhär istället, hästen behöver en 35-bom, räcker wintecs bredaste järn då?

(Wide är för brett på honom, har provat)

Alltså 35 i Prestige menar du`? Eller skulle du behöva 35 i t.ex. Stubben om de hade haft så breda bomvidder?

Om du behöver Prestige 35 så funkar det vidaste på Wintec alldeles utmärkt men det blir nog ite för brett tror jag. Prestige 35 är mindre än en Stubben xw...

Nej, 35 i Cavaletti...
Det har varit en sadelutprovare här, men till och med jag ser ju att sadeln hon passade ut åt hästen inte passar :smirk:
Hon sa att han ska ha 35 i bomvidd, men sa inget om märke eller nått....
Cavalettin är helt rak, men hästen är ganska så böjd, så den passar inte alls (fast det sa ju sadelutprovaren....), ägaren har köpt en wintec till en unghäst, den har vidaste järnet i nu, och jag har haft den på "min" pålle några gånger, den ligger definitivt mycket bättre än Cavalettin, men inte riktigt bra, men frågan är om den är för smal eller inte? Den ligger rakt på ryggen på honom, lutar varken framåt eller bakåt och är djupast mitt i

Jag tror Cavaletti har samma måttsystem som Prestige, jag är dock inte säker.

Kan du vicka på sadeln så att den gungar?
När du har spänt sadelgjorden, kan du dra en hand (det ska vara ganska trångt, men man ska få in en hand med lite ansträngning, beror lite på hur tjockt hull hästen har) från framvalv till längst ner på¨panelerna?
Är det ett jämt tryck hela vägen längs bossan?

Glömde säga att sadeln ska ligga ovanpå alla muskler och den får itne trycka undan nån muskel, då blir det obekvämt för hästen. Så om musklerna blir bulliga vid sidan av sadeln så är det för trång/fel modell.

Cavalettin ligger i stort sett bara an i bak... Blir jättetryckmärken på schabraket... så den ligger helt kasst...
Märkena på wintecen går längre fram, och det är skitigt hela vägen, men den ligger inte bra den heller...

Tyvärr är hästen en sådan som går med på det mesta =( Tycker inte alls om ägarens agerande i frågan... Hon har köpt billigast möjliga sadel till hästen, och tror på sadelutprovaren... Till unghästen har hon däremot köpt en rätt dyr sadel som passar bra. Fattar inte detta =( Tycker så synd om min sköthäst.
Ägaren lyssnar inte på mig heller.... Fast förra helgen lyckades jag övertyga henne om att wintecen är mer svängd än Cavalettin, och att Cavalettin är helt rak, får se om det händer något på sadelfronten...

Frågan är vad han kan ha för sadel? Han ska som sagt ha 35 (om nu sadelutprovaren hade rätt på något....) och han är rejält svängd i ryggen, dock lite olika beroende på dagsformen...
Gärna med lite större knästöd, typ som på wintecen. Cavalettin har ingenting, och skänklarna far omkring överallt och man får 0 balans... (kan jämföra med att i C kan jag knappt sitta ner i sakta trav på honom, i W kan jag sitta i slängtrav utan problem...)

Har du någon bild på ryggen?
Har du någon aning om hur många grader han är över manken?

Kan du pma vilken utprovare det gäller?
Jag känner till en väldigt duktig sadelmakare i Mullsjö som säkert är mkt vettigare än den ni har anlitat.... Över telefon har hon varit väldigt hjälpsam, dock har jag (som kan läsas i vissa gamla trådar) vissa saker som jag är skeptisk mot. Men det är ju värt att prova henne iaf.

Annars ligger väl Sandris och Sharpman däromkring... Känner flera som är nöjda med Shsarpman (dock är de inte så duktiga när det gäller att ge råd över telefon....)

Ojdå... Han var väldigt svankig ja...
Jag tror att Wintec 500 serien (eller i princip alla utom Isabellen som är rakare) skulle kunna passa väldigt bra i xvid bom.
Wide skulle bli alldeles för rak...
Men om du (ägaren) vill ha en annan sadel kan ni prova Prestige Hippos/Golden Star. Däremot vet jag inte om de kanske är för raka för din häst men det beror ju på hur han arbetar med ryggen och hur mycket den höjs...

Vi har provat Wintec Wide, den är både för bred och för rak...

Här är hans nuvarande sadel
20050904_2.jpg

och här är han med den andra Wintecen (bredaste järnet)
20050904_7.jpg

Bilderna är från samma dag

Han är väldigt tjock på vintern , på sommaren är man mycket smalare... Dessutom är ryggen rakare på sommaren när han har mer muskler både där och på (?) magen.

Bild från tidigt i sommras
20050619_1.jpg

Sin sadel han har nu, men med ludd under, det blev inte lika mycket tryck bak, men däremot tror jag sadeln blev för smal...

Wintec Wide i vintras (Icke ridkunnig ryttare...)
20050123_16.jpg

(Magen syns bra där med...)

Bild på hans gamla sadel, den är ca 36 bred, 18" i sitsen... den gav ca 3-4 cm stora märken längst bak, betyder det att den är rakare eller mer svängd än den han har nu, som ger ca 10-15 cm märke?
Länk pga stor bild

Senast ändrad:

Det är ju svårt att se om sadeln är för rak på en bild, det måste man känna.

För att svarar på din sista fråga:
Förmodligen är hans gamla sadel mer svängd i bommen än den nya, då deng amla gav mindre märken.

Liknande trådar

Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: NilHe
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
228
Senast: sweep
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka