Bukefalos 28 år!

Hur duktig ska man vara för att gå hippologen?

Russis

Trådstartare
Hur ridkunnig ska man vara för att kunna komma in på ippologen? Är det MSV eller? Ska man kunna visa upp bra tävlingresultat o s v? Vad handlar teori provet om? Vad kostar det att gå hippologen? Jag vill inget annat än gå hippologen efter gymnasiet, men har ju ingen ening om det överhuvudtaget finns någon chans att komma in.. :(.
 
hej så som jag har hört det så är det vitkigt att man har bra betyg inom naturvetenskapliga ämen och du ska helst ha pluggat ända upp till c-kurser i NV. Mvh madde
 
vid själva praktiska provet blir du tilldelad en häst, med den ska du genomföra en dressyruppvisning, hoppa en bana på 1 m och visa den för hand..
det teoretiska provet vet jag inget om, men man är juh där för att lära sig, inte för att man ska kunna allt från början.. och det är nog mycket blandat om hovvård, sjukdomar, foder, stallskötsel, träning, tävling, skötsel och utrustning..
tävlingsresutltat behöver du inte visa upp..

sedan är det ganska mycket träning av unghästar och tävlingar med den som gäller på hippologen, det är det enda som skrämmer mig då jag inte är en tävlingsmänniska, har aldrig brytt mig om att ta grönt kort och hatar att vara ensam på banan..
unghästar och träning är OK men tävling.. nej tack...

och jag tycker att det är synd och skam att det inte finns en ren teorilinje för hästintresserade, där träning och tävling inte ingår, utan bara teori, stallskötsel och ridlektioner.. för då kan helt plötsligt handikappade vara med..
ja menar.. tänk om nån med ett fel i ryggen eller i benen vill gå hästutbildning men dom kan inte för dom kan inte ens försöka göra inträdesprovet.. :cry:

andra hästutbildningar är till ridlärare (vilket ja inte heller vill bli) och så finns det andra tränarutbildningar men det är samma grejer.. man utbildas för att tävla eller bli ridlärar/stallchef.. jag vill hellre bli hästvetare..
 
Det viktigaste är att man har en bra grund., en bra sits , balans och bra inverkan på hästen. På antagnings provet rider man dessutom 2 olika hästar inom både dressyr och hoppning så man får visa att mna klarar av olika hästar. På provet så visar man enklare dressyr och hoppävningar.

Som sagt, inga tävlingsresultat behöver du visa upp.

Teoriprovet vet jag inte vad dom tar upp men två böcker som de har gett mig rådet att läsa är Hästhållning i praktiken och hästens biologi.

Vad gäller betygen så ska man ha gått ut gymnasiet med minst 90% godkänt. Sedan så är det några ämnen man måste ha läst (särskild behörighet) Dessa är Biologi A (eller naturkunskap A + B) Matematik B och Svenska B Dessa tre ämnen måste du ha minst betyget Godkänt. De brukar visst inte gå såå mycket efter betygen utan i första hand vad man visar under antagningsproven.

det är inte omöjligt att komma in. Kommer man inte in i år så får man försöka igen nästa år. Så resonerar jag. Jag ska också försöka komma in i år. :bump:
 
sen måste du ha praktik oxå antingen hästhållning eller dyl på gymnasiet lr 4 mån praktik på godkänd praktikplats eller 6 månaders heltidsarbete....
 
sist jag läste om intagningen hade de höjt från 6 månaders praktik till 1 års praktik.. har de ändrat om allt till intagningarna i höst eller??
 
Det som gåller för i år för godkänd praktik är iallafall

4 månaders praktig på praktikplats godkänd av HYN. eller
6 månaders praktik i egen eller annans verksamhet.
:)
 
vad räknas som godkänd praktik då? jag praktiserar jusr nu på en hästklinik gäller det eller är det mer stalljobb osm räknas? :confused:
 
Det som de kollar först och främst på dressyr provet, det är ju sitsen!..har du kaass/dålig sits så kommer du direkt inte in!...den är viktig
 
För att se om din praktikplats är godkänd av HYN finns det en lista över dessa på ridsportförbundets hemsida under utbildning. Alltså eftersom det bara står egen eller annans verksamhet så måste ju din praktik vara giltig. Men för säkerhets skull maila eller ring till studievägledaren för utbildningen. information om programmet och vem du kan kontakta finns på: http://www.ridsport.se/kurs2000-3.htm
 
hmm ja ja såg det.. och jag läste oxå att det inte vart någon årsläng praktik för hippologen *förbannar de lömska j*vla ledarna på ungdomskursen som ger fel information*

tack för svaret btw :)
 
jo det är tur för ledarna att kursen är avslutad redan..annars hade jag skällt ut dem.. vilket jag gjort många gånger.. :smirk:

ja hoppade visst på min ridlärare idag oxå för att jag blev arg på na för hon förklarade helt puckat.. sa att det enda och absolut viktigaste när man rider hästen på böjt spår är att ta i yttertygel och arbeta med ytterskänkel.. enligt mig ska de endast vara som stöd och man ska arbeta med innerskänkel och innertygel ska vara slapp och ledande..
 
helt rätt gjort :) ridläraren hade nog inte läst på ordentligt. Ridläraren har en viktig uppgift och att dessutom lära ut rätt saker har ju en stor betydelse för ryttarens utveckling :)
 
Nja det var inte en ridlärare ens utan ledare för en jobb/utbildnings-sökarkurs, och i deras papper fanns det kanske rätt så gamla eller väldigt överdrivna uppgifter om högskolelinjerna :( och jag har juh trott på dem och deras papper hela tiden, dvs att jag skulle bli "tvungen" att praktisera ett helt år..
jag har redan praktisera 4 månader på ett mindre bra stall och precis påbörjat min andra 4 månaderspeoid på ett annat stall.. och nu när man har nått att göra vill jag inte sluta.. det är sån härlig stämmning med arbetskamraterna.. och så längtar man bara till mars-april då geggan och leran kommer fram på vägen till hagarna!! :D
 
vad jag vet (som min ridlärare på skolan sa) så behöver man inte ha gått Nv prolifen (tack och lov) men ha läst matte b och så. sen är det då ett dressyrprov :crazy: ett hoppprov :crazy: och ett teori. funderar på och gå det men jag vet inte. Finns en westernintrsuktörs utb som verkar intressant också.
 
vilken tur du har som kan känna att du trivs. Jag började praktisera på ett stall 70 mil hemifrån, var där 4 månader... trivdes superbra med dom där å så...men tyckte det var jobbigt att vara så långt hemifrån åsså ar det en massa andra jobiga grejjer också... Så jag fortsatte i hemstaden på stallet där jag hållt till sedan flera år. Trivdes jätterba med en kompis till mig som också jobbade i stallet... men resten av de som jobbade där borde gå en kurs i människovärde och rätt attityd... det var fruktansvärt å speciellt att jag bara la märke till det när jag jobbade där. :) hoppas du får en fortsatt härlig tid
 
hej så som jag har hört det så är det vitkigt att man har bra betyg inom naturvetenskapliga ämen och du ska helst ha pluggat ända upp till c-kurser i NV. Mvh madde

Fel fel fel fel, du behöver inte alls gå NV å plugga upp till C-kurserna, det du ska ha är Matte A+B, Engelska A. B är jag osäker på men det tror jag.

Sen ska du vara behörig, praktiserat 1 år, eller gått Naturbruk Häst då behöver du inte praktisera, Sen ska du klara av att rida Lb i hoppning och dressyr.


Tänk på att det nästan inte finns några hippologjobb längre, dom flesta hippologer läser därför vidare för å bli lärare på gymnasium. Så ställ dig en tankeställare! Det är ändå 3 år...
 
Fel Fel Fel...?!

(nu när vi verkar vara inne på att rätta varandra...) :)

För godkänd praktik krävs:

*4 månader på praktikplats godkänd av HYN eller
*6 månader i egen eller annans verksamhet eller då som sagt *sammanhållen utbildning inom hästområdet innehållande hästkurser om minst 640 timmar/gymnasiepoäng. t.ex. naturbruksprogrammet med hästinriktning.

Ämnena som behövs är:

*Biologi A (naturkunskap B)
*Matte B
*Svenska B
(engelska är alltså inte ett av behörighetskraven)

Dessutom är Hippologutbildningen på 80 poäng vilket innebär en två-årig utbildning.

Vad menar du med hippologjobb??
Om du läser i t.ex. ridsport så kan du se att det
söks en hel del ridlärare, stallchefer med mera.
Dessutom väljer en hel del utexaminerade Hippologer att starta egna företag. Det finns en mängd olika jobb för de som gått hippologen. Det bror väl säkert på vilken inriktning du har utbildat dig mot på hippologen. Du kan ju jobba som: Ridlärare, ridskolechef, hästutbildare, hästlärare, stallchef, hästskötare, forskning, inom det administrativa och dessutom finns det stora möjligheter att jobba utomlands.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 945
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 172
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 037
Senast: Farao
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 670
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp