hur få bukt med bockande häst?

Beppo

Trådstartare
Har ett problem som jag behöver hjälp av er kloka bukefalosar att lösa! :D

Har en urmysig fjording för skogsridning som är 9 år gammal. Köpte honom som problemhäst för 2 år sedan men några större problem har det inte varit med honom förutom att han bockar!

Jag klarar av hans bockningar utan problem och han bockar mest då han blir uppspelt. Problemet är att han inte alls är lika snäll med min medryttare.

Min medryttare har ridit honom i snart en månad och han är inte alls snäll mot henne i ridningen. trots detta avgudar hon honom och meningen är att hon ska ta honom på foder efter sommaren. De är som kliptpa o skurna för varandra men vi måste få bockningarna under kontroll eftersom hon vill att hennes barn ska kunna rida honom senare.

Med mig fungerar ridningen bra men min medryttare har mer problem.

Walle bockar ordentligt med henne och hon har redan ramlat av en gång.

vi ska ta ut en equiterapeft för att se om walle har ont någonstans och om det kan bero på det.
Om så inte är fallet...hur går vi vidare då?

Utrustningen är redan kollad och det är inte den som är boven.

Min teori är att han testar henne ordentligt men hur ska min medryttare och jag bemöta testningen från honom?

Metoder? tips? hur har ni gjort?

Sv: hur få bukt med bockande häst?

*puttar* 38 visningar o inte ett enda svar! vad är det med er bukefalister...? hjälp mig!

Det ÄR ofta knepigt att få bukt med hästar som satt bockning i system :crazy:
Att kolla upp ev smärtor är ju en bra och nödvändig början...men det låter som om det mycket väl kan vara en ful vana han har fått.
Precis som du är inne på kan det mycket väl vara ett sätt att testa ryttaren. Fjordingar är ytterst sluga små djur och kommer ofta på den typen av trick, enligt min erfarehet :love:

I vilka sammanhang bockar han? Är det olika eller är det vid en speciell typ av situation?
Vanligt är ju att det kommer vid galoppfattning tex, vet man det kan man ju få ett litet övertag genom att vara förberedd :devil:
Bästa sättet att klara att sitta kvar i bocksprånget tycker jag är att lätta lite ur sadeln med rumpan, då får man inte 'katapulteffekten' som kan slå en ur sadeln. Sedan gäller det att driva rejält framåt i samma ögonblick han sätter igång, så han får annat att tänka på. Så fort han slutar bocka och bjuder framåt i stället så beröm massor, men fortsätt driva på så han får använda energin framåt och bli lite trött.
Om man utför detta konsekvent, brukar det ha god effekt på många bockhästar - de lär sig helt enkelt att det är slöseri på energi att bralla runt, eftersom det bara leder till att de får jobba ännu hårdare.

Hej
Alla Olater har en orsak, orsakerna kan vara många. Jag brukar försöka utgå från att hästen INTE är "dum" Däremot är hästar också bekväma och hittar de smarta sätt att komma undan arbete så utnyttjar vissa hästar det. Har de en gång lärt sig det kan säkert vissa ryttare "trycka det under ytan" så att säga, men att tro att man för all framtid fått bort en olat är dumdristigt.

Din häst låter ju inte rädd eller ängslig han verkar mest bara vara bekväm och smart...

Har träffat på några hästar med varierande olater och jag eller snarare min sambo har fått bort olaterna, jhästarna fungerar med oss o i vår miljö sedan måste ägaren lära sig att hantera det. Fungerar hästen med dig så borde du ha botemedlet ;) redan.

Fjordingar om de lägger den sidan till kan vara otroligt envisa men inte dumma. Mest troligt så är inte medryttaren ledaren i deras förhållande. Hästen respekterar inte henne/han o respekt får man INTE genom hjälptyglar, slag o hårda ord... respekt förtjänar man.

Mitt tips är att vara konsekvent. Be, begär , beordra. Ge hästen chansen att göra rätt, lita på honom. Som tidigare ungefär skriver så ska det vara lätt o enkelt att göra rätt o jobbigt/svårt att göra fel!

Finns en del metoder men tänker inte besktiva dem på nätet då det kan bli fel i orutinerade händer.

Grunden är förtroende och respekt o det börjar på backen o inte i sadeln. Offtast om man får det att funka så har man på en frisk häst inga problem sedan men... annars kan man vid bockningarna ta hästen på en liten volt tills han slutar o sedan fortsätta, Lita på honom o fortsätt upprepa annars samma igen o igen. Man ska dock inte sakta av till skritt eller liknande för då får hästen igenom sin vilja att komma undan det jobbiga. Jobbigt göra fel....

Det låter som en bra ide att kolla igenom hästen fast jag skulle välja en vet. ist för kir.

AnnaStesia> Med mig bockar han vid snabbare tempo...ökad trav och snabb galopp. Med min medryttare kan han helt blöstlisgt bocka i skritt. så vid vilka tillfällen bockningarna kommer är väldigt olika och vid vissa ridturer bockar han inte alls.

Wilma> Jag tror inte att walle är dum på något sätt. Jag har tränat en del på marken, ledarskapsövningar o liknande och jag tycker att jag fått en bra realtion med honom efter två år. Kan vi bara konstatera att han inte gör det för att han har ont så vet vi att vi kan säga till honom på ett helt annat sätt...vara mer bestämd.

PMa gärna metoderna om du inte vill skriva ut dem här... jag vill gärna veta hur du gått tillväga.... självklart provar jag inte metoder jag känner mig osäker på...

varför vet istället för equiterapeft?`

Kan du inte prova med en grästygel? Den gör att hästen inte kan dra ner huvudet och bocka. Troligen kommer equiterapethten hitta något. Jag har haft ute en och det var ingen häst som "kom undan". Inte ens unghästen som var nyligen inriden. Oftast är de snemusklade och har olika spänningar. Men lycka till med hästen. Prova grästygel om det inte blir bättre. Annars kanske han tröttnar.

Håller med... vill itne använda sådana medtoder eftersom jag itne tycker det ger något. Vill komma åt grunden och inte gömma det faktiskta problemet

Problemet är väl om det inte är kroppsligt att han inte har respekt för henne. Det kommer troligen bli ännu värre om hon ska ha honom ensam på foder och du rider honom inte alls.

Hon kan kanske få hjälp om hon kan löslongera honom och han lyder kommandon så att nej fungerar när han börjar bocka när hon sitter uppe på ryggen på honom...

Hon kanske petar obehagligt medskänkeln eller bromsar energi för mycket fram så den måste ut bakvägen...

Förstod att ni hade en bra kommunikation efterssom hästen inte krånglar/bockar med dig? Men min tanke var att medryttaren borde få lära sig ditt knep, iaktag henne hur hon beter sig med hästen osv, ge tipps till henne.

Vill rätta till en sak som jag skrev... man måste lita på hästen o låta den göra "fel" och "rätt" för att kunna utbilda den. Gör den fel så måste man visa rätt väg o visa att det är fel mycket snabbt för att hästen ska lära sig. Extra viktigt när i säkert talar om en lite hårdare o smart häst ;)

Westernsadel och mindre kraftfoder är mitt förslag.

Syrrans häst bockade jätte mkt när vi fick honom...han hade liksom lärt sig att när det inte var skoj längre så kastade han av ryttaren...till slut blev tjejen rädd o han lärde sig att bocka av var = att få gå hem.

Du har väl kanske en lite anorlunda situation men vi gjorde iaf så att när ena syrran åkte av så satt nästa upp...vi är tre stycken så ibland när han var riktigt jobbig så vi grann tjejen oxå rycka in.
Han gav sig iaf tillslut efter flera veckor...men så var vi ju fyra mot en oxå :D

De du kan pröva är ju att träna upp balansen på tjejen som rider din häst...enda alltenativet är ju att försöka hålla sig kvar så hästen lär sig att det inte är någon ide att bocka.

Å förguds skull MINSKA INTE kraftfodret... så vida du inte ger för mkt...men har du en riktigt uträknad foderstat så ska ju inte det vara något problem...för hästen är ju inte sådan med dig om jag fattar det rätt, problemet verkar sitta i ryttaren i det här fallet...minskar du på fodret sluter det bara med en mager, ledsen o kraftlös häst...som du dock säkert kan låta vem som helst rida, men de är det inte värt!!!

Jag har haft en del ponnyer som lärt sig att bockar man så ryttaren åker av får man gå hem. Något som hjälpt är att rida framåt så fort hästen börjar, få den att tänka framåt istället för uppåt. Bromsa ALDRIG en häst som bockar, det får den bara att ladda mera. Så när hästen bockar, lösa tyglar och full fart framåt. Och om man åker av är det bara att vara envis och slänga sig upp igen :D

Varför inte minska kraftfodret? Nu är kanske detta inte ett så omfattande problem då det enbart drabbar medryttaren som mest. En häst klarar sig dock utmärkt på endast grovfoder, kraftfoder ska endast verka som en extra energikälla tillsammans med vitaminer och mineraler. Finns väl undantag så som svårfödda fullblod kanske :d.

Har en vän som jobbar på en större in-och tillridningsanläggning, här tar man bort ALLT kraftfoder hos de hästar som inte kan sköta sig på ett eller annat sätt. En häst som bockar kräver energi, då tycker jag inte att man ska tillföra det i foder som kan "gynna" beteendet något. Ge honom lite morötter istället :p...

Håller med alla andras tips om *tänk framåt*, fungerar det inte att driva framåt, så driv på liten volt, runt, runt o runt!

Lycka till!

Ofta bockar hästar av glädje, då är det bara att klappa dem och rida dem framåt!! Sitta själv med hälarna neråt, titta framåt, luta sig lite bakåt och driva hästen framåt hela tiden. :cool:
Din medryttare kanske behöver träna upp sin sits ordentligt, så att hon har kraftigt hälarna neråt, sitter bra i sadeln, inte framlutad och tittar framåt - uppåt. :cool: :bump:

Hej När jag red bockande unghästar i australien för många år sen fick jag lära mig att alltid sitta lite ojämt med händerna, dvs ha en tygel kortare och den handen längre fram för att ha jämna tyglar när hästen gick bra. När den sen försökte sänka huvudet och bocka och man tog till sig tyglarn så lyfte man automatiskt upp hästens huvud åt sidan vilket förhindrar bockandet. Red jag en häst som ville bocka så skulle jag skapa en situation som utlöste försök att bocka men där jag förutsett det och hade strategi för att hantera det ( driva framåt , lyfta huvudet). Hästar som bockar för att de är glada och pigga gör det ju gärna i början av turen när energin är som störst. När mitt halvblod var ung och busig så började jag alltid med att longera 10 min i båda varven i trav och galopp för att kolla läget och få bort värsta springet och buset i benen. Vid uteritt tog jag sen alltid första galoppen i en lång uppförsbacke. Kom bocken då var den inte så häftig och lättare att klara upp. Lycka till !!

Tack så jättemycket för alla tips och råd jag fått... en del av dem har jag tagit åt mig medan vissa har jag helt förkastat.

*Att minska på kraftfodret känns inte som någon ide då jag knappt ger honom något annat än örter.
*Att byta till westernsadel ser ja gingen mening i... menar du då att jag ska använda mig av hornet för att sitta kvar?
*hälarna neråt? nja, vet itne vad det gör med balansen egentligen men det jag kan tänka mig är att det skapar massa spänningar i kroppen vilket jag inte tycker är bra.

men att jobba på relationen mellan walle och hans medryttare är något vi kommer lägga in o arbeta på, likadant tipset om att driva hästen frammåt ur bockningen.
Vi tänker inte ge oss och ni har verkligen hjälpt oss en bit på väg!

Har ni fler tips än de som redan sagts så tar jag gärna emot dem!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 035
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 396
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka