Bukefalos 28 år!

hur få häst att inte backa ur transporten?

martinique

Trådstartare
Hej
Jag har ett lite annorlunda transportproblem med min pålle , har sökt å letat efter tips på just detta problem men har inte hittat nått som liknar de här.
Min häst går snällt in i transporten om jag går förre, står jag sedan kvar där fram står han snällt men tar jag sen minst steg så backar han ut igen går absolut inte å hålla kvar honom. När han har backat ut går han snällt på igen å står fint tills jag försöker röra mig. har jag nån som står utanför transporten å ska hjälpa mig att stänga så går han inte änns in då fryser han på lämen lika dant om jag försöker skicka in honom han går inte längre än mig. Han har uppenbarligen lärt sig att så längen ingen e vid bakbommen så stängs inte transporten å då står han snällt. Då jag 99.99 % av gångerna är själv i stallet vill jag gärna kunna lasta honom själv nån som har några tips ? Dock använder jag inga rep,pisk eller soppborstar på denna häst då han har dålig erfarenhet av detta så sådanna tips behövs ej... Har funderat på att klickerträna in honom med en target men hur belönar jag honom utan att själv behöva gå in i transporten ?
 
Sv: hur få häst att inte backa ur transporten?

Lär honom att gå in själv så att du själv kan stänga bak. Brukar fungera fantastiskt bra när de väl har lärt sig.
 
Sv: hur få häst att inte backa ur transporten?

ja de e just detta, hur lär jag honom gå in själv som de är nu går han inte ett steg längre än mig. Går jag går han , går inte jag gör inte han de heller. På alla andra platser kan jag skicka honom över hinder,broar,diken ja allt jag kan komma på men in i transporten Nej :mad:
 
Sv: hur få häst att inte backa ur transporten?

ingen som vet om de finns nån NH- sida men experter man kan fråga ? har tänkt tanken att åka på nån kurs å få hjälp, problemet är bara att jag får ju inte in hästen så jag kommer ditt å långt ut på landet som jag bor e de inte lätt å få hit någon heller.
 
Sv: hur få häst att inte backa ur transporten?

Ge den sin ordinarie matranson i trailern. Lär den vad -Stanna! innebär.

många hästar lär sig EXAKT var gränsen går för att slippa bli instängd. stannar med ena bakhoven på luckan. Stäng för bommen. Du får inte försöka HÅLLA honom kvar. vill den backa så låt den o gå in igen... bara. Om du håller i kommer du att trigga backningen ännu mer.
Gå ut fram o ha en lina som löper lätt o gå runt o stäng. det gör inget om den kommer ut- trägen vinner.

Jag följer med hästarna i början för att sedan skicka in den. som jag har gjort till boxen- gå in!
 
Sv: hur få häst att inte backa ur transporten?

ingen som vet om de finns nån NH- sida men experter man kan fråga ? har tänkt tanken att åka på nån kurs å få hjälp, problemet är bara att jag får ju inte in hästen så jag kommer ditt å långt ut på landet som jag bor e de inte lätt å få hit någon heller.

Vet inte om man får lägga ut webbsidor här, så satte en bra hemsidas adress via pm åt dig ;) där kan du få gratis s.k katastrofprogram skickade via mail eller ställa frågor till en NH-tränare. :)
 
Sv: hur få häst att inte backa ur transporten?

Hej!
Jag har jobbat med att hjälpa folk o hästar med lastproblem i flera år. Jag jobbar med en väldigt snäll metod. Den går i enkelhet ut på att du tar och ber din häst gå in i hästtransporten, du står på lastrampen absolut ingen annanstans, då har du kontroll och riskerar inte bli skadad. Du liksom skickar in den i transporten. Om den sedan backar så backar du den ännu lite till. Helst ska du förekomma hästen och backa av den när den börjar tänka bakåt. Till slut så kommer den bli lite halvt förvirrad och faktiskt stå kvar på kvar på transporten för det är ju jobbigt att backa en massa meter bara för att det är tråkigt att stå kvar på transporten. Jobba gärna med ljudkommando för backning typ BACKA. Har du gjort det här ett antal gånger ( brukar krävas typ max 10 ) så kommer din häst finna att det är jätteenkelt och trevligt att stå kvar på transporten. Hör gärna av dig via PM om du har frågor om min metod ( är inte ofta inne på Bukefalos) och stort lycka till med ditt tränande och lastande :-)
 
Sv: hur få häst att inte backa ur transporten?

Håller med föregående talare,
innan fungerade min häst precis som TS
men jag började stå på rampen & tränade på att skicka in honom &
efter ett tag fungerade det.
Bara att träna på.
 
Sv: hur få häst att inte backa ur transporten?

Jag har använt samma träningssystem som ovanstående talare på min ena svårlastade häst. Kan bara säga att trägen vinner.. Middagen (kraftfodret) serverades dagligen i transporten, dvs gick direkt till transporten vid intag, stod själv kvar ute på rampen och "skickade" in hästen. Jag gav frihet att backa (har aldrig hållt emot eller försökt att stoppa) ut men backade ett par extra steg utanför för att sen direkt börja om igen. Misströstade många gånger för att det aldrig skulle gå att få hästf*n att stanna kvar där inne, men skam den som ger sig för plötsligt en dag så kunde jag enkelt och lugnt stänga bakbommen och ytterligare ett par dagar senare ta en lite runda för att lugnt och sansat lasta ur igen. Jag tror tid är det viktigaste, tror även tryggheten kommer i att man inte bara skickar på dem och pang bom stänger och åker iväg. Min häst blev iaf tryggast med att det är helt ok att jojja ett par vändor ut och in ur transporten för att själv få inse att man inte dör om man står kvar därinne :)
Jag lastar/kör alltid denna häst ensam och har upptäckt att det faktiskt är mycket lugnare och tryggare när det är bara hästen och jag.
 
Sv: hur få häst att inte backa ur transporten?

Håller helt med om den här metoden på hästar som "inte vill". Vare sig det är dumheter eller rädsla så brukar det alltid i längden fungera bäst om man får hästen att vilja gå in i transporten och inte bara få den att ge sig under protest. Att använda transporten som "foderspilta" har fungerat för mig också, dock gäller det helt klart att ha en transport som är lång nog att hästen inte når maten innan den faktiskt gått in helt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 231
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
817
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 740
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp