Hur få "vita" ridbyxor vita??

TeamLundVer

Trådstartare
Halloj,
Har ett par nya (använda 1 gång) ridbyxor som tyvärr efter tvätt har mörka fläckar. Har frågat på Kemtvätt men de gav mig inte ngn större förhoppning om att få dem hyfsade igen.

Någon här inne som har ett bra tips?

Sv: Hur få "vita" ridbyxor vita??

På med en skvätt klorin och låt ligga en stund?
Kanske inte är så bra för skoningen (om det nu är sån på byxorna), men vitt lär det bli

Om fläcken inte har hunnit bita sig fast för hårt:
ta på dig byxorna och kliv in i duschen. blör med vatten och sedan gnugga ordentligt med vanlig tvål (hård tvål, möjligt att flytande också funkar men jag har inte provat). Det kanske inte tar bort fläcken hel toch hållet men den brukar i alla fall bli betydligt blekare.

Klorin är vanskligt att använda om det inte står på tvättrådet att byxan tål klorin, det kan vara så att tyget blir missfärgat av klorinen. Men som allra sista alternativ kan det vara värt ett försök.

Brukar bleka dom i klorin jag, funkar skitbra!
he på det på fläckarna och sen in i maskin så blir dom kritvit igen:)

Jag lade mina i blöt med Remol. Finns i vanlig matvarubutik. Funkar jättebra till allt som man vill ha vitt igen.

Jag lade mina i blöt med Remol. Finns i vanlig matvarubutik. Funkar jättebra till allt som man vill ha vitt igen.

Remol, är det det som luktar så förfärligt illa, så att man nästan får andnöd? Jag har för mig att jag köpte ngt avfärgningsmedel en gång för att få bort textilfärg från favoritjeansen, det var fasansfullt vad otäckt det luktade :eek:

Är inte hundra säker på vad medlet hette, men just Remol låter så bekant, det var ett pulver man blandade i hett vatten, är det samma?

Nja det vet jag inte. Jag har inte reagerat på lukten i alla fall. Det luktar inte allt så starkt som Klorin tex.

Jag fick en gång en hel tallrik chili con carne över min vita stickade tröja. Fick bort hela fläcken (läs: nästan hela framsidan + axeln) med en fläckborttagnings-spray som modern har, något att prova kanske? :idea:

Vanish:idea: finns överallt skulle jag tro, fast vet inte om det funkar på såna fläckar?...

Vanish har jag hört ska funka bra :) Diskmedlet Yes, det gröna, är KANON att ta bort fläckar med!

vanish funkar! Lita på rosa farväl till fläckar!

Så man måste gå på den töntiga reklamen:angel:

Nu tävlar jag inte, men om det blir ngn förändring till det bättre ska jag kolla byxorna o kanske testa.

Tycker nästan inte att det spelar ngn roll.
Jag har aldrig lyckats behålla dem rena ens till första start:o

Min sadel färgar typ alltid av sig, så de vita ridbyxorna är sällan vita efter en tävling. Dränker in dem i alla sorters vanish(fläckborttagning). De ligger först i blöt i vatten med sådant pulver i ca 30 minuter, sedan kletar jag på sådan vanish-gel innan de ska in i tvättmaskinen...

Kommer alltid ut kritvita igen. Viktigt att inte glömma någon fläck, för är värdelöst att få bort fläckar när de är tvättade en gång!

kanske åka till affären och fråga om du kan byta eller nåt ?

Va?? :confused: Vem ska byta vad? De skiitiga ridbyxorna eller sadeln som färgar av sig?! :rofl:

Haha precis:rofl: Tror inte det går hem att komma in i affären och fråga om man får byta ut sadeln för att den färgar av sig,haha! Fast egentligen tycker jag det är dåligt att en sån dyr sadel ska färga av sig så mycket. De billigare sadlarna jag haft innan har inte färgat av sig alls!

Mina vita ligger just i denna stund i maskinen med Vanish :d hoppas det funkar

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 887
Senast: Murray
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
525
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 088
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
855
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet