hur får jag hästen ren

vinkelina

Trådstartare
hon har nu inte sett en ryktborste på 3 veckor :) tog hem henne från hingsten i söndags. i går på tisdag blev de ett bad, bara rann smutsvatten av henne. men ja misstänker att jag inte fick bort allt.

så nu önskar jag bra tips från er hur jag för en skinande blank häst. vet inte om de är nått speciellt med hennes stöv, för fast jag annars kan stå o rykta en ½ h så blir hon ändå inte ren *suck*

kul då jag hade ut massören. ryktade en timme på kvällen o en ½ på morgonen o massören hade ändå grå händer...
 
Sv: hur får jag hästen ren

Bada en gång till och rykta rykta rykta. Finns inget annat man kan göra! :)
 
Sv: hur får jag hästen ren

Bada igen!

Vad använder du för något när du tvättar hästen? Jag brukar gnugga med en rotborste och sedan en svamp. :)
 
Sv: hur får jag hästen ren

oki... skall ställa henne i badet en gång till då :P brukar bara använda en svamp, har nog en "tvättvatten" såndär men noppor på, men de fastnas så mycke hår då. skall testa med borste i stället då
 
Sv: hur får jag hästen ren

Man får ju inte bort all smuts när man bara duschar den och sådant, eftersom att smuts finns längre ner i pälsen också som man inte kommer åt. Hästen behöver svettas för att den smutsen ska komma fram ;)
 
Sv: hur får jag hästen ren

oki, skall testa med lite Yes då oxå då kanske ja får bort kådan från baken på samma gång, hon hitta en tall i sin hage
 
Sv: hur får jag hästen ren

Innan du börjar tvätta så gnugga hästen riktigt noga med gummiskrapa så att du "river upp" stövet ordentligt, och efter tvätten är det bara rykt med riktigt bra ryktborste som gäller :)
 
Sv: hur får jag hästen ren

Jag hittade ett jätte bra hästschampo är typ grönt och kommer inte på vad det heter men ska vara bra för päls och för huden på hästen är aloe vera i och om hästen är jätte skitig så ska man låta det verka i någon minut tycker det fungerar jätte bra men har också hört att yes funkar men tänk på hur dina händer blir efter att du tvättat händerna med yes så torkar det ut jätte mkt. Har faktist aldrig haft problem med stöv på min häst.
 
Sv: hur får jag hästen ren

yes? kan det vara bra, torkar inte det ut huden på hästen, eller kan ge klåda eller annan irritation om den är känslig? Fast själv använder jag grönsåpa och det kanske eg inte heller är bra?
Aloe vera schampo som ngn skrev verkar bra, det borde ej irritera, men blir det lika rent?
 
Sv: hur får jag hästen ren

testa med head and sholders mjällshampoo.. (oparfymerat) ... och ha sedan ett vanligt balsam med aloevera i... funkar jätte bra på min skimmel.. (plus att balsamet håller smuts borta längre.) sen att mitt kära sto älskar att skita ner sig är ett annat problem..
 
Sv: hur får jag hästen ren

anväder ett alovera shampo :) för hästar

nu har jag en följdfråga. de finns en tall i hennes hage, som är skön att klia sig mot. hur får ja bort kådan?
 
Sv: hur får jag hästen ren

anväder ett alovera shampo :) för hästar

nu har jag en följdfråga. de finns en tall i hennes hage, som är skön att klia sig mot. hur får ja bort kådan?


poatismjöl???? funkade på lite kåda på mitt sto... men det var knappt synbart mycke kladd.. så jag vet inte hur det funkar med mer än vad jag tog bort..
 
Sv: hur får jag hästen ren

Tipset jag hört för att få bort kåda är gnida in matolja på fläcken, låta det sitta 10 min eller över natten. Sedan tvätta hästan med Yes (späd givetvis ut YES först).
/MVH
 
Sv: hur får jag hästen ren

men herre gud vilket i-lands problem haha.
det är inte bra att tvätta hästen för ofta...
 
Sv: hur får jag hästen ren

Fast jag förstår TS, min häst såg också för djävlig ut när hon kom från seminstation och hon luktade fruktansvärt illa! Det var bara att duscha henne ett par gånger för att få tillbaka hästen.

För övrigt använder jag Grumme eller skimmelschampo på mina hästar, skulle aldrig smeta på människo-schampo, vet ni öht vad det innehåller :crazy:?
 
Sv: hur får jag hästen ren

har borstat lite nu ett par dagar, hjälper nada... blir fortfarande svart då man kliar henne. blir nog ett bad till, sen, när ja orkar :P
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 103
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 746
Senast: Nahar
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 296
Senast: Cocos
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 867
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp