Hur får jag hästen att reagear på förhållningar?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare yez
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 768
Y

yez

Det är så att min häst är jätteseg att ta förhållningar.
Ibland kan det ta en halv långsida att sakta av till skritt! :mad:
Har ni något bra tips? :confused:

Var jättenoga med att ge eftergift (ordentligt) när hästen gör det du bett om. Då blir hästen mycket mer motiverad att lyssna. :)

Håller med! Fast i vissa fall (läs min förra travare) så kunde man inte ge efter så mycket för då sprang hon ännu fortare :eek: :rofl:

har inte så många tips men se till att vara väldigt bestämd och tydlig med förhållningarna, det är du som ska bestämma tempot. Gör du en fin liten förhållning å han struntar i den får du helt enkelt ta hårdare, isåfall får han skylla sig själv att han inte lyssnar på den första.
det är också svårt att säga om man inte vet sammanhanget, är han /hon väldigt pigg? nervös? osammarbetsvillig? osv osv

Sån var hästen jag hade innan också...fast det gick också att träna bort med konsekvens :) Fast det tog tid :crazy: :p

Hur är hästen t ex när du longerar? Lyssnar den på röstkommandon? Annars kan det ju vara nåt att träna på så sliper du slita och dra i den så mycket!

Enligt min uppfattning så släpper många skänkeln, halvställer sig i stibyglarna, höjer handen och drar rakt bakåt när de ska göra halt. Hästen drar bara emot då och förmår inte stanna i balans utan segar sig runt i något slags mellanläge.

Några tips;
Lägg till skänkeln och håll om i övergången, så hästen kan sakta av i balans.
Upprepa förhållningen i handen, inte för segt och inte för ryckigt. *dålig på att förklara*
Sträck upp magen och tänk att någon drar dig uppåt i håret.
Rid hästen på en volt och flytta undan lite för skänkeln och led lite med innerhanden före övergången.
När det funkar, kan man rida övergången på raka spår också.

Detta har funkat för mig på samtliga hästar jag rider. :)
Hoppas tipset kan vara till någon nytta.

Red en unghäst på träning för ett tag sedan. Hästen i fråga har kort, kraftig hals och mycket egen vilja, samt är inte sådär jättelydig. Jag fick träna på att "rida in i staketet" när vi skulle göra halt. Alltså ta sikte mitt på staketet, rida rakt fram och sedan ge hjälper för halt. Tyckte att det funkade bra, eftersom hästen då stannade "av sig själv" utan att jag behövde ge för grova hjälper. När hästen kommer på själv att den skall stanna brukar den ju också få bakdelen bättre med sig. Självklart är det inte meningen att man skall behöva rida in i något för att få stopp på hästen, men som en tillfällig träningsmetod för att få hästen att förstå att det är meningen att den SKALL stanna, tyckte jag att det fungerade bra.

Kanske passar detta bättre på snilleblixttråden...

Men det är som en av mina instruktörer sa till mig en gång. Ok, du fick hästen att bryta av (det var från galopp) den här gången, men hur tror du att den där hästen är att rida om ett halvår ? Jag hade alltså tagit för hårt i handen (fast jag hade nog skänkel med).

Men det är nog det man måste tänka på mest. Det FÅR ta tid att bryta av eller sakta av. Hellre att det tar en halv långsida eller fyra varv utan att man blir brysk. Det blir en mer lyhörd häst i längden

När hästen håller på att lära sig, TAR det tid. Att byta tempo är inget hästen vill göra med bärighet av sig själv, därför är det så lätt att få "slaktarövergångar". Du måste våga vänta ut hästen, den uppgraderas så småningom. Och släpp inte kontakten helt med hästen i eftergiften som många gör, det upplevs som obehagligt.

Tack för alla svar!
Men jag vill påpeka att vi har tränat rida in staket, ridhusvägg mm för att stanna i typ ett år nu. Att låta det ta lång tid och det har liksom "fastnat" hos min häst, det gör inget att det tar LÅNG tid har vi ofta fåt höra men jag behöver få snabbare svar på förhållningar nu för att fortsätta markarbetet, även hoppningen.

Ta en REJÄL förhållning, sätt honom på baken. Vad händer då??? med rumpan djupt i sadeln och benen om naturligtvis :crazy:

M.

En sån förhållning orkar jag inte ta! Tar jag så hårt jag orkar händer som "värst" att han drar upp huvudet.

Andemeningen med mitt tips var just att man inte skulle använda handen enbart eller bryskt, utan att man skulle få hästen i en sån balans så den kunde sakta av ändå inom rimlig tid. :smirk:
Jag förklarade nog inte det tillräckligt tydligt.... :confused:

Jag tror inte att hästen behöver fyra varv på sig för att byta gångart om den är i balans.
Därmed inte sagt att den behöver stå på näsan omedelbart heller i övergången. ;)
Däremot kanske ryttaren behöver tiden för att förbereda sig och koordinera hjälperna, men det är ju en helt annan sak.

Jo, JAG förstod det. Det bara påminde mig om en såndär gång när poletten trillade ner ! Hur det blir när man INTE rider med säte och skänkel även i avsaktningar/halter osv!

Jag måste få berätta! Det gick underbart bra idag!!! :love:
Han svarade på förhållningar kanonbra, tom. från trav till halt och från galopp till skritt! :bow:

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 317
Senast: Pinus
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 297
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 180
Senast: Emuliiaa
·
Kropp & Själ Är galet spänd och har sedan några veckor en ordentlig låsning (eller flera) i bröstryggen. Känns t.o.m dumt då jag andas ibland. Har...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025