Sv: hur får jag honom att bli lite knubbigare?
Jag har en hane på 1år som är väldigt väldigt tunn. Han är iofs hälften så liten som sina syskon och har alltid varit liten men jag tycker de är skrämmande! Jag känner revbenen jätteväl samt ryggraden och höftbenen osv! Han äter peddigree och funkar bra på de men äter lite då och då eftersom han alltid har fri tillgång till de.. Var hos ve som sa att ja skulle testa mjuk mat men han tycker inte om de.. Jag har verkligen testat allt tillochmed husmanskost färskt kött han vägrar.. De skulle va som att han är anorektiker eftersom han verkar svälta sig själv!?
Men samtidigt så mår han jättebra finns inte ett teckan på att han skulle ha ont någon stans elr så och tänderna är kollade utan problem.. Jag vet inte vad jag ska testa längre! Någon som kanske vet?
Kanske ska till lägga att han är powderpuff/pappilion på ca 2.5 kg
/A
Nu får vi bena lite i detta:
Två viktklasser finns för papillon
1) under 2,5 kg för hanhund och tik.
2) från 2,5 kg till 4,5 kg för hanhund
från 2,5 kg till 5 kg för tik.
powderpuff - ej över 5 kg helst.
Dvs du har en kombination av två små hundar och om det papillonens egenskaper som slagit igenom kan ju 2,5 kg på en unghund vara ok. Du ska kunna känna revbenen. Du ska tom kunna ana dem när du tittar på hunden. Du säger att du pratat med din vet - vad säger den personen som sett hunden? Ser hunden onormalt tunn ut i förhållande till sin storlek och ålder?
Det kan ju vara så att hunden ökar vikt när den växer till och då med muskler vilket ju är bra och ok. snabba viktökningar är inte bra. Det är ju en unghund och han har ju nu nått sin färdiga höjd och kan därmed börja bredda sig
Om hunden redan nu är lite besvärlig med maten hade jag hållit kvar vid det foder den äter men gjort så som andra sagt: 2(-3) mål mat om dagen på fasta tider. För min del är ditt foderval helt ok. Sammansättningen (och nu kommer andra att skrika högt) enligt innehållsdeklarationen och oberoende tester helt ok. Om du skulle vilja testa något för att öka vikten - lägg till lite matolja på maten. En tesked max (kanske bara en halv eftersom han är en liten hund) om dagen men vänj in låååångsamt så magen vänjer sig. Matolja (gärna solros) innehåller bra fetter och mycket kalorier/energi. Det kan också höja smakligheten hos fodret ytterligare.