hur får jag honom att bli lite knubbigare?

Amandas

Trådstartare
Jag har en hane på 1år som är väldigt väldigt tunn. Han är iofs hälften så liten som sina syskon och har alltid varit liten men jag tycker de är skrämmande! Jag känner revbenen jätteväl samt ryggraden och höftbenen osv! Han äter peddigree och funkar bra på de men äter lite då och då eftersom han alltid har fri tillgång till de.. Var hos ve som sa att ja skulle testa mjuk mat men han tycker inte om de.. Jag har verkligen testat allt tillochmed husmanskost färskt kött han vägrar.. De skulle va som att han är anorektiker eftersom han verkar svälta sig själv!?
Men samtidigt så mår han jättebra finns inte ett teckan på att han skulle ha ont någon stans elr så och tänderna är kollade utan problem.. Jag vet inte vad jag ska testa längre! Någon som kanske vet?
Kanske ska till lägga att han är powderpuff/pappilion på ca 2.5 kg

/A

Sv: hur får jag honom att bli lite knubbigare?

Nu är det ju inte så ovanligt att unghundar har svårt att lägga på sig, men din låter lite i underkant.
Pedigree hör ju inte till marknadens bästa foder.
I ditt ställe skulle jag prova med färskfoder, eftersom det är en sån liten hund så föreslår jag Bravo, det finns i hamburgerstorlek.
En annan färskfodertillverkare skulle visst börja med samma storlek, minns dock inte vilken.

mvh

Min första tanke - i o m att denna hund varit liten ända sedan den var valp - är att du borde gå till vet och kolla så att hunden är FRISK! Inte bara klämma och känna utan faktiskt ta prover och ev. ultraljuda för att se så att all verkligen är som det ska!

Friska hundar svälter INTE ihjäl! (Det finns ett flertal hundar som ägarna TROTT haft anorexi som vid obduktion påvisat förändringar i både magsäck, slemhinnor, lever, tarmar osv!)

Byt sedan till ett BRA foder! Ex RC 4300 eller något annat högenergi foder eller RC Intestinal som är lättsmält och kan öka hundens närings upptag.Servera sedan maten två/tre gånger per dag! Om den inte äter så plockas maten bort och serveras igen 4 timmar senare. Mat serveras kl 8-13-18!

(Att låta maten stå framme för en hund som inte vill äta ger ofta MOTSATT effekt. Kanske småäter han dessutom lite så att han aldrig är varken mätt eller hungrig!)

Öka sedan hjärngympan och utmaningarna så att hunden verkligen får göra av med energi! En hund som bara "lullar runt" och rastas på enkla promenader utan utmaningar/svårigheter/problemlösningar gör inte av med i närheten av så mycket energi som en hund som måste jobba/anstränga sej!
Kör mycket miljöträning, spåra, ställ krav på prestation före belöning osv.

/Ulga

1. byt foder. Seriösa foderbutiker har smakgaranti så det är bara att lämna tillbaka om han inte äter. Är inte bitarna i Pedigree väldigt stoora. Det är en liten hund o små hundar ska ha små kulor. Förstår inte hur du kan säga att han funkar på Pedigree när han är mager!

2 Ge hunden mat 2 gånger om dagen. Ta alltså bort skålen o äter han inte upp inom 10 minuter så bort med skålen igen o han får vänta tills nästa mål. Ingen mat alls därimellan inte ens godis. Som någon skrev en frisk hund svälter sej inte till döds.

3 Aktivera hunden så den blir hungrig. Promenader räcker inte.

4 Gå till vetten om inget hjälper. Kan vara så att han har probelm med tänderna.

Tips köp små säckar så att fodret inte blir gammalt innan han hunnit äta upp det.

Jag har en hane på 1år som är väldigt väldigt tunn. Han är iofs hälften så liten som sina syskon och har alltid varit liten men jag tycker de är skrämmande! Jag känner revbenen jätteväl samt ryggraden och höftbenen osv! Han äter peddigree och funkar bra på de men äter lite då och då eftersom han alltid har fri tillgång till de.. Var hos ve som sa att ja skulle testa mjuk mat men han tycker inte om de.. Jag har verkligen testat allt tillochmed husmanskost färskt kött han vägrar.. De skulle va som att han är anorektiker eftersom han verkar svälta sig själv!?
Men samtidigt så mår han jättebra finns inte ett teckan på att han skulle ha ont någon stans elr så och tänderna är kollade utan problem.. Jag vet inte vad jag ska testa längre! Någon som kanske vet?
Kanske ska till lägga att han är powderpuff/pappilion på ca 2.5 kg

/A
Nu får vi bena lite i detta:
Två viktklasser finns för papillon
1) under 2,5 kg för hanhund och tik.
2) från 2,5 kg till 4,5 kg för hanhund
från 2,5 kg till 5 kg för tik.

powderpuff - ej över 5 kg helst.

Dvs du har en kombination av två små hundar och om det papillonens egenskaper som slagit igenom kan ju 2,5 kg på en unghund vara ok. Du ska kunna känna revbenen. Du ska tom kunna ana dem när du tittar på hunden. Du säger att du pratat med din vet - vad säger den personen som sett hunden? Ser hunden onormalt tunn ut i förhållande till sin storlek och ålder?

Det kan ju vara så att hunden ökar vikt när den växer till och då med muskler vilket ju är bra och ok. snabba viktökningar är inte bra. Det är ju en unghund och han har ju nu nått sin färdiga höjd och kan därmed börja bredda sig

Om hunden redan nu är lite besvärlig med maten hade jag hållit kvar vid det foder den äter men gjort så som andra sagt: 2(-3) mål mat om dagen på fasta tider. För min del är ditt foderval helt ok. Sammansättningen (och nu kommer andra att skrika högt) enligt innehållsdeklarationen och oberoende tester helt ok. Om du skulle vilja testa något för att öka vikten - lägg till lite matolja på maten. En tesked max (kanske bara en halv eftersom han är en liten hund) om dagen men vänj in låååångsamt så magen vänjer sig. Matolja (gärna solros) innehåller bra fetter och mycket kalorier/energi. Det kan också höja smakligheten hos fodret ytterligare.

Håller defenitift INTE med om att Pedigree är ett okej foder! Det är ett SKRÄPFODER!! Det innehåller så mycket färgämnen att det går att spåra i ljusa hundars päls! Smältbarheten på deras proteiner gör att man fundera på om de malt ner skosulor och läder!!

Har man en hund och dessutom av liten ras så bör det enligt mej inte vara något problem att utfodra med ett foder med högre kvalitet, smaklighet och BETYDLIGT bättre smältbarhet!
Ex RC eller Hills.

/Ulga

Håller defenitift INTE med om att Pedigree är ett okej foder! Det är ett SKRÄPFODER!! Det innehåller så mycket färgämnen att det går att spåra i ljusa hundars päls! Smältbarheten på deras proteiner gör att man fundera på om de malt ner skosulor och läder!!

Har man en hund och dessutom av liten ras så bör det enligt mej inte vara något problem att utfodra med ett foder med högre kvalitet, smaklighet och BETYDLIGT bättre smältbarhet!
Ex RC eller Hills.
Göteborgs Posten gjorde 2007 en gedigen undersökning av hundfoder. Pedigree fick faktiskt bättre betyg än Hills.

Här kan du se resultatet av undersökningen:
http://www.gp.se/content/1/c6/32/52/50/0208hundmat.pdf

Här kan du läsa om hur undersökningen gick till:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=325250

Foder kan man ju diskutera tills man dör. Men denna hunden är enl ägaren mager o då måste man kolla vad den får i sej. En bra sak tycker jag är att kolla avföringen. Är den mörkbrun o fast. En hund som har perfekt avföring ska man plocka med bara händerna utan att bli kladdig. Bajset ska dela sej när det ramlar ut o inte hänga ihop i en enda stor korv. Hur mycket är det. Det ska ju inte komma ut mer än det går in i andra änden.

Ett foder som är baserat på spannmål är ett sämre foder för hunden än vad ett köttbaserat foder är. Hunden är köttätare.

Sen ska man inte tillsätta massor med andra saker i fodret oljor ägg etc Dagens hundfoder är ett fullfoder o tillsätter man andra saker förstör man balansen.

Ex RC eller Hills.

/Ulga

Vad som är skräp eller ej får stå för dig. Det jag skrev är vad jag fått lära mig på SLU. Nu skulle jag gärna vilja veta vad du lutar dig på när du säger att det är mycket färgämnen i fodret - om du läser innantill står det bl a fritt från färgämnen på en produkt och färgämnen nämns inte i innehållet på övriga vilket man måste om det ingår. Smältbarheten är helt ok - det finns ett antal hundar och raser i min omgivning att jämföra med. Små som stora.

Fortfarande - bättre att välja ett foder som hunden äter och mår bra av än att genom en mängd laborerande ge andra problem till hunden än den eventuellt redan har.

Instämmer och instämmer även med Ramona - tack för en av de länkar jag inte hade här.

Sen ska man inte tillsätta massor med andra saker i fodret oljor ägg etc Dagens hundfoder är ett fullfoder o tillsätter man andra saker förstör man balansen.

Vet man vad man gör är det ingen fara men det bygger på kunskap;)

Upp till 10 % annat än fullfodret (obs gäller ej mineraler) är ok. Nu pratade jag om olja för att höja energihalten och det är ofarligt. Det kan dock ge diarre om man har för bråttom med tillvänjnngen.

Ex RC eller Hills.

/Ulga

Ta hem mina hundar, prova att fodra med pedigree och sedan med ett "bra" foder som RC... På mina hundar är det i alla fall solklart att det är RC som agerar "skräpfoder" eftersom det rinner skit ur hundarna när de äter det.
Bara för att hundar du träffat fungerat bättre på RC än på Pedigree betyder det inte att det alltid är så och att Pedigree är ett skräpfoder.
Du får även gärna berätta hur jag på mina ljusa hundar ser spår av färgämnen. Att det är färgämnen i fodret de får vet jag, men trots det så ger jag hellre Pedigree än RC. (Nu ska jag visserligen byta från Pedigree till ett annat foder, men att Pedigree är rent skräp håller jag fortfarande inte med om)

hej igen. Egon äter pedegree för hundar upp till 12 månader då han precis fyllt 12 månader och bitarna är små så de är inge problem. Hans avföring är ok men han kan även skita 5 ggr på en dag.
Jag aktiverar han genom att han är med i stallet och får röra sig och springa fritt, även att vi brukar leka sök lekar så visst får han tillräcklig aktivering. Veterinären tycker att han är aningens tunn då man känner hans inre ben tydligt! Jag vet även att han är blandning mellan 2 små raser vilket kan ge en större hund mkh mässigt men fast med mindre "kroppstyp".
Har testar CR och han äter det inte och har även testat Doggy men inte heller de passar min unga man!
Han är frisk i övrigt och är alltid glad och sprallig, han rör sig konstant och sover endast på nätterna! Han far och flyger hela tiden vare sig de är ute med andra hundar elr inne med sina leksaker..
Han verkar inte alls må dåligt över att vara liten och tunn utan de är mer jag som blir orolig och vill ha upp honom i hull..
Anledningen till att han är mindre än sina syskon är troligtvis för att de puffa undan honom som liten valp och fick inte tillräckligt med mjölk från mamman vilket resultera i dålig tillväxt! Elr så kan de vara så att han fått mycket av sin pappa i kroppstyp som då är pappilion!

Och ni som rek färskfoder vad bör jag köpa för typ av de?
/A

Fast den testen o flertalet andra handlar mer om huruvida innehållsdeklarationerna stämmer överens med innehållet.
Det står ingenting om var protein o fett kommer från för källa, dvs om det t ex är animaliskt eller inte, ej heller redovisas proteinerna smältbarhet, de kan lika gärna komma från en urkokt gammal skosula.

mvh

1) Hans avföring är ok men han kan även skita 5 ggr på en dag.
2) Jag aktiverar han genom att han är med i stallet och får röra sig och springa fritt, även att vi brukar leka sök lekar så visst får han tillräcklig aktivering.
3) Veterinären tycker att han är aningens tunn då man känner hans inre ben tydligt!
4)Jag vet även att han är blandning mellan 2 små raser vilket kan ge en större hund mkh mässigt men fast med mindre "kroppstyp"....
5) Han är frisk i övrigt och är alltid glad och sprallig, han rör sig konstant och sover endast på nätterna! Han far och flyger hela tiden vare sig de är ute med andra hundar elr inne med sina leksaker.
Han verkar inte alls må dåligt över att vara liten och tunn utan de är mer jag som blir orolig och vill ha upp honom i hull..
6)Anledningen till att han är mindre än sina syskon är troligtvis för att de puffa undan honom som liten valp och fick inte tillräckligt med mjölk från mamman vilket resultera i dålig tillväxt! Elr så kan de vara så att han fått mycket av sin pappa i kroppstyp som då är pappilion!
/A

Ska försöka svara lite kort:
1) 2) Det låter onekligen som lite många gånger per dag. Har det blivit fler eller färre gånger efterhand som tiden gått?
När han är med i stallet - har du full koll så han inte stoppar i sig en massa spännande som betfor, hästskit etc eller dricker i olika geggiga vattenpölar? SÅnt kan få den mest stabila mage att bli allt annat än stabil.
3) Man SKA kunna känna revbenen. Det är eg bättre att hunden är något tunn (obs inte underholl/mager) än för tjock.
4) Vad jag fått lära mig dominerar kortbenthet över högbenthet så att mankhöjden skulle bli högre när två små raser blandas är jag tveksam till.
5) FLyger och far-dvs han gör av med mycket energi och behöver ju då också mycket energi. Det finns ju också P aktiv - kanske borde han få det fodret i stället. Det kna ju vara så enkelt att han gör av med fler kalorier ä n han får i sig.
6) Om han blev undanknuffad som valp kanske det fanns en anledning till det dvs en svag valp som inte klarat sig i det vilda. Nu har han klarat sig men kanske det kan finnas en orsak ändå. Hoppas nu att så inte är fallet utan att han kommer att lägga på sig när han nu blir äldre.

Fast nu gavs ju bara RC som exempel. Det finns säkert något kvalitetsfoder som funkar på dina hundar också, men som inte är just RC och Hills.

Jag personligen är ju av den åsikten att dom flesta torrfodrena av "kvalitetsmärken" är "betala mycket för lite", jag tror inte att en 15 kgs royal canin är mycket mer värd än en 15 kgs påse pedigree innan alla frakter har betalats. Skillnaden är väl att RC och eukanuba har egna och mycket omtalade (ur negativ aspekt) forskningslabratorium som behöver pengar för att drivas runt samt att sammansättningen är något mer genomtänkt, kvalitén på råvarorna tror jag dock inte skiljer sig nämnvärt alls. Men nu ska jag inte ge mig in i torrfoderdebatten...jag som inte ens ger mina hundar torrisar...

Fast det brukar ju stå i innehållsförteckningen, och det är ju där man läser. Sen kan man ju faktiskt fråga i butiken om man inte vet och vill ha svar, för butikerna brukar få information från leverantörerna om mer detaljer än de som står på påsarna.

Så det är jättebra att veta vilka märken som stämmer överens med det de hävdar att de är!

Fast nu gavs ju bara RC som exempel. Det finns säkert något kvalitetsfoder som funkar på dina hundar också, men som inte är just RC och Hills.

Absolut finns det, men jag är less på att det ständigt, med extrem negativ ton, påpekas att det ena fodret är skräpmat (gärna med lite dåliga liknelser också) och det andra är underbart när det inte stämmer.

Jag är övertygad om att det finns foder som klassas som kvalitetsfoder som passar mina hundar, jag fick idag hem ett nytt foder som jag verkligen hoppas att ska fungera då det i alla fall på pappret låter kanonbra.

Det är just själva grejen med att tro att bara för att ens egna hund fungerar jättebra med något visst foder så är det likadant för alla andra hundar också som jag avskyr.

Absolut finns det, men jag är less på att det ständigt, med extrem negativ ton, påpekas att det ena fodret är skräpmat (gärna med lite dåliga liknelser också) och det andra är underbart när det inte stämmer.

Jag är övertygad om att det finns foder som klassas som kvalitetsfoder som passar mina hundar, jag fick idag hem ett nytt foder som jag verkligen hoppas att ska fungera då det i alla fall på pappret låter kanonbra.

Det är just själva grejen med att tro att bara för att ens egna hund fungerar jättebra med något visst foder så är det likadant för alla andra hundar också som jag avskyr.

:bow::bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka