Hur får jag honom att sitta rakt???

Lena Furberg

Trådstartare
Det här låter som en riktig baggis för de flesta här, skulle jag tänka mig, men för oss känns det hopplöst. Min hund sitter snett, 99 gånger av 100. Framförallt då om jag kallar in honom och han kommer mot mig framifrån och ska sätta sig fot. Ibland sitter han nästan i 90 graders vinkel!
Jag vet att det kommer sig av envis kontaktträning, där han suttit rakt framför mig, med ögonkontakt. Nu vill han ha ögonkontakt, men kroppen hänger med också och så blir det snett. Han går fot snett också ibland.
Jag tränar och tränar, inomhus också, med klickern, och jag VET att han skulle göra rätt om han förstod vad jag menade. Så varför är detta så svårt?? Jag tränar med vägg (eller möbel :laugh:) så han inte KAN sitta snett, men utan den hjälpen blir det snett igen. Jag väntar ut honom tills han på nåt vis hamnat rakt, innan jag klickar och ger godis (idag använde jag köttfärs för extrem motivation, och han blev så frustrerad att han pep, vilket han aldrig annars gör, för han fattade inte!). Nu har vi kommit dithän att han tycks tro, att han FÖRST ska sitta snett, sen skutta baklänges och (i bästa fall) komma fram och sätta sig rakt.
Han är stor och tung och det fungerar INTE att handgripligen fösa in hans rumpa, då blir det bara flams och kaos.
Han är jätteduktig (tycker jag, med tanke på hur han var tidigare...) men jag tror helt enkelt inte han begriper vad jag vill. Själv tycker jag att jag är tydlig, jag använder klicker för exakt "träff" på rätt sättande - men det funkar aldrig på första försöket. Jag måste alltid använda den där cirklande handrörelsen.
Tips, nån?

Sv: Hur får jag honom att sitta rakt???

Har inte din intsruktör tips? Han är ju där för att utnyttjas ;)

Hur många repetitioner gör du med vägg/möbel innan du flyttar ut på öppet fält? Jag hade samma problem med Narmo, gjorde ett par repetitioner mot en vägg sen satt det. Coy (som ju också är brukshund...) förstår inte grejen riktigt ännu.

jag hade backat tillbaka till riktig valpnivå där du med godis i handen leder hunden i den rörelse du vill att den ska utföra. belöna BARA när han är där han ska vara och belöna med vänster hand uppåt och utåt. paralellt med detta kan man träna lite bakdelskontroll, så hunden blir mer medveten om var den har bakkärran. det kan ni göra genom att backa eller att du har hunden vid sidan och gör "vänster om". sök gärna på "klossträning" på youtube för ännu fler träningsmetoder. blir hunden för fixerad vid din hand så kan ni ju träna bort det separat.
det tog ytterst få repititioner för min gamla hund att lära sig sortera bort handen, din yngre hund lär förstå idén ännu snabbare.

viktigt är också att du BRYTER när han gör fel, då är liksom den chansen borta. sedan gör ni om på en nivå där han omöjligen kan misslyckas, t ex genom att leda med godis i handen. får hunden göra om momentet hur många gånger som helst på samma punkt, eller att man gör om momentet utan att ändra några omständigheter, då hamnar man snabbt i en ond spiral där det felaktiga beteendet blir befäst.

när hunden kan det där med att följa handen, då blir rörelsen långsamt mindre och mindre. kanske har du varit för snabb här? man kan också göra det lite lättare de första gångerna genom att ställa sig lite snett mot hunden så hunden bara behöver flytta sig litegrann. tänk också på att belöna upp själva sittandet i position, så att han sitter stadigt. ofta ser man att folk (och jag själv med för den delen...) är väl snabba med belöningen och hunden tänker bara "belöningbelöningbelöning" och inte alls på vad den gör just nu.

jag tror inte så mycket på det här med att använda väggar och dylikt, chansen för att hunden kopplar ihop det känns väldigt liten. jag har också provat det men nej det funkade inte här heller. skillnaden blir alldeles för stor när väggen försvinner.

Senast ändrad:

Cillamuffins har som vanligt pedagogiska supersvar:bump:

En fråga jag har är var har du belöningen? Ligger den i höger eller vänster ficka? Är den i höger ficka är ett tips att lägga den i vänster ficka i stället.

He he! Jo, han föreslog att jag skulle använda stängslet. Men R gillar inte det stängslet, jag tror det är eltråd på det och han inbillar sig väl att det ska stinga!
Nu kläckte jag ju ur mig senast att jag vill tävla (:eek::rofl:) om så bara klara av ettan, så nu ska dom (bl.a. den "nya" kvinnan som är där på torsdagar och som var super) hålla lite strängare koll på oss! Kul! :laugh:

Tack!! Massor att fundera över!
Nu är ju inte min hund ung, han fyller fyra strax... Men eftersom han varit jordklotets stökigaste har vi inte kunnat träna på Brukshundsklubben tidigare, och jag har lagt ner ALL träningstid på kontaktövningar och, på senare tid, att kunna bete sig "som folk" (ha ha) bland andra hundar. Nu är vi där, åtminstone till 80%, och jag börjar ta itu med detaljer - och detaljerna är MÅNGA inser jag.... Och inte så obetydliga...!
Nu är han en VÄLDIGT läraktig vovve som helt klart SKULLE sitta spikrakt om han bara fattade vad jag vill! Jag använder handen i cirkelrörelse och då fungerar det bättre, men jag vill ju komma ifrån det, och det är där det inte funkar. Han kan dessutom gärna sätta sig rakt (när det nu händer) för att sen liksom vrida sig runt på rumpan så han hamnar i sitt sneda läge. Allt för att se mig utan att behöva vrida för mycket på huvudet...!
Det där med att bryta helt när han gör fel var smart. För nu, som jag skrev, verkar det nästan som om han tror att momentet har två delar - sitta snett och sen sitta rakt med handrörelse!

Jag har belöningen på lite olika platser! Idag t.ex. tränade vi inomhus och då hade jag godiset i en skål på annan plats i rummet. Sån sk extern belöning har funkat jättebra när det gäller andra saker, för då har han koll på MIG och inte godishanden/fickan! Men, han sätter sig ändå snett.

bara så att jag har fattat rätt: sitter han alltid helt "perfekt" när du använder handen? är det bara när handen tas bort som du får problem? hur har du minskat rörelsen? eller tog du bort den helt direkt?

mina hundar är 10 resp 14 (snart 15!) år. allt under 7 är "ungt" ;)

kom på en sak till; när du ger honom godis från handen, var får han belöningen och hur beter han sig då?

Använder jag handen så sätter han sig rakt, mest pga att han då gör rörelsen "längre bakifrån" och alltså kommer in bakifrån rakt. Hm, konstigt förklarat men du kanske förstår. Utan handen vänder han för tidigt, tror jag (detta tänkte jag på först nu sedan du frågat!) och hamnar snett direkt. Han har ingen bakdelskontroll alls och flyttar aldrig bara bakändan, han måste flytta hela sig för att det ska bli bra.
Jag försöker ge honom godis ur handen till vänster om honom, men jag erkänner att jag inte alltid gör det. Vad menar du med hur han beter sig? Han är extremt godismotiverad :angel: och kan gärna göra småförflyttningar i ren iver precis innan jag ger godiset.

Mitt tips är att han får lära sig styra sin bakdel - du kan förmodligen kämpa dig blå med att försöka visa honom eller puffa på honom men det kommer inte att funka eftersom han inte fattar vad det är du vill... ;)

Klossträning eller annat som lär honom snurra och flytta bakbenen tror jag vore perfekt för honom.

En del beauceroner är ju ganska stora och att få med sig bakdelen då är inte så lätt om de inte har full koll. Min Chili är både hög och lång och jag var tvungen att lära honom styra sin bakdel för det funkade inte annars - framför allt fick vi problem när han koncentrerade sig på annat, som t.ex. när han hade en apport i munnen.

Jag jobbade mycket med frivilliga förflyttningar där jag klickade för sidoförflyttningar med bakbenen. Jag föredrar att hundarna själv lär sig styra sin bakdel istället för att jag ska försöka styra in den åt dem genom att greja med godis, handrörelser etc. - jag tycker det blir mer komplicerat att sen försöka ta bort alla dessa hjälper och risken är att de ändå inte riktigt lärt sig styra sin kropp utan istället bara följt handen och när handen försvinner så försvinner styrseln... ;)

Ett tips när det gäller belöning när han redan är i fotposition - belöna "bakifrån-utifrån", dvs så att godishanden kommer bakom nacken på honom och man presenterar godiset vid hans vänstra kind, så att säga. Dvs. han vrider huvudet utåt/bort från dig, för att ta godiset. Belöningsplacering är rätt praktiskt att använda ibland. :)

Enklast är väl som sagt att man kör klossträning - men när jag höll på med Chili (det är ganska många år sedan nu som vi jobbade in det här) så hade jag inte lärt mig att den metoden fanns, så jag jobbade med honom "på marken" och flyttade mig in vid hans sida - hans vänstra sida, dvs. han stod framför mig med huvudet mot mig, sen rörde jag mig långsamt i en liten halvcirkeln utåt och bakåt, så att han - teoretiskt sett i alla fall - skulle vrida sig runt för att kunna bibehålla att stå framför mig. Funkade förvånansvärt bra när jag lärde mig hur jag skulle positionera mig. Men klossträning är nog mycket enklare egentligen. :)

Några bra filmtips om just bakdelsträning med hjälp av klossträning - jag gjorde bara ett snabbsök nu så det finns säkert massor av andra bra filmer, men här är några:

http://www.youtube.com/watch?v=vjKE5gBDLeI

http://www.youtube.com/watch?v=zdneY9UNsTo

Har haft samma problem. Prova svänga dig själv lite (bortåt), så rätar hunden upp sig. Såna tips fick jag på boxerklubben. Funkade :laugh:

Ett annat problem vi har haft har varit att hon är alldeles för upphetsad om jag använder godis som belöning. Prova med leksak istället.

Hmm jag har samma problem med min hund, både när hon ska sitta brevid mig, ligga och stå brevid mig.
Men hon vet egentligen hur jag vill ha henne, hon slarvar bara....har änsålänge inte kommit på hur jag ska få henne att alltid vara noggran utan att behöve påminna henne

Utebliven belöning o låt henne tänka själv istället för att rätta till henne själv. Sen när det väl blir rätt så "julafton" Kan vara så att du får backa lite oxå.

Kan du inte bara korrigera med t ex "bättre" ? Det gör jag med mina om dom gör "fel"...då vet dom att dom gör fel och ska göra nåt annat bättre i just det momentet, nu tävlar ju inte jag och inte ens tränar ( men mina är lydiga och dresserade ändå :) )

Använder jag handen så sätter han sig rakt, mest pga att han då gör rörelsen "längre bakifrån" och alltså kommer in bakifrån rakt. Hm, konstigt förklarat men du kanske förstår. Utan handen vänder han för tidigt, tror jag (detta tänkte jag på först nu sedan du frågat!) och hamnar snett direkt. Han har ingen bakdelskontroll alls och flyttar aldrig bara bakändan, han måste flytta hela sig för att det ska bli bra.
Jag försöker ge honom godis ur handen till vänster om honom, men jag erkänner att jag inte alltid gör det. Vad menar du med hur han beter sig? Han är extremt godismotiverad :angel: och kan gärna göra småförflyttningar i ren iver precis innan jag ger godiset.

Du har lite samma problem som jag hade, fast det visar visst sig på lite olika sätt. Alltså att hunden siktar på fel ställe när den ska vända runt. Jag löste det genom att kalla in på kort avstånd och belöna på en punkt strax bakom min vänstra sida. Detta för att han ska sikta på att vända lite bakom mig istället för framför mig. Kanske kan du prova det också?

Med beter sig så menar jag att han ska ju vara kvar på samma ställe när han blir matad :). En del hundar hoppar runt lite överallt när det är dags för belöning och vad är det då man belönar? Ja inte är det att de sitter fint vid sidan ;).

Hunden slarvar bara så mycket som du har tillåtit den att göra. Antingen är den inte motiverad nog att utföra momentet som du vill ha det, eller så förstår den inte fullt ut vad den ska göra. Se också mitt svar till Lena om att bara ge hunden en chans att göra rätt, för att undvika att hunden tror att den ska vänta in din påminnelse innan den sitter rakt.

Jag gjorde för något år sen en liten film på hur man med en liten genväg kan aktivera bakdelen. Om du vill kan jag leta fram den och PMa? :)

Jag gjorde för något år sen en liten film på hur man med en liten genväg kan aktivera bakdelen. Om du vill kan jag leta fram den och PMa? :)

Ja, gärna, tack! :laugh: Just nu har jag kollat filmerna som ÅsaA la in, från YouTube, och vi hade rätt kul igår kväll med tassarna på pallen... Borde filmat själv! :angel: Han DÄNGER med ena tassen så pallen flyger, förstår inte att han ska vara lugn och bara lägga först ena tassen, sen den andra, på pallen. Ja, vi ligger som ni hör låååångt från slutmomentet, med framtassarna på pallen medan bakändan går runt! Men vi ska dit! Bara stollen kan lugna sig lite :D
Till slut fick jag fuska lite: Han kan "gå och sitt i soffan!" - dvs med alla fyra tassarna på golvet sitter han med rumpan på soffkanten! Jättegulligt! DÅ kunde han, av nödvändighet, lägga upp bägge framtassarna på pallen (som jag flyttat fram), jag kunde klicka och ge godis. Ett snedspår men ett som förhoppningsvis ska leda mot målet! Och bakdelskontrollen!

Utebliven belöning o låt henne tänka själv istället för att rätta till henne själv. Sen när det väl blir rätt så "julafton" Kan vara så att du får backa lite oxå.

Saken är den oxå att hon är svårmotiverad, så om jag tragglar för mkt eller om jag tar bort belöning om det inte är perfekt så vill hon inte alls sen!

Liknande trådar

O
Övr. Hund Lite kort info; Min hund är 1 år, kastrat och blandras av tre raser. Det är mycket hund, mycket energi som ska riktas rätt. På... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 790
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 962
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 636
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka