Hur får man bort katten från våran tomt?!

Fibusen

Trådstartare
Har en katt som ränner på våran tomt! Finns det något vi kan göra för att få bort den?
 
Sv: Hur får man bort katten från våran tomt?!

Jaga bort den så fort du ser den... varje gång!

Vi hade hund innan som alltid var ute på dagarna. Inte en enda katt i trädgården förutom våra egna. Nu sedan han inte är kvar vimlar grannens katter här, och stressar våra så till den milda grad att vår kastrerade hankatt har blivit sjuk :cry:
 
Sv: Hur får man bort katten från våran tomt?!

Get Off är åter tillåtet i Sverige. Finns "gele" att hälla i rabatten. Helt giftfritt men håller katter borta. Finns även en spray för typ utemöbler, staketstolpar osv. Är kanske ingen höjdare om man har egna katter som man vill ha i trädgården . .
 
Sv: Hur får man bort katten från våran tomt?!

Enklast i längden - enligt min erfarenhet - är faktiskt elstängsel!

Dra ett antal trådar - den första endast någon dm från marken och den sista ca 60 cm upp. Följ helst naturliga "gränser" typ häckar, rabatter, slänter osv.
Ju mer "kamoflerat" stängslet är desto bättre kommer det fungera på sikt!

Använd tunna trådar och ha relativt hög styrka! Få katter går på ett sådant "hinder" mer än en gång.
(Köp enkla plaststolpar som trampas ner i marken och tunn metalltråd.)

Efter några veckor brukar elen kunna stängas av och efter någon månad brukar man kunna plocka bort allt!

Ett litet problem brukar dock vara att nyinflyttade katter inte känner till er "osynliga gräns", så ibland kan man behöva påminna alla katter om vad som gäller genom att sätta upp stängslet någon/några veckor/år.

/Swat
 
Sv: Hur får man bort katten från våran tomt?!

Nej lättaste är - spruta vatten på den så fort den kommer in på trädgården.. Fram med vattenslangen sikta skjut... Katter hatar vatten och bli blöta i pälsen, gör du detta tillräckligt många gånger så kommer den tillslut få in det i sitt huve " här går jag inte in , jag blir jämt blöt" .
 
Sv: Hur får man bort katten från våran tomt?!

Hoppas inte för mycket! Vet en kisse som fick "blomsprutebehandling" och faktiskt tyckte om det ;) Han tycker även om att vara i duschen, samtidigt som någon duschar. Störd kisse :D
 
Sv: Hur får man bort katten från våran tomt?!

Problemet med den lösningen är att man måste vara hemma och se katten/katterna!

Har flera bekanta som testat detta och som fått effekten:
* Någon i trädgården = inga katter vågar sej in.
* Någon på altanen = samma som ovan.
* Ingen ute/på altanen = katterna går som de vill, kissar/bajsar i rabatterna och sover i stolarna på altanen! :cool:

Katter är smarta och lär sej lätt våra mönster!

/Swat
 
Sv: Hur får man bort katten från våran tomt?!

skaffa en egen katt. :idea: Vår dam är visserligen minst och yngst i området men jevlar vad det ryker om någon annan katt kommer i närheten av hennes tomt :D
 
Sv: Hur får man bort katten från våran tomt?!

Problemet är att vi har två hundar,doch har vi dom nästan alltid i långlina då vi bor nära en väg,mitt i en backe och en kurva,när vi är nere på gården så brukar vi ha dom med lösa,för på baksidan går det ingen väg,utan är mest bara åkrar. Katten kommer in på gården när vi är där,när hundarna är där,ja,jämt,det spelar ingen roll! Att den pissar och skiter gör mig faktist inte så där jättemycket (så länge den inte pissar ner några av våra grejer,har pissat på grannens staket har jag sett en gång,men det luktar då inget där)

Det jag var/är rädd för hände här om dagen,är nere på gården med hundarna,katten kommer springandes in på gården,får syn på hundarna,dom får syn på katten,och drar efter upp mot vägen,tack och lov så stannade hundarna när jag ropade STANNA! Men katten fortsatte ju att springa,rakt över vägen,tur att det inte kom någon bil då! Hundarna hade lika gärna kunnat följt med enda upp till vägen dom med,och dom hade ju också riskerat att bli påkörda.

Jag vill inte ha en påkörd katt på mitt samvete.... :crazy: Och absolut inte att någon av mina små "bebisar" ska bli påkörda heller!

Nyss var vi ute på gården igen,då hade jag dom i lina nu när jag var på framsidan och pysslade,då sitter katten där nere och stirrar på dom,så den vart ju inte rädd heller,är fortfarande här och "ränner"...
 
Sv: Hur får man bort katten från våran tomt?!

Knapplån

En gång fastnade en katt mellan ett fönster i stallet, ålade in bakom gallret av någon anledning när den märkte att vi tänke jaga ut den. Vi tog vattenslangen och försökte 'vattna ut' den, men den bara satt där och blev 'amerikansk-lumpen-badad', den var för skärrad. Men den dumma katten fortsatte att komma tillbaka, vi trodde att vi traumatiserat den att inte komma tillbaka, men icke...
 
Sv: Hur får man bort katten från våran tomt?!

:cry: Det där lät ju bara grymt, ni sprutade ner en fastklämd katt som var för skärrad för att bry sig? Fy vad dåligt.
 
Sv: Hur får man bort katten från våran tomt?!

Det var inte fastklämd, så sätt att den kilat fast, hjärnan stannade av och då var tanken snarare att om det kommer vatten (både på och runt honom) så ska katt-vatten-instinkten väcka upp hjärnan så att han hoppar ner igen. Men det gjorde han inte. Vi stod alltså inte och sprutade med högtryckstvätt i en halvtimme : P Det var inte våran katt och vi ville absolut inte ha den i vårat stall där den åt upp våra katters mat jämt och sket och pissade överallt, den var inte välkommen, så för våran del fick den vara ledsen om det innebar att den inte kom tillbaka, för den hade en egen ägare som duttade med den. Hade vi försökt pilla ut den, så hade man antingen fick j*vla rivsår av en katt som fått tillfälligt damp eller så hade väl den sett en som en räddare och kommit tillbaka...
 

Liknande trådar

Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
558
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 062
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Ja. Nån gång ibland hade väl inte varit hela världen men hon har verkligen vår grusgång/parkering som toalett. Det är svårt att ta sig...
2
Svar
30
· Visningar
2 315
Senast: SaraXX
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
545
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp