Hur får man dem att förstå? (problem med MÄNNISKOR)

nyponros

Trådstartare
Det är såhär att jag bor på en liten gata med återvändsgräng oich endast fyra hus, och öppna trädgårdar utan staket, och grannarna brevid har inte stor hundvana.

Jag har satt som regel att min hund inte får gå utanför vår trädgårds gränser utan att vara kopplad, men har problem med dessa grannar i uppfostran...

Om de är ute i sin trädgård samtidigt som jag och Lowa är ute, blir hon såklart nyfiken och tänker tanken att gå dit och hälsa. När jag säger nej, och sedan försöker avleda henne brukar det fungera, hon är ganska lätt att få på andra tankar.

Men grannarna tycker mkt om hundar, och tycker att hon är så söt och tycker inte att det gör ngt om hon kommer. Så även om jag sagt nej klart och tydligt tittar de på henne och sätter sig inbjudande på huk som för att hon ska komma och hälsa. Hur lätt är det för en tremånaders att motstå?

Jag hinner alltid säga "Det är bättre om ni hälsar på henne hos oss", eller "Hon får inte springa själv utanför trädgården", men likt förbannat hälsar de på henne när hon kommer fram, busar och leker.

Vilket tror ni är mest lockande för Lowa, att leka med jätterolig människa man inte träffar ofta, elelr lyssna på mig när grannen bokstavligen ber henne komma och ha roligt hos honom?:smirk:

Jag blir så irriterad, borde man inte förstå att man inte ska uppmuntra hunden om ägaren inte tillåter beteendet? Jag tror inte de tycker det är lika roligt när hon är vuxen och springer in och röjer i deras pedantiska trädgård när de inte är hemma...

Folk säger att de bara tycker om väluppfostrade hundar, men kan inte förstå att man faktiskt måste just uppfostra dem också.

Kan jag säga till dem att inte hälsa på henne eller ge henne uppmärksamhet om hon kommer utanför vår tomt, och hur säger man sånt på ett bra sätt utan att låta irriterad?
 
Sv: Hur får man dem att förstå? (problem med MÄNNISKOR)

Har du pratat med grannen och sagt vad du tycker? Att stå och säga nej till hunden funkar inte, för folk lockar ändå, de måste ha lite tydligare och klarare instruktioner än så för att förstå. Förklara rätt ut vad du tycker och gör det så tydligt så du ser att poletten trillar ned.
 
Sv: Hur får man dem att förstå? (problem med MÄNNISKOR)

Säg till dom precis vad du tycker. Och fråga om de kommer tycka det är lika kul när hon blir vuxen och kanske skiter på deras gräsmatta, eller om hon kommer skitig och vill hälsa när de har gäster i trädgården.
Jag brukar alltid förklara vad som kan hända när folk inte verkar fatta. Då har de lättare att ta till sig det.
 
Sv: Hur får man dem att förstå? (problem med MÄNNISKOR)

ja mitt nej blir ju inte så effektfullt när hon får positiv uppmärksamhet ditåt hon vill. Visst ska hon klara sånt sedan men nu i inlärningen förstår jag om hon inte gör det... Det är mest han de jag är irriterad på. Det skulle vara så mkt lättare om de inte motarbetade mig!
 
Sv: Hur får man dem att förstå? (problem med MÄNNISKOR)

Ja, jag har försökt, men det är så svårt att få dem att förstå utan att använda en otrevlig ton! Jag har sagt "Hon får inte gå utanför trädgården, det blir itne så trevligt när hon sticker iväg sedan när hon blivit äldre" Och "Ni får gärna komma in hit istället och hälsa" Och då håller de med, säger "nej det är ju helt rätt" Men likt f*rbannat fortsätter de hälsa när hon kommer fast hon uppenbarligen inte får.Det är som att de tycker att jamen en gång eller så gör väl inget, valpen är ju så glad... suck! Jag vill ju inte skapa osämja liksom =)
Hur ska jag säga?

Lite konstigt att de inte fattar tycker jag, då båda deras barns familjer har hundar.

Ska jag behöva sätta upp ett stängsel bara för detta fast det egentligen inte hade behövts?
 
Sv: Hur får man dem att förstå? (problem med MÄNNISKOR)

sätt upp ett lågt stacket som visar att här går gränsen, då säger folk jamen det där hoppar h*n ju lätt över. Hunden lär sig att där går gränsen hit men inte längre och det är inte jätte högt och fult och stör grannarna. Det skulle jag göra.:)
 
Sv: Hur får man dem att förstå? (problem med MÄNNISKOR)

Men förklara, som någon sa, i detalj vad hunden kommer att göra långt senare i livet också...

Du behöver inte låta arg, vänlig med bestämd brukar få de flesta att förstå...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, hur gör ni när människor ni inte känner tycker att de ska hälsa på hunden? Vissa kan liksom inte låta bli trots att man säger till...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 047
Senast: Trasten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 451
Senast: Migo
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 063
Senast: cirkus
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp