Hur får man det att lukta gott hemma?

Dammsuga och dammtorka ofta. Jag har torkat matta med en trasa med ättika och fått bort hundlukten i mattan på det sättet. Mycket gröna växter hjälper också till. Tvätta gardiner, filtar, överdrag på soffan lite oftare hjälper säkert också.

Jag är inte någon städmänniska själv, men försöker göra något litet varje dag. Då slipper man storstädning som verkligen tar död på städlusten. Alltså att man kanske dammar vardagsrummet en dag, sovrummet en annan osv.
Jag tror minsann att jag får ta tag i att köpa den där dammsugarroboten som jag har funderat på länge.
Då lär det bli gjort 3 ggr/vecka som jag egentligen skulle vilja.
 
Så för att sammanfatta;
Köp robotdammsugare
Köp fler växter
Mattvätt på både mattan och soffan
Rensa vattenlås

Har jag glömt något?

(för mig själv, rensa undan prydnadssaker så att det blir lättare att damma).

Jag funderar på hur jag skulle kunna få böckerna "renare".
 
Så för att sammanfatta;
Köp robotdammsugare
Köp fler växter
Mattvätt på både mattan och soffan
Rensa vattenlås

Har jag glömt något?

(för mig själv, rensa undan prydnadssaker så att det blir lättare att damma).

Jag funderar på hur jag skulle kunna få böckerna "renare".
Böckerna kan du inte göra så mycket åt, de kommer dofta som böcker gör (gott tycker jag, men lite mustigt sådär). Däremot så kan de ju suga åt sig väldigt bra av dofter som du har runt om, så kanske läge att sätta någon god eterisk olja i bokhyllan ett tag?
 
Böckerna kan du inte göra så mycket åt, de kommer dofta som böcker gör (gott tycker jag, men lite mustigt sådär). Däremot så kan de ju suga åt sig väldigt bra av dofter som du har runt om, så kanske läge att sätta någon god eterisk olja i bokhyllan ett tag?
Får se om jag kan hitta någon diskret. Har väldigt känsliga slemhinnor så för mycket lukt vill jag inte ha.
 
Får se om jag kan hitta någon diskret. Har väldigt känsliga slemhinnor så för mycket lukt vill jag inte ha.
Du skulle ju kunna lägga några böcker i taget i en stängd låda tillsammans med doften, men det kanske är ett lite för stort projekt.
 
Citron (halvor, skivor, klyftor, bitar, saft) och ättika neutraliserar och fräschar upp luft och lukt bara genom att ligga öppet i en skål.
Hur stor mängd som behövs för en viss yta vet jag ej, men jag vet att det funkar.

Kaffe i sopskåpet/under vasken kan ge effekt.
 
Du kan lämna köksfläkten på låg effekt när du åker, då får du lite extra utsug. Jag har en aromalykta eller vad det nu heter. Jag gillar en doftolja som heter Giranium, då ljuset värmer upp vattenskålen med olja i så luktar det friskt.
 
Textilier kan ju lukta sunk. Jag märker rätt fort på doften när det är dax att tvätta soffkuddar och plädar på verandan t ex. Något annat har jag faktiskt inte haft problem med, trots hundar.

I det här huset är det dax att tvätta (något) när det börjar lukta ingrott.
 
Börjar typ nysa av alla dofter ni rekommenderar 😅

Vill man slå på stort kan man ju hyra en ”ozonmaskin”, ska ta bort de flesta lukter (inte testat själv).

I vår villa hade de rökt tidigare, luktade alltid unket när man kom hem efter att ha varit borta, kändes inte när man var i det. Det var renoverat (eller övermålat/tapetserat av tidigare ägare i alla fall) men hjälpte föga… Hade övervägt ozon men nu blev det så att vi flyttade så blev aldrig av.
 
Jag tycker attika/vitvinsvinager doftar precis nar man sprayat, men ar neutralt nar doften torkat up - sa en skal luktar, men om man t.ex. sprayar textiler varar doften inte lange
 
Börjar typ nysa av alla dofter ni rekommenderar 😅

Vill man slå på stort kan man ju hyra en ”ozonmaskin”, ska ta bort de flesta lukter (inte testat själv).

I vår villa hade de rökt tidigare, luktade alltid unket när man kom hem efter att ha varit borta, kändes inte när man var i det. Det var renoverat (eller övermålat/tapetserat av tidigare ägare i alla fall) men hjälpte föga… Hade övervägt ozon men nu blev det så att vi flyttade så blev aldrig av.

Jag hade också testat det om det luktar som
unket. Verkar skitbra!

Sen när doften är nollställd sätter man in några doftpinnar (älskar Himlas!) och hoppas det blir nya grunddoften.
Är man känslig går det ju att bara ha en pinne eller ha dem i ett rum där man sällan är, bara så lägenheten suger i sig doften.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Problemet med ättika är ju att allt luktar ättika istället då:yuck:
Jag tycker lukten försvinner ganska fort efter att man tagit bort skålen med ättika. Jag är känslig för lukter och mår riktigt illa av vissa lukter.

Kaffebönor är bra. Jag luktar på dem ibland för att nolla näsan.
 
Jag tycker lukten försvinner ganska fort efter att man tagit bort skålen med ättika. Jag är känslig för lukter och mår riktigt illa av vissa lukter.

Kaffebönor är bra. Jag luktar på dem ibland för att nolla näsan.
Jag tycker ättikan sätter sig i själva skåpet/innehållet. Men det kanske beror på andra faktorer som ventilation och luftfuktighet eller nåt
 
Robotdammsugare inköpt, 3 st nya plantor inköpta.
Tvätt av soffa och mattor måste planeras lite mer.

Hittade inga doftgrejer på maxi så det fick vi klara oss utan. Har någon här tips på vart det kan finnas?
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 681
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
Tjatter Det är mors dag på söndag och mamma fyller på onsdag nästa vecka. Hennes sambo fyllde nyligen och fick blombud med olivträd och någon...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 059
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp