Hur får man en häst T-märkt?

mimmipigg

Trådstartare
Jag sitter i en klubbstyrelse och vi har en häst som i våras "dömdes ut" och skall T-märkas. Vi hade haft möjlighet att få den avlivad men eftersom hästen inte lider och det fanns en köpare som ville ha den som sällskapskuse valde vi att låta honom leva.
Vilket vi ångrar starkt i dagsläget. :mad:
T-järnet får vi låna från Agria, beställs från Stockholm!
Men Agria i Umeå har inget förslag på vem vi ska få att märka.
De veterinärer vi har i närheten, 20 mils radie, tar inte på sig detta.
Atg-kliniken tar inte på sig detta.
En veterinär ska skriva på papperet om att T-märkning är utförd och vi trodde i vår enfald att vi då skulle kunna leja de som åker runt och frysmärker travarfölen och att vår vet sen skulle kunna inspektera deras jobb och skriva under papperen.
Nähej!
Dessa frysmärkare får inte T-märka!
Hur i h****te ska vi få häst :devil: t-märkt?
Finns det någon i Västerbotten, Jämtland, norra Västernorrland, södra Norrbotten som lyckats få en häst t-märkt och kan komma med ett förslag?
Vi börjar tro att hästen hinner självdö av ålder innan detta är ordnat.
 
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

Lite dåligt att inte veterinärerna där gör det, det enda som behövs förutom märkjärn är kväve som man får från semin. Det värsta är att vetrinärerna neråt nog inte heller gör det. Nästa steg är Nyland men då måste du köra ner med hästen. Innebär i praktiken Lugnvik.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

Vi får väl se om det blir en resa ner till dig;)
Problemet är att hästen inte direkt är lättlastad, han är inte ens svårlastad utan inih****te besvärlig att lasta. Så några frivilliga till transporten finns inte.
Jag är själv upptagen, med nånting, minns inte vad :angel:
Går dessutom fri eftersom jag var med på den senaste transporten till ATG, som tog 12 timmar, 5 timmar bilkörning, 1 timme på kliniken och resten lasttid.
Skämt åsido så fattar jag inte hur Agria kan godta en T-märkning och sen kan de inte ens hjälpa till att visa på en godkänd t-märkare.
 
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

Måste bara ha lite förvarning eftersom jag inte vet var jag kan få tag på kväve nu när semin håller på att dra ner på sin verksamhet.
I princip är det ett skitenkelt jobb som vem som helst kan göra, tyvär är det numera långt mellan kväveställena. Det har varit lång väntetid på Agrias järn så jag svetsade ihop ett själv för några år sen.
PL
 
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

Måste bara fråga nu. Har ett sto som jag köpte billig som jag skulle ha i avel. Hon var då t-märkt. Men vi hittar ingen triangel på henne. Har ett annat sto som är t- märkt som syns tydligt. Varför syns inte hennes? Vad skall jag göra åt det? Vågar ju inte sälja henne som det är nu. Nu skall hon ju bara lånas ut men ändå.
 
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

Det där upplevde även jag, men i lightversion. LÅNGT från din situation, men ändock. Jag vet att både min klinik och SLU här märker, så jag satt ingalunda i sjön. Men latmasken slog till, eftersom jag då hade min transport på långtidsservice, så kände jag att jag gärna slapp hyra transport, låna dragbil som får dra hyrsläp och åka 8 - 10 mil (beroende på klinik) enkel resa bara för märkningen. Så först provade jag med distriktaren, som hänvisade till klinikerna. provade två privatpraktiserande vet som hänvisade till klinikerna. Tänkte att okej, jag får väl åka till klinik, men tänkte att jag ju borde kunna åka till ATG (6 mil), men de märkte inte utan hänvisade till en privatpraktiserande vet (so ju är utanför mitt omrde och inte åker hit).

Tillslut lyckades jag, efter en miljard samtal, få tag i en vet som hade järn och gärna gjorde det.

Då kom nästa problem - kvävet. Han skulle 'låna' kväve av ett stuteri, det var 'bara' det att det var lättare sagt än gjort att tajma honom och stuteriet så det fungerade så att han fick ut kvävet. Det drog ut så på tiden att jag faktiskt ringde mitt försäkringsbolag och frågade HUR länge det kunde dra ut på tiden innan de började bli muttriga. När de insett situationen tyckte de dock att sålänge de var informerade var det ingen fara..

Men efter en månad utan triangel så bokade jag tid på kliniken, och två dagar innan bokad tid kom äntligen hemmavet och gjorde det. Men aldrig att jag kunnat föreställa mig att det skulle vara så trassligt att få det gjort 'på hemmaplan'.. (och hur det varit mitt i vintern utan seminverksamhet i full gång vet jag inte).

Men soms agt, ite jämförbart med din situation eftersom jag kunnat få det gjort på klinik utan problem och utan de avstånd ni har.

Men ang frysmärkarna och Agria, går det inte att veterinären står bredvid och tittar på när frysmärkaren märker, och så skrivet vet på pappret då? Dvs vet gör det inte rent tekniskt men övervakar det hela?
 
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

De som åker runt och märker travarföl, FÅR inte märka, annars vore det inget problem.
Detta är ett moment 22 utan dess like, de som kan märka får inte märka och de som får märka kan inte märka.
Det lutar nog åt en resa till Peter om vi inte kan få Agria att agera lite mer.
Det är bara så jobbigt med denna häst och transporter, han står på bakbenen och slår faktiskt för att skada och det slutar ofta med att man får driva in honom i transporten och väl därinne försöker han ta sig ut på alla sätt och vis. Pleggar man blir han ännu mer hysterisk då kämpar han både mot lastningen och bedövningen.
Har man väl fått in han är han lugn och äter hö men det är så hemskt att måsta bete sig så här mot honom.
 
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

mimmipigg skrev:
De som åker runt och märker travarföl, FÅR inte märka, annars vore det inget problem.
Detta är ett moment 22 utan dess like, de som kan märka får inte märka och de som får märka kan inte märka.
Det lutar nog åt en resa till Peter om vi inte kan få Agria att agera lite mer..

Jo, jag fattade det, men det jag menade var att eftersom läget är som det är (avstånd, svårighet att få tag i, svårlastad häst osv) så kanske det går att lösa lite 'alternativt'. Alltså om det 'bara' är Agria som inte tillåter frysmärkarna att märka, kanske man kan prata med dem och att det är okej att de märker under överinseende av veterinär. Dvs att du har BÅDE märkarna och veterinär på plats samtidigt, och så kan märkarna märka medan veterinären står en dm därifrån och kikar på, och sen skriver på pappret?

Är det pga lagar och förordningar de inte får märka (fast det känns avigt? Känns osm det är Agria som inte tillåter dem T-märka?) blir det ju värre?

Men jag skulle prova prata med Agria om det där att de märker framför ögonen på veterinären? (Fast du kanskegjort det med?)
 
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

Jag kan inte se att djurskyddsbetämmelserna på något sätt skulle hindra en utbildad godkänd frysmärkare att sätta en triangel på ändan på en häst!
PL
 
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

peter_lundin skrev:
Jag kan inte se att djurskyddsbetämmelserna på något sätt skulle hindra en utbildad godkänd frysmärkare att sätta en triangel på ändan på en häst!
PL

Nej, jag kan inte se vilken lag soms kulle sätta stopp för det, vad är skillnaden mellan X siffror på halsen eller en triangel på låret liksom?
 
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

Tror du det går att märka i transporten så man slipper lasta två ggr? Man kan ju fuska lite o sätta märket lite längre bak.
PL
 
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

*knapplån*

När jag triangelmärkte en av mina hästar blev det gjort på ATG-klinik men jag fick fixa kväve själv vilket kändes lite underligt.
 
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

Kvävet är ett problem, det tar en massa extra tid att fixa kväve om man inte har det alldeles i närheten vilket vi inte har längre.
PL
 
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

mimmipigg skrev:
Finns det någon i Västerbotten, Jämtland, norra Västernorrland, södra Norrbotten som lyckats få en häst t-märkt och kan komma med ett förslag?
Vi börjar tro att hästen hinner självdö av ålder innan detta är ordnat.

Jag känner en familj som t-märkte sitt sto förra våren, tror att de gjorde det hos ATG-kliniken i Umeå.
 
Sv: Hur får man en häst T-märkt?

De ville inte märka i transporten men vi får väl se hur det går för dem som lastar på måndag, de kanske får gulla lite med veterinären på plats om det varit allt för besvärligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Har precis fått hem min nyinköpta häst och står och beundrar den i hagen, när jag ser något som liknar en triangel på högra låret!! Man...
Svar
10
· Visningar
1 733
Senast: stall_tarv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp