Bukefalos 28 år!

Kan en häst vara T- märkt utan att man vet det?

sassiball

Trådstartare
Har precis fått hem min nyinköpta häst och står och beundrar den i hagen, när jag ser något som liknar en triangel på högra låret!! Man ser bara att päls en ligger lite annorlunda, inga vita hårstrån eller så. Blev såklart orolig och ringde genast förra ägaren som sa att hon intygade på heder o samvete att hon inte var T- märkt.

Står inga reservationer i försäkringspappret som jag ska få hemskickat till mig. Har inte sett det ännu alltså. Hästen har gått igenom vet bes ua, och ingen anteckning om någon t märkning. Inte heller någonting i passet el dylikt. Hon har berättat hela hästens sjukdomshistoria, lite smågrejer som hänt men inget mer.

Nu är jag ju jätteorolig ända till jag kan ringa Agria på måndag o kolla läget. Borde inte vet skrivit något i protokollet?
 
Sv: Kan en häst vara T- märkt utan att man vet det?

Förra ägaren kanske också blivit lurad?
Om försäkringsbolaget inte har haft denna häst hos sig hela tiden finns väl risk att någon bytt försäkringsbolag utan att berätta för dem att den är triangelmärkt?
Vet inte om sånt skrivs in i passet, om ett nytt pass kan man ju många gånger få om man "tappat bort" det, så det kan man väl kringgå också. Är hästen chipmärkt eller frysmärkt så du kan kolla upp om den varit försäkrad i andra bolag? Kan du få tag på tidigare ägare för att höra med dem? Någon kan ju ha köpt en triangelmärkt häst billigt för att sedan sälja den som frisk...

Håller tummarna för att det är något annat...

Det är ingen importhäst som skulle kunna ha någon annan typ av märkning? Tror att vissa spanska hästar märks på rumpan...
 
Sv: Kan en häst vara T- märkt utan att man vet det?

Om du känner då, känns det som en triangel då?
Min förra foderhäst var t-märkt och på honom känner man triangeln också.
 
Sv: Kan en häst vara T- märkt utan att man vet det?

Triangelmärkningen görs på VÄNSTER lår, så du kan andas ut och lita på säljaren =)
 
Sv: Kan en häst vara T- märkt utan att man vet det?

Triangelmärkningen görs på VÄNSTER lår, så du kan andas ut och lita på säljaren =)

TACK för det svaret!! Jag ringde även upp förra ägaren igen (uppfödaren) och hästen har sedan födseln varit försäkrad i samma bolag och har inga reservationer el någonting sådant.

Jag känner inte triangeln, men den syns. Är väl ingen solklar triangel men något konstigt märke har den. 2 helt raka linjer, den tredje ser man inte.
 
Sv: Kan en häst vara T- märkt utan att man vet det?

En vän till mig har ett sto som är t-märkt. Hon är nästan vit nu och det syns inget av någon triangel. Känns inget heller. Men på papprena så står det att hon är märkt. Även på papprena från agria.
 
Sv: Kan en häst vara T- märkt utan att man vet det?

Jag triangelmärkte mitt sto för snart ett år sedan, det gjordes på vänster lår, men i dag kan man inte se ett spår av den hur man än försöker titta. Jag trodde det var vinterpälsen som gjorde att den inte syntes, men nu är hästen avfälld och inget syns, hästen är fux.
 
Sv: Kan en häst vara T- märkt utan att man vet det?

*knapplån*
För 2 år sedan t-märkte jag min fux oxå, men idag varken syns eller känns den.
Men jag tror att om jag skulle klippa honom mycket kort så skulle själva äret synas.
 
Sv: Kan en häst vara T- märkt utan att man vet det?

Om veterinären som märker tar i för 'lite' så hårsäckarna (på solidfärgad häst) inte skadas och håret som växer ut blir vitt så syns triangeln sämre. Endera bara som en svag upphöjning men med 'normalfärgade' hår, eller så är det knappt någon upphöjning heller.

På skimmel så får man endera ta i såpass att hårsäckarna dör, och man får en hårlös (mörk eftersom de flesta skm har mörk hud) mörk/svart triangel. Annars får man 'bara' en upphöjning, eller inte ens det.

Och det kan ibland vara svårt för veterinären att veta vad som är 'lagom hårt', speciellt om han/hon inte T-märker så mkt. Min valack satte vi järnet på tre ggr just för att vet ville säkerställa att det skulle synas även fast han är skimmel. Tredje sättningen reagerade hästen litegranna, och vet var dessutom nöjd. Trots detta så syns triangeln ytterst lite.
 
Sv: Kan en häst vara T- märkt utan att man vet det?

När jag T-märkte mitt Haflingersto på Mälarkliniken så var Veterinären väldigt noga att fylla i det på förstasidan i hennes Pass!!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 356
Senast: Chilodeur
·
Hästmänniskan Går det på något sätt att "återkalla" en T-märkning? Det finns ju vissa hästar som T-märks trots att de skulle kunna läka och bli...
2
Svar
29
· Visningar
4 937
Senast: kopparberg
·
Z
Hästmänniskan En triangelmärkt häst är ju en utdömd häst. Om den t.ex ska säljas, får den gå igenom vet. bes ändå? För är den ju t-märkt så är den ju...
Svar
7
· Visningar
1 235
Senast: poff
·
Hästvård Jag sitter i en klubbstyrelse och vi har en häst som i våras "dömdes ut" och skall T-märkas. Vi hade haft möjlighet att få den avlivad...
Svar
14
· Visningar
1 246
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp