Hur får man hästen att dricka??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lollipop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 570
Sv: Hur får man hästen att dricka??

jose skrev:
man kan leda en häst till vattaen, men aldrig tvinga den att dricka...

Se till att h*n alltid har vatten i närheten så att h*n alltid har chansen att dricka, sen om h*n gör det eller inte det är upp till hästen...
Är h*n nervös så dricker den väl inte...

Men ibland märker man att han e jättetörstig, men han dricker inte ändå!:confused: Det gör ju inte så mycket på dressyrtävling, men oftast tävlar jag ju hoppning...

Ingenting funkar på min ena.

den har betforvatten, morötter o dylikt,men nej.

Brukar ta ut den o duscha den om det är varmt.

Varför skulle det inte göra så mkt på en dressyrtävling men på en hopptävling?

Hästen dricker när den är törstig. O anledningen till att den inte dricker på tävling just kan vara att det är så mkt annat omkring. Många hästar att titta på o.d.
Blanda ut vatten i maten så får den i sig lite iaf... hästar kan lagra vatten så dom klarar sig. Så det är ingenting att oroa sig för ;)

Quite_Classic skrev:
O anledningen till att den inte dricker på tävling just kan vara att det är så mkt annat omkring. Många hästar att titta på o.d.

Jag har också hört att det är så att vattnet "luktar" annorlunda än hemma och därför vill de inte dricka. Vet inte om det stämmer.

Annars skulle jag också rekommendera blöt betfor. hade en ponny som vägrade dricka ur hink på tävling men om jag först fyllde betforskopan med saft från betfor och lät henne dricka det så kunde jag fylla skopan med vatten efteråt och så drack hon hur många skopor som helst! Fast hon var kanske ovanligt lättlurad:)

* Köp äppeljuice och häll i vattnet.
* Kontrollera om er häst vil dricka varm/are vatten när de är ute på tävling (vet hästar som föredrar det).
* Blanda 1 dl betfor i en stor delvatten (så det blir smak på vattnet.

Marcolio skrev:
Varför skulle det inte göra så mkt på en dressyrtävling men på en hopptävling?

För att de ansrtränger sig mer på hopptävlingar(jag hoppar oftast 2 klasser)!:bow:

Jag brukar blanda i melass, det tycker hästarna är sött å gott, och så brukar vi ge dom vatten med lite betfor i det brukar oxå gå bra.
Det är ju viktigt att hästen kan dricka allt vatten, kan man inte typ ta nån annans vatten å ge hästen hemma??:idea:
Lycka till!!=)

Köp saltersättning i en hästaffär eller så köper du vanligt salt men utan jod och häller i maten eller i hästens vatten då dricker den mera..

Ett smart sätt att få hästen att dricka på främmande ställen är att blanda in lite äppelextrakt (saft) i vattnet. Har försökt detta med mitt jättekräsna Arabsto (en riktig "prinsessa") och det funkade. :bump: :banana:

vi brukar ge hästarna melassvatten efter hårdare ansträngning eller om de inte druckigt speciellt bra...det älskar de.

För mååånga år sedan när jag var aktiv tävlingsryttare så vägrade min dåvarande häst att dricka på tävlingsplatser. Min mor som är en mästare på att skämma bort hästar och djur och ge dom de mest konstiga matvanorna kom dock på hur hon skulle göra:

:idea: Färskpressad morotssaft på 3dl flaska från kyldisken i affären!:idea:

Gissa om det dels:
- blev förbannat dyrt till en häst på 800kg
- blev FÖRBANNAT svåra fläckar att få bort från dom vita ridbyxorna!

Lite OT, men bara en kul anekdot som jag inte tänkt på på lääänge...

Vi brukar blanda Irish Mash tillsammans med mycket vatten. Det funkar utmärkt då hästarna är galen i de fodret.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 164
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 338
Senast: lundsbo
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
851
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka