Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Bara för att hästen böjer på halsen, betyder det inte att den går på tygeln. Man måste jobba den bakifrån och fram, för att få den att arbeta mer med bakbenen. Börja med lösgörande övningar, så att hästen mjukas upp, t.ex. snett igenom, volter och serpentiner.
Man tar tyglarna över huvudet och ser till att hästen trampar på dem.
Att få hästen att gå i form bygger på att den har med sig bakbenen och skjuter på bakifrån. Den trampar under sig och höjer ryggen. Det är det man strävar efter - att få upp ryggen! Kroken på nacken kommer automatiskt om hästen går i en bra form.
MEN kroken på nacken kan finnas där, trots att hästen inte går i form och trampar under sig. Koncentrera dig därför på att få med bakbenen in under hästen.
Framåtbjudning och lydnad är A och O för att hästen ska gå i form.
Ta hjälp av en tränare eller ridlärare så kan de hjälpa dig mer!
Hästhantering
Hej på er buke!
Vi är inne på att köpa en liten häst (typ minatyrhäst eller shettis) för körning och agility, men då vi inte haft en så...
Hästmänniskan Allting är ju inte tävling och träning heller tycker jag. För mig är det viktigt att det finns bra ridvägar. Jag bor i Skaraborg och vi...