springsten
Trådstartare
jag köpte mig en ny häst för ca ett halv år sedan. hästen hade aldrig varit uppbunden i stallgång och var rädd för att spänna sadelgjorden. efter denna tid så har jag lärt honom att det inte är farligt att stå på stallgången. (dock lite läskigt som kompisen försvinner bort) sadel problemet är någolunda löst. han står på stället och trampar medans jag spänner. prblemet ligger i att jag måste kunna sadla honom utomhus och att han ska stå stilla även där. som det är nu så går det jätte bra inne i stallet. men utomhus så trampar han runt runt och kan inte stå stilla.
eftersom jag inte späner sdaeln fullt inne i stallet så gör jag det när jag gått ca 100m och ska hoppa upp. i början snurrade han runt runt ( hans gamla ägare tyckte detta var ok) det sorgliga är att han gjorde det av gammal ovana. det var inget som han behövde. han står nästan stilla när jag ska spänna resten. är det någon som har någon bra öving på ur man får sin häst att stå stilla? jag skulle behöva detta väldigt mycket då jag är beroende av en stilla stående häst, allt trampande tar för mycket tid. det är inte så att jag inte vill ge honom tid utan för att jag ridet distans och då har man 20min vila sedan ska man upp och iväg igen. han behöver så lång vila som möjligt coh det känns inte roligt att behöva klä på honom jätte tidigt för att man inte vet om han tänker stå still eller inte.
dessutom så har han lite problem med att stå stilla när jag ska pulsa och detta tar oxå mycket onödig tid.
ett till probelm som jag upptäckte var när jag skulle longera honom. han gick jätte fint i första varvet sedan skulle vi byta och det var då vi fick kommunikations problem.
om man pekar på hans bakdel så flytar han den i sidled. om man svingar med repet så flyttar han den i sidled. han förstår inte att jag vill att han ska gå runt. jag kan inte skälla på honom heller för han gör ju rätt. men hur får jag honom att gå i en cirkel. jag proade med att ha en ledare som gick runt med honom och sedan sakta tog sig inåt mitten men detta utan resultat. hur gör jag? hon jag köpte honom av har aldig longerat honom så där hade jag ingen hjälp. mig veterligen så har hon inte pysslat med horsemanship heller. så det är uppfödaren. Mäktigt att de mins sådana saker
jag har en till häst sedan tidigare och det jag gör funkar hur bra som helst på henne. (om hon vägrar komma i hagen så kan jag lura in henne på en volt och få henne att komma till mig genom NH utan grimma eller andra hjälpmedel förutom mina armar. så jag förstår inte varför det inte fungerar på honom..?
)
Hjälp mig! är det någon som har några bra övningar så tar jag tacksamt emot dessa!!
eftersom jag inte späner sdaeln fullt inne i stallet så gör jag det när jag gått ca 100m och ska hoppa upp. i början snurrade han runt runt ( hans gamla ägare tyckte detta var ok) det sorgliga är att han gjorde det av gammal ovana. det var inget som han behövde. han står nästan stilla när jag ska spänna resten. är det någon som har någon bra öving på ur man får sin häst att stå stilla? jag skulle behöva detta väldigt mycket då jag är beroende av en stilla stående häst, allt trampande tar för mycket tid. det är inte så att jag inte vill ge honom tid utan för att jag ridet distans och då har man 20min vila sedan ska man upp och iväg igen. han behöver så lång vila som möjligt coh det känns inte roligt att behöva klä på honom jätte tidigt för att man inte vet om han tänker stå still eller inte.
ett till probelm som jag upptäckte var när jag skulle longera honom. han gick jätte fint i första varvet sedan skulle vi byta och det var då vi fick kommunikations problem.
Hjälp mig! är det någon som har några bra övningar så tar jag tacksamt emot dessa!!