hur får man in

Vita_N_6520

Trådstartare
hästen från hagen om den är extremt svårfångad??
Ja har börjat rida en häst som bara inte går att fånga i hagen...
Igår gick det efter många försök med havrehink men idag gick det bara inte...
Kan inte få på den grimman.
Imorn ska dom släppas in så då kommer hon förmodligen in, och sen ska ja sätta på henne en grimma så hon har det på sej..

MEn finns det några knep för i sommar så är det bara ett par stycken hästar, och jag vill gärna kunna gå o ta hästen när ja vill rida o inte vänta med att alla andra tagit in sina... ?
Är det säkert att ha en repstump hängandes i grimman?
Vi har heller inga små hagar så ja kan inte släppa henne i en liten. vilket jag helelr inte vill eftersom hon behöver äta....

Ja. vad göra man?? :confused:

det första man bör ta reda på är varför hästen inte går att fånga. Är den bara omotiverad, har den fått fördelar på sitt beteende, eller känner den sig osäker för människor, har den varit med om något tidigare?

Vad problemet än bottnar i, så måste man förstå det och arbeta utifrån hästen som individ. Att tappa tålamodet förvärrar alltid, oavsett moment/situation.
Förbli alltid lugn, se till att ha all tid i världen och låt det inte gå ut på att "nu måste jag få tag på hästen!". Se det mer som den relationsträning det är. Stärk bandet mellan er, gör saker som hästen upplever som intressanta och positiva.

Här är en länk till en kort artikel jag skrivit. Om hästen är rädd bör man tillämpa andra metoder, men om hästen är omotiverad så är det här en metod som fungerar.

En annan sak kan ju vara att hästen testar dej, hur länge har du ridit på den? Min häst gjorde så i början ville verkligen inte komma i hagen. Gick jag mot henne o när jag nästan var famme så vände hon baken till och gick sin väg. Havre hinken går ju att ta till, men det löser ju ändå inte ditt problem. Hästen kommer ju till dej då för att du har havre och inte för att den vill komma till dej. Jag gjorde så att jag "jaga - busa" med min häst, så fort hon stanna så var jag där och sjasa på henne och till slut tyckte hon inte att det var kul, det blev väl jobbigt och då gick hon att fånga in. Det var slutet av mitt problem, men jag vet inte om det kan lösa ditt... Lycka till!!

Gå ut till hagen till hästen och bara klappa och gå därifrån många gånger.tillslut lär sig hästen att det inte bara är jobb på gång när det kommer människor.Ta reda på varför hästen inte vill komma in....kanske den har ont någonstans och tycker att ridningen är blä.lycka till.

Ja, jag tänkte göra så igår, att ja skulle se o mdet bara gick att klappa på henne, men det går inte ens att komma inärheten av henne... :(
Så fort ho nser att man är påväg åt hennes håll så går hon därifrån...

Ja har bara ridit henne några gånger, men det spelar ingen roll redigt för ingen kan gå inärheten av henne i hagen.
Så man får väl hoppas att det blir bättre sen när ja lär känna henne lite bättre om ja får den möjligheten... :p

Jag tror itne att det är nån bra lösning med den hästen. Hon är nog ltie för osäker för att man ska kunna göra så..

Jag vet inte redigt vad det kan vara...
Det är nog både att hon är omotiverad och att hon är osäker kan jag tänka mej...
Tyvärr så kan ja inte göra så mycket som hon tycker är kul när ja rider, eftersom ja dels inte känner henne redigt (fast man märker ju o mdom tycker det är kul o så..) o dessutom så kan jag bara skritta på henne för hon har nyss haft en skada... Ja får väl göra så mycket som möjligt med henne nu dom dagar som är kvar när ridskolehästarna är kvar för då släpps hästarna in så då kommer hon ju in...

:crazy:

hahaha :)syrran har en ponny som är PRECIS så där!! Var ner till stallet hennes för nån dag sedan och fick syn på hennes medryttare i vid förtvivlan försöka få in ponnyn! :crazy: Jag gick ut i hagen för att kolla läget, :confused: då springer ponnyn i en STOR volt runt oss i galopp och bara "leker" med oss... :smirk::D hm.. Vi har haft ponnyn i två år.. :love: och han har alltid varit så här! Det här om att gå in och klappa honom några gånger och gå ut låter ju jättebra :idea: men då krävs ju det att man kan komma åt honom först! :D När min systerdotter (som är 9år)går in och hämta honom, då kommer han men inte om det är någon annan.. :crazy: Ska genast skicka iväg ponnyn och syrran på NH träning.. :idea: :idea: Men jag säger ju bara en sak det är ju en PONNY hahahaha :rofl: :D :rofl: :D :rofl:

Colombia Girl (inte en ponny) :bump:

Hmmm ja jag har en äldre shettis gosse som inte vill bli tagen ,men gäller det mat so no problem,men man ska ju inte behöva muta denna herre varje gång. Sedan om jag ska ha tag i honom för en promenad eller rykt eller körning spelar ingen roll.Han vänder alltid 1-2 meter ifrån mig och går/halvspringer.Får han sedan jobba så blir det ännu värre nästa gång.Men faktum är,förra sommaren på bete så började han igen.Jag tar hem dom varje kväll då han har eksem och dels för att det är så mycket vilt och annat skit i närheten sommarhagen.Nåja, när han fattade att det var dax för hemfärd så drog han.Blev arg :mad: men höll mig lugn :smirk:och drev honom framför mig istället för att "jaga" 2 varv sedan ville han inte mer.Vände sig mot mig och lät mig ta honom hur snällt som helst :p.Kanske bra eller??? :confused:

Jag haaller med lindabergmer. Min lillasyster och jag har haast varje sommar. Mina haastar aar oftast vaaldigt laatfaangade och jag har aldrig haft naagra problem med dem. Men min lillasyster brukar ha smaa envisa och barnvana (vet alla tricken foor att slippa goor de saker de inte vill goora) ponnysar. Ett aar hade vi en liten ponny som absolut inte ville laamna maten ute i den stora fina hagen, saa varje gaang vi gick ut i hagen foor att haamta henne stack hon. Saa vi foorsookte foorstaas med lite havre, och det funkade i typ tvaa dagar - sedan hade hon laart sig att inte gaa paa det tricket ngt mer. Istaallet fick jag tipset att springa efter henne och varje gaang hon stannade, sjasa paa henne igen saa att hon hela tiden var i roorelse fraan mig och flocken(viktigt) - denna lilla ponny var envis och jag hooll paa i saakert en halvtimme och springa runt i hagen, ibland sprang hon och daa var det bara att spronga efter och se till att hon inte sprang tillbaka till kompisarna. Men tillslut troottnade hon, foor att se det kan man ibland checka igenom att stanna och vaanda ryggen mot henne - antingen kommer hon till dig eller saa laater haasten dig gaa fram och "faanga" den. Naasta dag sprang hon saaklart ivaag igen, men jag va paa henne och sprang efter, det hela tog slut efter 10 minuter och det haande aldrig mer igen. Det e lite jobb i boorjan men det sparar baade din och haastens tid att inte haalla paa och tjafsa med havre varenda eviga dag.

Deta ska saa kalrt inte proovas paa haastar som har laagt foortroende foor dig eller e raadd, utan paa envisa saker som vet precis vilka tricks man kan ta till foor att slippa jobbig motion.

Min häst är lika dan.. men nu för tiden kommer han bara när han har lust, men eftersom vi känner varandra så väl nu (efter 8 år) så får jag alltid tag på honom även om han inte riktigt har lust.

Åker man däremot bort och ska låta någon annan ta in honom får de oftast inte in honom.. ( nu när det är gräs i hagen i alla fall..)

Det är "bara" att lära känna hästen och läsa av varför den gör som den gör och hur du ska reagera på det.. ta det lugnt somsagt och lycka til..

Jag har en welshponny och känner igen ditt problem. Hon är rätt skygg och vill inte bli tagen i hagen. Till slut fick jag leka hingst: genom att gå och mota henne FRÅN flocken visade jag att jag bestämmer. Det kan handla om ledarskap faktiskt. När jag hade hållit på 15 minuter eller nåt så bara gav hon upp och kom till mig. Det funkade bra länge efter det, men metoden kan behöva upprepas om problemet återkommer. Jag tror det är enda sättet, att du visar dominans. Men man ska inte skrika och gapa, bara gå helt lugnt och tyst efter hästen. Till slut ger den sig. Släpp den då igen och gör om allt, tills det går utan att du "jagar". Det kan fixa sig på nån dag eller två. Lycka till! :cool:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 331
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 158
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka