Hur får man stopp på hästen??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Hind
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 4 787
H

Hind

Nu har jag äntligen fått tag på en foderhäst som verkar trevlig :bump:, grejen är bara att han blir väldigt stark vid galoppen. Det går att få ner han till trav (om man rider i ridhus), men sedan dröjer det ett tag till innan det tar stopp. :confused:

Och när han ska hoppa så blir han lite halvvild :p . Kan ju tillägga att det var väldigt länge sen han hoppades sist så han blev väl extra glad(?). Vid uteritt ska han vara mycket svår att få stopp på om han får galoppera lite friare.. Skulle vilja ha ngt tips på hur man kan börja arbeta med honom för att få en mer kontrollerbar galopp och bästa sätt att få stopp på honom när han blir så där stark?? (kan tilläggas att fd ägaren busred honom i smyg i tex uppförsbackar och så i full galopp..det kanske har ngt med hans beteende att göra - han har alltid varit så här, fast nu har han ändå lugnat ner sig oerhört mycket). ;)

Hm..och han är ju ganska grov av sig (säkerligen 700kg) så att vara "tuff" på honom går inte, för då blir det en styrkemätning som han givetvis vinner ;)

Eftersom han är mycket AR riden så tycker jag att det bästa är att gå ner på marken och markträna honom på röstkommandon som du sen kan ta till hjälp när du rider honom. Sen har du ju också en go' vän med en klicker + bok som även det kan tränas lite. ;)

Det där med markträning låter alltid så bra, men det är inte säkert att det fungerar på alla hästar. Man får väl börja med skritt och trav och få dom gångarterna att fungera bra.Spara på att galoppera ett tag. Bara skritt och trav.Sen försöka lite försiktigt, inte galoppera långt eller länge, utan kanske bryta av efter några steg. Att få stopp på någon som väger 700 kg och har bestämt sig för att ge allt, det är inte så lätt! Det är bara att ge och ta, ge och ta tills han upptäcker att du försöker säga någonting till honom! Så har jag gjort iallafall.

Du kanske kan prova att svänga in honom på volter när han börjar rusa iväg,och att sedan släppa ut honom när det går lugnare.(på ridbana eller en äng.)
Sedan kan du söka på nätet om "one rein stop"som är bra att kunna,som ett nödstopp på pållen./H

Det där med markträning låter alltid så bra, men det är inte säkert att det fungerar på alla hästar.

Markträning fungerar utmärkt på ALLA hästar det kan jag garantera. Däremot fungerar det INTE med alla människor. Detta ftersom många saknar den kompetens, vana och konsekvens som krävs! Det är en sak att sitta på hästryggen och kontrollera en häst med hjälpa av sporrar, tyglar, bett you name it. Det klarar de allra flesta av. Det är en helt annan sak att få hästen lyhörd och lydig UTAN hjälpmedel eller endast med enkla hjälpmedel.....

Med det inte sagt att jag är nån expert på markträning, långt därifrån.
Men jag vet att det fungerar och att det kräver lite mer i kompetens och kunskap och tid.

Frid Kokopelli Mana

Hoppsan, nu har jag nog spottat i kyrkan. Jag såg inte förren det var försent att jag var under rubriken NH, och skrev! Men det är nog riktigt som du säger att det kräver kunskap för att lyckas med markträning. Det kan uppstå farliga situationer om man inte har tillräckligt med kunskap.Därför kanske man skall vara lite försiktig med att rekomendera markträning i alla situationer.

Vill bara komentera lite i ledan.
Markträning är inte farligare för en som aldrig gjort det förr, än ridning med spö, skrik och annat tok är för en van ryttare.
Att rida en häst som inte har lärt sig när den skall stanna är lika vansinnigt som att åka mellan vagnarna på T-tågen :bump:

Prova inom inhägnat område att rida honom med hjälp av en tygel (one rein stop). Du använder en tygel och böjer in huvudet mot ditt ena ben. Börja i skritt, stanna som vanligt och han skall reagera omedelbart, går han ytterligare ett steg efter det att du bett honom med dina vanliga hjälper att stanna, så böjer du in huvudet åt ett håll. Då kommer han troligen att snurra några varv, låt honom göra det, men så fort han stannar så lättar du på tygeln och berömmer, när han förstår och reagerar omedlbart i skritt gör du samma i trav, sedan i galopp-.
När du sedan skall göra det i det fria så kanske du måste göra om allt från början igen.
En häst kan inte fortsätta springa när du har tagit kontroll över halva hästens kropp genom att böja in huvudet mot ditt ben, kom bara ihåg att vara tydlig i första hjälperna först så att han har en chans att svara redan då och släpp tygeln så fort han svarar, så att han förstår att det är rätt och inte tror att det är snurrvolter ni tränar :D

Hej! Tänkte bara säga att han är toppenbra nu och lugn (om man vill att han ska vara det :cool:). Tränade konsekvent med att få ner han helt till halt och berömde sedan väldigt mycket - efter ett tag fattade han. Nu har jag galopperat i det fria och det har gått jättebra :) . Är inte samma häst längre :o - ännu bättre! :D Tack för alla tips! Att böja in honom funkade väldigt bra också, att lyssna från marken kunde han redan ganska bra. Var som en hund. :)

Liknande trådar

Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som... 2
Svar
23
· Visningar
5 318
Senast: villhöver
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 783
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 804
Senast: akleja
·
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka