Hur får man två kaniner att bli sams

B

**BORTTAGEN**

...så att de kan bo i samma bur eller iaf vara ute i hagen tillsammans på dagarna?För kaniner(som bor utomhus) trivs väl bäst om dom har en kompis?(har jag fått höra iaf).Det är två honor,ena kaninen är 3 mån och den andra är 1 år(van att bo med andra kaniner).Jag har nu försökt i flera veckor att sätta ihop dom lite försiktigt men dom småbråkar hela tiden och ibland biter den äldre kaninen till riktigt hårt och jagar den lilla runt hagen.Nån som har nåt tips på hur man kan få dom att bli sams,eller går det?Jag vill ju att de ska ha nåt utbyte av att bo tillsammans...
 
Ja du.. Två honor kan ju vara rätt så svårt att ha i samma bur, med tanke på att den ena var 3 månader och den andra 1 år? Två honor kan man säkert ha tillsammans men bråkar och jagar de varandra vet jag inte riktigt om det är någon bra idé. Två honor som är syskon kan gå bra, om man har dem tillsammans från första början.

//Linnea
 
Ja de flesta tror att bara för att de bråkar så kommer de aldrig bli sams!

Kaniner har en bestämd hierkari i deras samhälle (de starkaste bestämmer för att de alla ska överleva),
Din vuxna hona bestämmer i sin bur o vill förmedla detta till ungen därför kommer hon att tukta ungen ett tag tills ordningen är bestämd-det ser alltid hemskare ut än det är!
Det bästa är om du har dem tilsammans hela dygnet tills de är kompisar då kan du ha dem bara på dagarna om du vill. Räkna med +- 1 vecka tills de är kompisar.
Det är verkligen i undantagsfall 2 honor inte går ihop!
jag hade en dominant kastrerad hane o en väldigt dominant hona som det tog Lååång tid att få sams men även det gick! Samma väldigt dominanta hane (min hermelin Tintin) föstes sen ihop med en hane på 8 veckor okastrerad,det tog 2 dagar i bur bredvid varann, + 3 dagar i samma bur tills de blev vänner-ett knep är att låta dem träffas på ett för båda främmande ställe (i mitt fall blev det farmors badkar med en matta i som till slut avgjorde deras vänskap!
Nyligen byttes hankompisen mot en hona o han jagade henne hela dagen i buren men nästa dag var de kompisar,hon skyggade för honom i 1 vecka o nu är de superkompisar!
Pälstussar kan fluga o de rullar runt o bits men man måste låta dem slåss,om dina bara småbråkar är du lyckligt lottad o det kommer gå fort!
 
Men kan dom inte skada varandra när dom slåss?Jag har provat ha dom på en "neutral" plats (där ingen av dom varit förut)Då småbråkar dom litegrann,men släpper man in dom i buren eller i hagen så kan den äldre honan bita/jaga den lilla ganska mycket.Ska man låta dom göra upp om rangordningen då eller vad?Jag vill ju helst att de ska kunna bo i samma bur så de kan ha sälskap och så får de större bur,men om det inte gick tänkte jag att de kanske skulle kunna ha sällskap i hagen på dagarna.Har hört att kaniner slåss mer på kvällen/natten än på dagen eftersom de är kvällsdjur.Stämmer det?
 
antar att dom är innekaniner?
dela av buren i två halvor så att de är tvingade att vara under samma tak.
de kommer att slåss och kanske blir det ett par sår - men någon försiktig introducering funkar inte hos kanin.
den dominanta kaninen måste få staka ut sitt revir för nykomlingen, annars kommer den aldrig att acceptera någon annan kanin I reviret.

att man inte kan släppa ihop gamla+unga, gamla+gamla, unga+unga och så vidare är ren jäkla bullshit. ALLA kaniner kan gå ihop, därmed basta.
det hela hänger på HUR introduceríngen sköts och att kaninägaren är påläst och har kunskap om djurets beteendemönster.

undantag från denna predikan gäller två kaniner av hankön - man ska inte ha två hanar tillsammans, ens om de är kullsyskon. i enstaka fall kan det fungera, om kaninerna är isolerade från andra artfränder. vilket inte är att rekommendera.
 
*tänka efter* Jag tror det var i oktober förra året jag tog hem Kajsan ,hon och skrajsan bråkar fortfarande lite när kajsa försöker mäta sej med Srajsan om revir .
Men förut kunde dom inte ens vara ute tillsammans fast det finns hur mycket yta som helst ,Skrajsan bara jagade lille Kajsa hela tiden och bets och sådär ,fast nu så har dom tillochmed tvättat varandra så det går framåt iallafall .
Jag vet inte hur mycket Tuva har spelat in i bilden (mitt ena marsvin) när hon kom blev kaninerna plötsligt väldigt måna om att sitta tillsammans utan att Tuva får vara med :cry:
Skrajsa och Kajsa kan inte dela bur eftersom båda vill ha nått eget så Tuva har flyttat in till Kajsa .
(ska tillägga att alla mina djur bor inne ,dom bodde ute först men sen flytta in i våras)

Jag har låtit mina kaniner vara ,dom fick först vara ute lösa en och en ,sedan båda två och slåss tills dom själva löste det *tänkte jag* fast Kajsa fick väldigt mycket stryk och har ärr på näsan och ena örat ,fast lite är självförvållat då Skrajsan bara ger Kajsa stryk efter att ha blivit provocerad av Kajsa -fast Kajsa har lagt av med det ju äldre hon blivit ,nu är Kajsa ett år och Skrajsan två ,dom är födda med 1 år och två veckor emellan .
 
Mina honor Kajsa och Kiara kan inte bo tillsammans längre. I början gick det bra (fick dem tillsammans) men nu i sommar har Kiara blivit så elak mot Kajsa. Hon jagade och bet stackars Kajsa, men jag lät dem vara och hoppades att de skulle ordna det själva.
Men så en dag hade Kajsa ett DJUPT sår vid nedre delen av magen, ngr mm till och magen hade varit öppen och Kajsa hade varit död inom ngr timmar. Jag tog hem Kajsa till mig under tiden som såret skulle läka (kaninerna bor hos min pojkväns pappa). Nu är Kajsa frisk och ska snart flytta tillbaka, men jag kommer dela buren för jag tänker inte riskera Kajsas liv. Kanske ska se om de kan vara i samma betesbur för då har man koll på dem hela tiden.
 
Jag har mina hanar utan problem i hop.
I en bur går Esmeralda 2 år, Pricken 2 år (dom är syskon dvärgvädur/gotlandskanin och flyttatde ihop igen när Pricken blivit kastrerad) i den buren bor också Citrus, 2 år som är en hermelinkorsning och Mollie, 3 år som är dvärdvädur. Esmeralda ligger högst i rang och Mollie var svårast att sätta in i flocken, en del bråk först men nu slickar alla fyra kaninerna varandra. Esmeralda tar verkligen hand om sin flock. Sköter om alla jättebra och Citrus har hon tagit som sin lilla bebis som hon sköter extra mycket.

I en annan bur bor Alfons, 3 år och kastrerad och Molgan okastrerad och ålder okänd. Han är en hittekanin som jag fick in i sommras. Han är en väldigt snäll kanin och dom var kompisar från att jag satte ihop dom.

Snuttan som är syster till Esmeralda och Pricken är född med någon skada, hon blir inte alls accepteras av dom andra kaninerna så hon får bo med marsvinen över sommaren. Hon blir sönderbiten om hon går med kaniner.

jag tror inte riktigt på det där med att hanar inte går att ha ihop. i och för sig är mina hanar (utom Molgan) katstrerade vilket kanske hjälper.
 
Hej!
Behöver hjälp med mina två kaniner. Dom är två syskon på ett år. En hona och en kastrerad hane. Dom är ute kaniner så är i sin bur ute då på natten och ute på dan i sin hage.

En vecka i månaden ungefär så slåss dom jätte mycket så jag inte kan ha dom tillsammans, vilket är jätte tråkigt och det är riktigt grova slagsmål då det flyger tussar av päls och dom får sår och blöder. Det är svårt att avbryta bråken då man själv riskerar att bli biten. Och jag vet inte vad jag ska göra åt saken, för det kommer bli jobbigt i längden att ha dom i olika burar i en vecka i månaden. Vilket också hindrar dom för att komma ut då jag tycker det är viktigt för dom.

När jag tar ut en av dom när dom är i sin bråkiga period, i deras hage så gräver dom bara jätte mycket hela tiden och slutar inte hur mycket jag än flyttar på dom och det är då om jag har dom en och en och om dom är tillsammans då så slåss dom som sagt. Men sen efter en vecka efter sin bråkiga period så är dom hur bra kompisar som helst och gräver inte alls.
Så det är det att jag inte förstår mig på dom alls varför dom håller på såhär. Har tänkt att det kan va honan som brunstar om det heter så hos kaniner, om det stör hanen men vet inte, har försökt prata med veterinärer men får inget bra svar där häller.
Så skulle vara JÄTTE tacksam för svar då detta börjar bli ett akut problem för oss.
Tack på förhand❤️ / Maja!
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 505
Senast: KesoNeso
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: hundvalpen
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 969
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp