Hur får ni ekonomin att gå ihop. ni som har häst /storstäder.

Sv: Hur får ni ekonomin att gå ihop. ni som har häst /storstäder.

Jag undar också hur i hela friden ni får det att gå ihop? Bo i tätorter och betala hutlösa stallhyror? Jag vet att "din" häst är värd detta men...

Man får nog räkna med att åka en bra bit utanför stan. Sen i just Stockholm tar folk världens överpriser vart man än kommer.. :mad:

Jag funderar lite på vad det kostar att ha häst i södertälje trakten, ligger ju rätt nära stockholm så är det dyrt då eller? Funderar på om man klarar sig o plugga i södertälje o ha sin häst där o klara sig på studielånet

Nej det är ungefär samma priser. Finns ju få stall nära sthlm, de flesta ligger i kranskommunerna som södertälje/haninge/vallentuna osv.

Visst kan man komma undan billigt om man inte har så höga krav på stall eller kan stå kollektivt. Men foder och hovslagare håller fortfarande samma priser.

Är inga överpriser allt. Marken, driften kostar mer i sthlm precis som allt annat. Finns ingen som blir rik på inackorderingar.

Jag bor i Göteborg och roddar runt min kuse på studiebidrag + fullt lån - och kanske framför allt en välvillig sambo. :crazy:

Jag har valt att så i ett Billigt stall men dock nära faciliteter som är viktiga för mig. Hellre ett äldre stall utan lyx och flärd men med allt som "krävs" (spolspilta, toalett, två minuters skrittavstånd till ridhus, bra ridvägar) och lite mer kollektiv skötsel för att ha råd att dels ha kvar hästen öht och dels kunna träna.

Jag vågar inte räkna ut vad han kostar mig i månaden, men stallhyran är på 1500kr/mån inkl 12 kg hösilage. Då har varje hästägare tre stallpass i snitt/vecka. Utöver detta kostar ju allt annat multum förstås, ridhuskort 2000kr/halvår, träning 450kr/30 min osv osv osv. Så tja, jag landar nog en normal månad med full träningsdos på drygt 6000kr/mån. Men, det får det vara värt. ;)

Tror det handlar om att prioritera när man har mindre budget. Antingen finare stall där mer sköts och då prioritera bort träningar osv - eller välja ett mindre stall där man får arbeta mer och på så sätt få lägre hyra.
För min del passar de mindre stallen bättre på fler sätt; jag får mer att säga till om vad gäller skötsel och hagar, utevistelsen är nära dubbelt så lång varje dag, hagarna mycket större och hästarna får fr tillgång på hösilage i hagen - vilket är viktigt för mig och min häst.

Men, som sagt var, jag vågar inte räkna ut exakt vad det kostar egentligen - framför allt inte med bensin då jag dessutom kör en stor bil för att kunna dra mitt tunga boogiesläp och stallet ligger ca 2 mil hemifrån och kanske 2,5-3 mil från skolan - dock åt rätt håll, så det är iaf på "hemväg" s.a.s.

För min del skall jag villigt erkänna att jag inte klarat det utan ekonomisk hjälp, antingen från sambo eller föräldrar. Hade garanterat klarat att ha kvar honom - men att träna som jag gör hade Aldrig gått.

Har min häst 30 min bilresa från Stockholms city. Betalar 2.400:- i kollektivstall, inkl allt dock med vissa pass.
Med försäkring, hovslagare, träning, tillskottsfoder blir det ca 4.500:-per månad.
Till skillnad från de flesta här köpte jag/vi häst på gamla dagar när barnen flyttat ut. Maken tjänar hyfsat så ekonomin är inget jag går och grubblar på. Jätteskönt när man behöver kontakta veterinär eller köpa något extra man tycker hästen behöver.
Jag är dock imponerad över alla er som med en knaper ekonomi får det hela att gå runt och ändå prioriterar hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär... 2 3
Svar
55
· Visningar
7 075
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 201
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka