Sv: Hur får ni ekonomin att gå ihop. ni som har häst /storstäder.
Jag bor i Göteborg och roddar runt min kuse på studiebidrag + fullt lån - och kanske framför allt en välvillig sambo.
Jag har valt att så i ett Billigt stall men dock nära faciliteter som är viktiga för mig. Hellre ett äldre stall utan lyx och flärd men med allt som "krävs" (spolspilta, toalett, två minuters skrittavstånd till ridhus, bra ridvägar) och lite mer kollektiv skötsel för att ha råd att dels ha kvar hästen öht och dels kunna träna.
Jag vågar inte räkna ut vad han kostar mig i månaden, men stallhyran är på 1500kr/mån inkl 12 kg hösilage. Då har varje hästägare tre stallpass i snitt/vecka. Utöver detta kostar ju allt annat multum förstås, ridhuskort 2000kr/halvår, träning 450kr/30 min osv osv osv. Så tja, jag landar nog en normal månad med full träningsdos på drygt 6000kr/mån. Men, det får det vara värt.
Tror det handlar om att prioritera när man har mindre budget. Antingen finare stall där mer sköts och då prioritera bort träningar osv - eller välja ett mindre stall där man får arbeta mer och på så sätt få lägre hyra.
För min del passar de mindre stallen bättre på fler sätt; jag får mer att säga till om vad gäller skötsel och hagar, utevistelsen är nära dubbelt så lång varje dag, hagarna mycket större och hästarna får fr tillgång på hösilage i hagen - vilket är viktigt för mig och min häst.
Men, som sagt var, jag vågar inte räkna ut exakt vad det kostar egentligen - framför allt inte med bensin då jag dessutom kör en stor bil för att kunna dra mitt tunga boogiesläp och stallet ligger ca 2 mil hemifrån och kanske 2,5-3 mil från skolan - dock åt rätt håll, så det är iaf på "hemväg" s.a.s.
För min del skall jag villigt erkänna att jag inte klarat det utan ekonomisk hjälp, antingen från sambo eller föräldrar. Hade garanterat klarat att ha kvar honom - men att träna som jag gör hade Aldrig gått.