Bukefalos 28 år!

Hur farligt är lök?

kladdkaka

Trådstartare
Min lilla odåga smet upp på diskbänken och slickade i sig marinad och köttsaft från den fyllda kycklingen jag nyss gjort:rage::banghead: Det var en hel del lök i och 3 vitlöksklyftor. Gissar att han fick i sig nån matsked eller två. Han väger ca 4 kg. Hur giftigt är det? Borde jag ha panik och vad ska jag vara uppmärksam på?
 
En källa säger:
"Vissa individer och raser är känsligare än andra och det har visat sig att framförallt de japanska raserna Akita och Shiba är extra känsliga för alicin. Normalt blir en hund dålig av att ha ätit en större mängd lök vid ett och samma tillfälle. Om en hund som väger 10 kg äter 150 gram rå gul lök eller 14 gram lökpulver är risken stor att den får lökförgiftning. 1 gram rå vitlök anses motsvara 5 gram rå gul lök. Tänk på att även köttbullar, korv, pyttipanna och barnmat brukar innehålla lök!"
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Mezcal
·
Hästvård I stallet där jag står finns två Isisar + min isis och det är stallägaren som äger de två andra. De är såna där isisar som VÄLDIGT...
Svar
7
· Visningar
1 130
Senast: Snowball
·
M
Foder & Strö Min lilla svårfödda fullblodstjej har nu gått på bete i snart 2 månader. Har hela tiden stödfodrat henne med 1 kg uppblött...
Svar
19
· Visningar
1 787
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp