Hur fasen ska sadeln sitta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fluffy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 933
F

Fluffy

Var sitter bogbladet, egentligen?
Jag har ju lärt mig att sadeln ska sitta två fingrar bakom bogbladet, men vilken av "kanterna" man känner är bogbladet?

Jag har aldrig tänkt närmre på det, eftersom jag haft en häst med perfekt sadelläge, och ingen ridlärare sagt något om att jag sadlat fel.
Men nu har jag börjat rida en häst som inte har något sadelläge alls, så nu märker jag att jag egentligen inte vet ... :o
Det finns ju en "kant" upp mot manken till och en "kant " längre fram och ner. Båda känns som de rör på sig när man lyfter frambetet och rör fram och bakåt.

Är det någon som har en bild eller som är bra på att beskriva var man känner bogblads-kanten? (Och var sadeln ska ligga alltså :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 203
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 713
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 330
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 476
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023