Bukefalos 28 år!

Hur fattar man galopp utan trav mellan skritten och galoppen?

loote

Trådstartare
Hej!
Undrar hur man fattar galopp utan att man först travar och sen galopperar?
utan att galoppen börjar direkt från skritten :)
 
Sv: Hur fattar man galopp utan trav mellan skritten och galoppen?

På samma sätt som du gör från trav, det är ingen större skillnad.

På vissa hästar kan jag ibland tycka det är lättare fatta från skritt, speciellt sådana som springer in i fattningen.
 
Sv: Hur fattar man galopp utan trav mellan skritten och galoppen?

okej fast jag vet inte riktigt hur man gör det från skritt heller,har bara provat en gång och då blev det galopp på en gång för hästen va så ivrig så jag behövde inte göra något XD
 
Sv: Hur fattar man galopp utan trav mellan skritten och galoppen?

Precis som redan sades: du gör helt som vanligt. Halvhalt och lyft. Om du har problem med att lyfta rätt så löns det att lyfta i hörnan inför långsidan. Funkar det inte så börjar du om
 
Sv: Hur fattar man galopp utan trav mellan skritten och galoppen?

Precis som i traven. Sitt ned, gör en halvhalt och lägg till galoppskänkeln. Ofta är det som em-pirre sa lättast att göra det när man kommer genom ett hörn ut mot en långsida.
 
Sv: Hur fattar man galopp utan trav mellan skritten och galoppen?

som alla andra sagt är det bara att göra som vanligt, dock så kräver det att hästen är stark nog att göra det, dvs om den nu springer in i galoppen så är det svårare att fatta från skritt eller halt, dock så är det bra lydnad och styrke träning :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fattar man galopp utan trav mellan skritten och galoppen?

okej men jag vet inte heller riktigt hur man fattar galopp från trav heller,kanske borde ha sagt det. Så när ni säger samma som från trav är jag inte medXD
 
Sv: Hur fattar man galopp utan trav mellan skritten och galoppen?

Samma sak oberoende om du lyfter från halt, skritt eller trav.
 
Sv: Hur fattar man galopp utan trav mellan skritten och galoppen?

Lyfta? Är det ett finskt uttryck för galopphjälp? Eller vad syftar det på? Har aldrig hört det.
 
Sv: Hur fattar man galopp utan trav mellan skritten och galoppen?

Jag flyttar fram inner sittben lite och lägger till skänkeln. Sen använder jag ibland röstkommando också för att göra det tydligare. Det hjälper på hästar som inte har så lätt för galoppen tycker jag.

Lättast om hästen är lite böjd och ställd, en del har sagt på väg ut ur ett hörn, det funkar bra tycker jag. Se till att hästen bjuder fram.

När jag började träna galoppen på min häst så gjorde jag så att jag fattade galopp på samma ställe på ridbanan, tex efter varje hörn. Först gjorde jag detta i trav. I början så ville han gärna springa in i galoppen, efter ett par fattningar så fattade han var som gällde och då kom galoppen lättare. När han fattade utan problem från traven (som han är van att fatta ur) så gjorde jag samma sak i skritt. Fattade alltså galoppen vid några få utvalda ställen. Noga att förbereda innan jag kom till punkten genom att se till att hästen var ställd och böjd rätt och en halvhalt stegen innan fattningen. Efter några gånger funkade även det.
Sen har jag även gjort samma sak på volt, då fattar jag galoppen när jag kommer ut på öppna delen av volten (det vill säga den delen som inte är längs väggen).

Ett tips om hästen har svårt att galoppera är att fatta galoppen över en bom, det kan hjälpa en del. Ofta så landar de i galopp om de tar ett litet skutt först. Detta i trav såklart.
 
Sv: Hur fattar man galopp utan trav mellan skritten och galoppen?

Håller med dig! Det är lättast att fatta galopp på samma ställe varje gång när man ska träna in bra galoppfattning ;)
Jag brukar välja två ställen där jag fattar galopp (tex efter hörnet eller mitt på långsidan, med väldigt heta hästar brukar jag välja att fatta galopp i första hörnet så de inte rusar iväg)
Har man en het häst kan det vara bättre att välja ett ställe där man fattar galopp och låta hästen galoppera längre varje gång, en del blir väldigt taggade av själva fattningen :p
Jag fattar galopp som Elina8 skrev, trycker fram inre sittben, trampar ner i inre stigbygel och lägger till skänkel, den inre något längre fram. Är hästen inte helt vaken smackar jag lite samtidigt för att få en snabb reaktion så att den inte springer in i galoppen!
Att göra en galoppfattning från skritt är lättare, framförallt om hästen är lite skumpig i traven, om ryttaren är obalanserad eller om ryttaren är orutinerad och behöver fundera och förbereda sig lite innan fattningen :)
Glöm inte att hålla jämnt stöd i yttertygel och lätta lite i innertygel ;)

Lättast är att fatta galopp i skogen, gärna i början av en lång inbjudande uppförsbacke :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
329
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
988
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
928
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 050
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp