Hur förbättra tölten? (film)

zabby

Trådstartare
Ja ni.. det var länge sedan man vågade sig in här.. *tittar runt lite*
Förra gången hette jag Zab, men den profilen verkar borttagewn eller också har jag en mail som jag glömt bort, för ingen av mina e-poster var reggad här :P

Jag har fortfarande ingen isis (eller jo, fast inte länge till för han är till salu) men känner att detta är bästa forumet att få hjälp på.:p

Jag fortsatte rida min vbl travare som 4-gångare och vi har även hittat traven och jobbat lite med den.

Tänkte lägga upp en film på väldigt kort/''samlad'' tölt, han blandar lite med flatwalk emellanåt (jag försöker skilja på flatwalken/runwalken och tölten, i FW lyfts frambenet strax innan bakbenet på samma sida slår i marken, och benet lyfts inte lika högt, men gångarten är som tölten jämnt fyrtaktig i nedslaget. Ni skulle kanske kalla den travtaktig eller nåt, är inte säker :) ) och är lite ostadig i svängarna fortfarande, där smyger grisepassen gärna in. Men så har vi inte jobbat mycket på kort tölt i mindre svängar, har mest fokuserat på traven när det varit möjligt att rida ''på bana'' så att säga.
Jag har ingen film på snabbare tölt men tänkte bifoga lite bilder. Kanske ni kan säga vad jag kan göra för att förbättra? Tänker ffa på just tölten då, inte FW.

Vi rider en hel del i öppnor, skänkelvikningar och så när vi är ute, har snarare svårt för rakställning. Sen blr det ju naturligt en del övergångar också. :)

Han blir väldigt kort i steget när vi samlar tölten lite, men det är kanske naturligt? Piaff har ju inte heller så långt steg *lol*

Nåväl, lite tips och råd och vänlighet är uppskattat! :)

Kan ju tillägga att han var ganska sur den dagen :3
http://www.youtube.com/watch?v=XrIf61Wsjuw

xhdhdhfhg.jpg

(har btw tagit bort stången igen, testade lite ett tag eftersom han verkade trivas på den men men :) )

lite snabbare
okdtlt.jpg


ghjghkg.jpg
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Takten har börjat bli bra, men i allmänhet tycker jag att hästen ser styv ut. Han tar stora steg bak, men det ser ut som att just stegen bara är långt innunder honom och inte bärande. Skulle vilja länga mycket mer på överlinjen och få honom mer på bakdelen. Men det kanske var stången också som gjorde att han krullade ihop sig för mycket?

Tips är ex övergångar från samlad skritt till korta töltsekvenser. Här är öppnor och samlande övningar bra! Varva det med mer fritt steg där han kan få chans att länga ut överlinjen ordentligt och komma upp med framdelen. En lätt övning för att få sådana hästar att lossna tycker jag är att rida blandat på fyrkantspåret och volt i lite mer friska tempon på relativt lösa tyglar, och sedan bara ta i hästen snabbt när man ber om halvhalter, då brukar rörelserna börja bölja på bättre genom kroppen!

Sen ser jag på din kropp att du har en tendens att falla frammåt och stoppa upp hästen. Sitt ner i sadeln, fördela din energi genom hela kroppen, rak i ryggen och rid på med sätet!

Kul att se så stor häst här :D
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Har ingen ridbana (de ska så vete på fältet jag brukar dressyra) men ska försöka omvandla råden till vägarna i skogen :P

Jo, han krullade mer än vanligt. När jag först testade stången längde han sig istället fram ner, vi har haft svårt med den biten så därför fortsatte jag med stång, men det höll inte i sig så nu har jag bytat tillbaka till tränsbett :)
När jag rider ute släpper jag fram lite mer (men vill helst inte ge efter föör mycket, då kommer nosen upp i vädret, nacken blir en banan och ryggen sänks) släpper jag fram lagom hamnar nosen mer som på de lite snabbare bilderna och det känns som att bakdelen sjunker och han lyfter ryggen :) Har svårt att få fram det ''på bana'' och har svårt att bli fotat/filmad i skogen, men den känslan kommer rätt ofta. Ibland får jag jobba lite mer för att hindra grisepassen eller stjärnkikaren att komma fram, då brukar en skänkelvikning, öppna eller sluta lossa honom.

Hur menar du med styv? Kan det vara för att han är sur? Jag ser ju skillnad på honom (och känner) efter humöret på filmen, han brukar sällan bli så irriterad, men är inte säker på om det är det du ser och uppfattar som styv eller om det är något annat, mer permanent..? jag har svårt att se honom som stel efterom han är överrörlig som en ål när man rider.. xD Fast kanske humöret gör att han verkar styv. Han var ju inte precis följsam som vanligt :P Eller kan det vara inslaget av flatwalk? Där har de enormt kliv baktill, förbi bärpunkten egentligen.. fast de ska ju länga ryggen där också. Vill bara vara säker på vad du menar :)
En lite äldre film, vi hade nyss hittat FW då. När han inte går i pass och när an är lite snabbare är den ''ok'' (enligt amerikaner som är bättre på sånt än jag), ser du samma sorts stelhet där?
http://www.youtube.com/watch?v=gIdott_RkD0
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Ja precis, det är så jag menar. Att han skall komma från ytterligare lite med nosen, upp med ryggen och ner med rumpan. Som sagt så tar han mest stora kliv nu, men sätter inte under sig.

Men styv menar jag att han är "springig", han rör på benen, men åter igen går på framdelen och är styv i steget även fast han kanske annars är överrörlig. Skulle gärna vilja att tölten gick mer igenom kroppen och "böljar" som man brukar säga.

Som sagt, tycker att ni skall fortsätta på att försöka få mer bärighet och styrka i tölten! Det blir nog bra :)
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

På den "flatwalk-filmen" ser det ut som att du behöver kunna placera hästens huvud precis var du vill för att hjälpa hästen in i takten. Det blir lite svårare att se på andra filmen då han krullar ihop sig lite, men jag tror att grundproblemet ändå är detsamma. Dessutom måste du få till mer drivning, men utan att alls öka farten.

Jag har töltsatt ett Rocky mountainhorse-sto. Eller rättare sagt håller jag väl ändå på, men nu har vi kommit så långt att vi töltar 150 meter i taget och kan börja leka med tempot. På henne är det jätteviktigt att jag redan i skritten har henne lös i båda bogarna och att jag kan placera huvudet precis var jag vill för att hon inte ska lockas att ramla i trav. Hästen måste vara rest, men inte för rest så den bara sänker ryggen. Sen måste jag ha kvar huvudet där genom att plocka/stödja med tygeln tillräckligt mycket/litet. När hästen då är avspänd och bär sig som jag bett om kommer tölttakten som bibehålls via mitt säte. Då verkligen dansar hon fram på ett sätt jag aldrig ridit tölt förr. En islänning kör mer på kraft och självklar takt (i alla fall vissa) medan denna häst måste man få att dansa.

Fortsätt som du gör, men tänk mer på huvudet och samling. Börja alltid med lite skrölt och kräv sen att det blir tölt. Några steg räcker och sen skritt igen. Snart kan du öka längden på tölten.
Se till att du kan flytta bogarna som du vill!

På sista bilden tycker jag att din häst har en bra huvudhållning och verkar mycket mer nöjd och med på noterna än bilden över.

/Jonaz
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Ok :)

Bogarna kan vi flytta hur vi vill, bara att vinkla lår och knä lite :P
Ska försöka jobba med mer driv utan rus.

På flatwalk filmen var det precis i början när vi börjat hitta gångarten, den är stadgare nu. Brukar behålla FW genom att ge stöd på yttertygel och ytterbog men leka lite lätt med innertygeln om han börjar spänna sig och passa/smygtölta. Rider ju mest på raksträckor så där är det bara att välja en yttersida :P
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Jag tycker att det ser ut som att du sitter i stolsits i din sadel och att du ändå lättar fram väldigt mycket. Håller med Rein om det hon skriver ang att du ska sitta ner, fördela din energi och rida på med sätet.
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Precis som några andra säger, utifrån filmen, så tror jag du behöver sitta mer på rumpan och driva mer med sätet.

Sen slog det mig, vad har du för sadel ?
Kanske du behöver ha en sadel som du kan röra dig lite fram och tillbaka i, en flatare sadel.
Nu vet jag inte vad du har men det ser ut som att du liksom sitter fast med sätet och inte kan flytta dig framåt/bakåt.
det är ju ofta "fördelen" med en sadel "gjord" för islandshäst, att man kan flytta sig och den är flatare i sitsen.

Att använda sig av vikten framåt/bakåt kan hjälpa oxå för att få in takten och drivet och senare tempot.
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Hade ju en fråga oxå :)

Varför nickar han så med huvet i flatewalken ?
Är det en hjälp eller måste det bli så för hur han flyttat hovarna eller vad är anledningen till att det blir så ?
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Du ser stel ut, kanske därav att hästen blir stel. Rakt i ryggen och följ med hästen istället för att bromsa den som du nu gör med din kropp.
Saknar oxå lite driv och framåt anda, när jag tittar på videon så vill jag gärna driva lite.. Jättekul med en stor töltare, forsätt träna!:)
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Sadeln är en spansk typ. Jag brukar sitta bra i den men har hamnat lite i stolsits ser jag, får försöka tänka på det. När han går långsamt ska jag kunna sitta rätt iaf, men när han töltar snabbare blir det svårt :) På den filmen (de bitar som inte togs med) jobbade jag mest i trav, och jag har svårt att hitta en bra balans och sits i hans trav, det kan vara därför jag hamnat så mkt i stolsits i tölten.
Jag kan flytta mig lite framåt och bakåt, och ärligt talat.. måste jag sitta längst bak på den svagaste delen av hans rygg och trycka ner 'kanten' av bossorna för att få taktren tölt, så får han hellre gå i ''fel'' takt..

Jo, handbromsen låg i lite där eftersom jag ville samla (och han lyssnar för myket på mig :P) mer än han riktigt orkar.
Jag har lite ryggproblem också, en svart disk och ärrvävnad i två kotor i ländryggen. Det påverkar förståss men försöker joba igenom det.

cowgirl: Han nickar med huvudet helt naturligt i flatwalk :) Det ska de göra eftersom flatwalk är ännu mer av en ''snabb skritt'' än tölt, rörelserna från skritten går igenom. Det är bakbenens kliv som ger huvudnickandet, i regel kan man säga att större kliv = strre nickande, fast det är ju individuellt också och i runwalk (som är lite snabbare och än mer kliv) minskar nickandet något.. Men man känner en tydlig skillnad på när han bara skrittar på ovch när han går över i FW, i skritten rör sig hela min kropp, men i FW är mit säte i princip stilla och överkroppen liksom vbrerar.
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Det är ingen som tycker att du ska sitta längst bak på sadeln och trycka ner bossorna i ryggen på honom för att få ren tölt. Jag tror dock att du skulle tjäna på att lära dig att sitta mer centrerat och med bättre balans. Jag har också problem med ryggen och en hel del annat med men med en bra sadel så klarar jag ändå av att sitta rätt.
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Och som jag sa ska jag tänka på det. Berättade även hur och varför det antagligen var ovanligt dåligt på filmen.

Bättre? (två första bilderna i stripen nedan är snabbare tölt, som jag skrev har jag svårare att inte glida bak och hamna mer i stolsits där, den tredje är någonting mellan filmen och sbnabbare variant.)
tolthrthge.jpg


FW
tolthdgncbnc.jpg


Som sagt tänker jag ofta på det, har svårt att räta ut svanken utan att kuta hela ryggen/skuldrorna eller vrida mig konstigt. Både på hästen och på marken.
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Har aldrig suttit i en spansk sadel men av det jag sett på bilder så tycker jag de ser mycket trånga ut och att man inte kan röra sig speciellt mycket i dem.

Man sitter där man sitter så att säga :)
De har väl ofta ett högt bakvalv samt framvalv så så väldigt mycket plats att röra sig på ser det inte ut att finnas.

Men som sagt, har aldrig provat själv.....

Men du kanske har möjlighet att få prova en annan sadel på honom, typ islandssadel med lite flackare säte....?
Prova går ju alltid :)

Jag har heller absolut ingen erfarenhet av flatwalken men det jag sett på filmer så har väl de ryttarna, typ walking horses tänker jag på nu, oxå en ganska flat sadel ?
Så med en flatare sadel kanske han oxå får lättare för sig, både med tölt och flatwalk.

Och det är inte meningen du ska sitta längst bak och trycka ner bossorna i ryggen, absolut inte.
Men jag tror det hade hjälpt om du kunde få lite mer flexibilitet i sitsen, läget, vikten framåt/bakåt som sagt.
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Det blir lätt såhär; väldigt svankigt - när jag försöker räta mig utan att lyckas få med svanken ut. Sitterjag som i FW bilden ovan och vill luta mig bakåt de sista cm orkar inte alltid svanken följa med utan ''kollapsar''. Jag använder det inte som en ursäkt efterom jag fortfarande jobber med mig själv för att få rätt på det, men det är en förklaring.

vvbmvb.jpg
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Så här ser sadeln ut utan mig. Hade baksele för att hindra att den gled fram (han tål inte svanskappa) men nu har han musklat upp sig så den behövs inte längre.
sadelDSCN0010.jpg


Jag kan flytta mig fritt och ändra vikten, om jag skulle hamna längre bak än till bakvalvet så hamnar jag på kanten på bossorna och trycker ner dem. Jag kan inte ha längre sadel på honom heller, då trycker den och skaver mot hans överrörliga ländrygg. Sen ska väl min tyngd sitta på rätt plats på hans rygg oavsett sadel, jag kan ju lta mig osv för att ändra tyngdpunkt men ska väl inte sitta längre bak egentligen...

Jo, de har flat sadel. Eller western sadel ;) Beror på vilken ryttare de har och vilken gren de rider. De flesta som rider i skogen har western eller endurance sadel. http://gaitedhorsesense.com/photos/get-photo.asp?photoid=2815 http://arcadiasim.com/img/PlantationWalker.png

I USA lägger de också decimetertjocka paddareller 2kg tunga plantageskor på framhovarna, speciellt vanligt hos den typen med lång, flat sadel ;) http://www.mcdodifarms.com/images/ReferenceSires/GFs%20Spirit%20of%2076.gif

Menar inte att vara otrevlig när jag är skeptisk till vissa råd, jag vill bara veta exakt hur som menas eftersom jag vet att ffa inom gångartsridning finns det lite...avarter.. som jag helst undviker att närma mig :)
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Tar det inte som att du är otrevlig, bara kul med hur olika människor uppfattar saker och ting :)

Nej, jag menar inte heller att du ska sitta längre bak på hästen.....det är väl kanske svårt att förklara.

Man ska ju ha en tyngdpunkt som är centrerad men kunna förflytta den tyngdpunkten lite fram och bak och liksom vinkla bäckenet.....är väl mer så jag menar.
Det är sent och jag vet itne riktigt vad jag menar.....:p

jag tycker en sån där spansk sadel iallafall ser ut som att man sitter fast.
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Hehe, man sitter inte fast i den, med tanke på att de på spanska ridskolan (och inom barockridning, akademiskt etc) använder sitsen väldigt mycket hade det varit dumt om man satt fast i sadeln ;) Tvärtom upplever jsag mig friare i den sadeln än i de flesta dresyr och hoppsadlar jag provat. Skillnaden är att det är svårt att stå i fältsits ibland.
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Den nedersta bilden sitter du bra på :D

Sadlar ä en djungel att ta sig igenom, den ska ju passa två individer och det är inte det lättaste att hitta en alla gånger. Jag måste dock säga att du har en riktigt snygg kille! Jag tycker väldigt mycket om varmblodstravarna och skulle mycket väl kunna tänka mig att äga en igen.

Du kommer nog att sätta det här riktigt bra när ni båda är starkare och får kläm på det hela, du är ju på god väg!
 
Sv: Hur förbättra tölten? (film)

Du måste jobba med lösgjordheten och att böjja dens rygg, Nu är hela hästen i ett enda styvt stycke.
På travare är det så att om man vill peta in bakdelen så måste man tillåta huvudet att åka upp annars ser det ut så här.
Travare är svåra hästar, svåraste av dem alla.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 195
Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 460
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 583
Islandshäst Jag har ganska nyligen köpt min första islänning, och har så klart lite funderingar på detta med gångarterna. Något helt nytt för en...
Svar
4
· Visningar
2 298
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp