Bukefalos 28 år!

Hur förbereder man katten för en längre bilresa?

Piek

Trådstartare
Imorgon ska kisse ut och åka bil ca 50 mil. Katten i fråga tycker det här med bilåkning är väldigt läskigt och sitter mest och är ledsen och piper i bilen.
Hur förbereder man så att resan blir så behaglig som möjligt för henne?
Läste någonstans att man inte skulle ge katten mat ett dygn före resan för att inte riskera åksjuka men det låter ju om rent djurplågeri? :crazy:

Har gjort samma resa en gång tidigare. Då tog vi flera pauser och tog fram kattlådan och gav henne möjligheten att uträtta sina behov. Det vägrade hon och var så bajsnödig när hon kom fram att det riktigt syntes hur dåligt hon mådde så det vill jag gärna undvika!

Alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: Hur förbereder man katten för en längre bilresa?

Jag hade nog åkt hela vägen i ett svep. Haft kissen i en stor bur och kanske en såndär liten kattlåda i buren (som de har på utställningar).
 
Sv: Hur förbereder man katten för en längre bilresa?

Nu är du ute väldigt i sista minuten för att fråga om tips inför en sån resa kan jag tycka.

För det första bör du köpa Feliway så katten kan få en lugn resa på så sätt. Sen hade jag kört allt i ett svep med katten i en stoooor bur med tillgång till både mat och vatten OCH låda!
 
Sv: Hur förbereder man katten för en längre bilresa?

Jag hade nog pratat med veterinären om att få ut lugnande så att katten hade kunnat sova sig igenom resan istället för att må dåligt och stressa runt,

/Camilla
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag skulle ju vilja ta med Lukas ner till särbon på en veckas semester. Lukas reser himla dåligt. Lite är der dagsberoende men det är...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 017
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 834
Senast: Lager
·
Hästhantering Är som så att jag skall flytta från Sthlm till Västkusten och skall då såklart ta med mig pålle :) Om det kan ha betydelse så är han en...
Svar
11
· Visningar
1 578
Senast: Krockodil
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 332
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp