Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inför förra valet läste jag igenom alla riksdagspartiers partiprogram och uppdaterade mig i grundläggande politisk filosofi. Nu har jag snabbt kollat upp de partier som hamnade högst upp på min lista förra valet och jag kommer att rösta likadant igen.
 
Inom mitt specialområde finns det INGEN privat vårdgivare med tillräcklig kompetens eller med tillräckligt bra förutsättningar för att bedriva bra vård. De tar ändå emot patienterna och ger extremt bristfällig behandling.
Spinner lite vidare på detta - men inom mitt område är det dessutom så att de privata bolagen har rätt att tacka nej till personer som är för ”svåra” (eller ekonomiskt olönsamma) vilket kommunen inte kan. Det gör att kommunen står med de tunga uppdragen, samtidigt som privata aktörer har valt sina kunder och därför kan verkar bättre och mer lönsamma. Vilket dom ju såklart är när dom inte behöver ta ansvar för alla utan hänvisar det tyngsta till kommunen som då får ”ta förlusten”. I mitt tycke är det helt skevt! Jag kan absolut förstå att vissa inom mitt område väljer privata aktörer, men jag skulle gärna se att dessa reglerades så mycket hårdare för att ALLA ska ha rätt till lika bra omsorg och ha möjlighet till samma livskvalitet. Så att säga att privata bolag är effektivare är rätt världsfrånvänt @sjoberga eftersom dom många gånger verkar på helt olika premisser.
 
Spinner lite vidare på detta - men inom mitt område är det dessutom så att de privata bolagen har rätt att tacka nej till personer som är för ”svåra” (eller ekonomiskt olönsamma) vilket kommunen inte kan. Det gör att kommunen står med de tunga uppdragen, samtidigt som privata aktörer har valt sina kunder och därför kan verkar bättre och mer lönsamma. Vilket dom ju såklart är när dom inte behöver ta ansvar för alla utan hänvisar det tyngsta till kommunen som då får ”ta förlusten”. I mitt tycke är det helt skevt! Jag kan absolut förstå att vissa inom mitt område väljer privata aktörer, men jag skulle gärna se att dessa reglerades så mycket hårdare för att ALLA ska ha rätt till lika bra omsorg och ha möjlighet till samma livskvalitet. Så att säga att privata bolag är effektivare är rätt världsfrånvänt @sjoberga eftersom dom många gånger verkar på helt olika premisser.

Fast du missförstår litegrann, jag är inte så svart-vit.
Förekomsten av alternativa utförare har effektiviserat branschen som helhet.

Jag ser inte heller privatisering som det ultimata för alla typer av verksamheter, däremot tycker jag vi ska vara öppna för diskussionen överallt och sedan besluta huruvida det är rimligt eller inte.

Inte ens jag tycker att Moderaternas (som ledande parti i Alliansens regeringsomgångar) privatiseringsvurm utan eftertanke har varit speciellt bra. Ideologi gick före förnuft. Precis som nu, när ideologi går före förnuft när man helt ska förbjuda privata företag att verka inom offentlig sektor. Jag vill ha balans och väl avvägda beslut, utan detta eviga hänvisande till känslostormar som ingår å ena sidan i begreppen "rika människors fickor" och på andra sidan "tvånget att inte kunna välja". För inget av de två extrema sakerna är särskilt intressanta när man ser på helheten.
 
Spinner lite vidare på detta - men inom mitt område är det dessutom så att de privata bolagen har rätt att tacka nej till personer som är för ”svåra” (eller ekonomiskt olönsamma) vilket kommunen inte kan. Det gör att kommunen står med de tunga uppdragen, samtidigt som privata aktörer har valt sina kunder och därför kan verkar bättre och mer lönsamma. Vilket dom ju såklart är när dom inte behöver ta ansvar för alla utan hänvisar det tyngsta till kommunen som då får ”ta förlusten”.

Så där verkar det ofta vara även inom sjukvården. Sjuksköterskebristen är ett ständigt problem i mitt landsting, företrädare för vården brukar säga att en av anledningarna är att sköteskorna går till privata aktörer som bara har öppet måndag till fredag på kontorstid och bara tar de lättare patienterna. Kvar står den offentliga vården med scheman med mycket ob-tid och de patienter som kräver mest vård och behandling. De kan ju inte säga nej till dem.
 
Vad är "svag nytta"? Jo det är klart att den privata vårdcentralen hade jäkligt svag nytta när ägaren drog med skattemiljonerna. Eller när privata friskolor konkursar medan ägarna plockar ut miljonvinster och man inte "har råd" med kurator till eleverna eftersom det skulle påverka vinsterna betydligt för ägarna...
Det är klart som korvspad att offentlig verksamhet dras med en rad problem, ffa strukturella. Men att hela tiden dra åt svångremmen av offentlig verksamhet och låta privata aktörer ta över leder inte nånstans. (Se bara på privatiseringen av järnvägen!). Det är väl knappast nån seriös forskning som ens visar på privatiseringens nytta? Det är ju mest bara ideologi liksom. Därmed inte sagt all samhällelig verksamhet bör vara offentlig, det tycker inte ens jag. Dessutom vore det i mina öron underbart om nån politiker ställde sig upp och sa, nej nu jäklar ska vi vrålsatsa pengar på den offentliga sektorn så att alla kan få det lite bättre. Men det lär ju inte hända under min livstid iaf.

Fast under hela din livstid har politikern allokerat allt mer pengar åt den offentliga sektorn, för varje år som går. Så de satsar hela tiden mer och mer på den.

Jag ogillar när extremer används för att fatta orimliga beslut åt andra hållet. Som att förbjuda vinster i välfärden eller privatisera för sakens skull utan eftertanke.

Men det blir också uppenbart varför du och jag kommer att rösta olika i det kommande valet. Vi har klart ideologiska skiljelinjer, dvs åsikter om hur ett samhälle fungerar bäst, på vissa områden.
 
Ideologiskt vet jag vart jag står, men jag känner att jag detta val inte längre vet vad jag ska rösta på då inget parti representerar mig till punkt och pricka. Finns tre partier som har 1/3 var av det jag tycker är viktigast, men även delar som jag absolut inte står bakom.

Känner även att jag ändrat åsikt om diverse frågor, så just nu vet jag inte alls vad jag ska rösta.
 
Ideologiskt vet jag vart jag står, men jag känner att jag detta val inte längre vet vad jag ska rösta på då inget parti representerar mig till punkt och pricka. Finns tre partier som har 1/3 var av det jag tycker är viktigast, men även delar som jag absolut inte står bakom.

Känner även att jag ändrat åsikt om diverse frågor, så just nu vet jag inte alls vad jag ska rösta.

Det är ju superviktigt att rösta ändå och inte blankt, så att man åtminstone stödjer det man bäst kan sympatisera med. En icke-röst eller blankröst är en röst som innebär att man tycker att alla är lika, dvs man skiter i om det är nazister, rasister, moderater, socialdemokrater, islamister, fundamentalt kristna eller kommunister som bestämmer i landet. Jag tror väldigt få "skiter i det" egentligen, men bara har otur när de tänker på det här med att rösta.
 
Fast under hela din livstid har politikern allokerat allt mer pengar åt den offentliga sektorn, för varje år som går. Så de satsar hela tiden mer och mer på den.

Jag ogillar när extremer används för att fatta orimliga beslut åt andra hållet. Som att förbjuda vinster i välfärden eller privatisera för sakens skull utan eftertanke.

Men det blir också uppenbart varför du och jag kommer att rösta olika i det kommande valet. Vi har klart ideologiska skiljelinjer, dvs åsikter om hur ett samhälle fungerar bäst, på vissa områden.
Ja det är klart att vi tycker olika, men jag blir lite förvånad ärligt talat att du ändå är såpass positiv till privatiseringen inom välfärdssektorn. För precis som @mandalaki skriver så står vi oftast inom offentlig sektor med de mest vårdkrävande patienter eftersom de privata inte vill betala för dem eftersom de då skulle påverka deras enorma vinster. Se bara på internetdoktorerna, att skriva ut recept på nätet är ju lönsamt men att vårda en mulitsjuk gammal förvirrad människa är det inte. Sen ska vi inte tala om skolor som väljer sina elever, de ska helst vara vita och medelklass och inte ha någon problematik alls...inga elever med resurspersonal inte eftersom de också äter lite av ägarnas ohemula vinster. Sen så finns det säkert privata skolor som försöker göra ett bra jobb men det är så himla illa att våra skattepengar, våra gemensamma resurser hamnar hos Bert Karlsson och Co.
 
Senast ändrad:
Det är ju superviktigt att rösta ändå och inte blankt, så att man åtminstone stödjer det man bäst kan sympatisera med. En icke-röst eller blankröst är en röst som innebär att man tycker att alla är lika, dvs man skiter i om det är nazister, rasister, moderater, socialdemokrater, islamister, fundamentalt kristna eller kommunister som bestämmer i landet. Jag tror väldigt få "skiter i det" egentligen, men bara har otur när de tänker på det här med att rösta.
Ja, jag kommer givetvis rösta på något parti, men måste nog bestämma mig ganska snart för vad jag borde prioritera i det kommande valet.
 
Det viktigaste av allt i kommande valet är att så många som möjligt använder sin rösträtt för att minimera SD:s påverkan på vår framtid. Två bra artiklar:

https://www.dn.se/ledare/signerat/sofia-nerbrand-demokratin-kan-falla-aven-i-sverige/

http://www.tidningen.nu/maria-leissner-vagkarta-for-nyvalda-auktoritara-populister/

Vi har ju facit från andra länder; vi kan välja en bättre väg. Jag har hopp om Sverige. Välutbildade, välinformerade, kritiskt tänkande människor - tillsammans kan vi stå emot.
 
Fast att Fi och vänsterpartiet står nära varandra handlar ju mycket om att vänsterpartiet är det parti, förutom Fi, som driver jämställdhetsfrågan mest.
De delar alltså sitt starka fokus på jämställdhet även om Fi inte står på samma ideologiska grund som vänsterpartiet i övrigt.
Sagt ur ett vänsterperspektiv!
I mina ögon är det absolut inte de partierna som abonnerar på jämställdhet och genus. Möjligen sett ur deras eget perspektiv perspektiv.
 
Har gjort en del research i eftermiddagen da jag tankt posta min rost snarast.
Kollade pa https://val.digital/ for att fa en ide om hur partierna ligger, och jag tror jag forstar vad som hander med S, M och SD, men har nagon en bra ide om varfor MP har gatt fran ett superstarkt val pa nastan 10% i 2014, till att nu ligga pa sparren? Fridolin effekt?
 
SD-modellen:

”För att verkligen kunna påverka politiken i rätt riktning måste vi fortsätta växa, för att därigenom kunna tvinga fram en förändring. För att det ska vara möjligt måste vi fortsätta med att locka över nya väljare till oss. Eftersom Sverige inte är Ungern, eftersom vi inte sitter i regeringsställning (än) och eftersom media i Sverige inte fungerar som media i Ungern, är vi tvungna att anpassa oss till den verklighet som råder här. Det innebär inte minst att vi måste anpassa vår retorik efter det rådande läget.”​
Rickard Jomshof, SD
 
Har gjort en del research i eftermiddagen da jag tankt posta min rost snarast.
Kollade pa https://val.digital/ for att fa en ide om hur partierna ligger, och jag tror jag forstar vad som hander med S, M och SD, men har nagon en bra ide om varfor MP har gatt fran ett superstarkt val pa nastan 10% i 2014, till att nu ligga pa sparren? Fridolin effekt?

De har suttit som stödparti i regeringen. Det brukar kosta i opinionen. Men de har varit med och tagit ansvar för mycket, så det är lite orättvist, kan jag tycka.
 
Lite allmän fundering.
Privatisering av offentlig sektor leder i praktiken till högre kostnader. Visst att vård/utbildning/... kostar mindre, men upphandlingar, överklaganden, och kontrollfunktionerna kostar väldigt mycket pengar. Samt förstås att väldigt många "risk"-kapitalbolag använder sig av fina räntesnurror och annat för att plocka ut så mycket pengar som möjligt ur verksamheten.
 
Jag är ganska säker på vilka jag kommer rösta på i kommunvalet. Men riksdagsvalet är svårare. Har gjort två olika valkompasser med två olika resultat som verkligen inte klargjorde nånting :crazy:. Så nu återstår det gamla hederliga att läsa diverse partihemsidor och deras program. Tycker för övrigt det varit lite poddar i år hitintills, inte mycket av intresse annat än Almedalen bitvis. Och Järvaveckan.
Synd men det lär väl komma mer senare.
 
. Det är väl knappast nån seriös forskning som ens visar på privatiseringens nytta? Det är ju mest bara ideologi liksom.
Nänä, det är såklart helt onödigt ....
"
NEJM The Private Sector Discoveries Account for 79–90% of Pharmaceutical Products"

Vem behöver medicin lixom? Verkar mest vara ideologi .. Ät mer gräs, växter o blad istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 165
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp