Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nog nämnt det i tidigare trådar, men jag orkar sällan titta på debattprogram på tv, lyssna på olika tal eller liknande. Allt sådant känns för flummigt och ofta mer peka på andras nackdelar istället för att säga vad de själva vill. Jag hade älskat politiker som kunde ge raka svar på något någon gång, och som kunde ge ett rakt "ja" eller "nej" på en ja/nej-fråga istället för att komma med världens längsta utläggning som inte leder till något svar alls :grin:

Men, för att veta vad jag själv ska rösta på så gör jag olika tester på nätet. Det finns ju ett helt knippe sådana. Efter att ha gjort de jag hittar så brukar det vara något/några partier som alltid ligger i topp och något som alltid ligger i botten. Då läser jag på de "bästa" och de "sämsta" partiernas hemsidor för att se dels om det bra partiet faktiskt är bra, men också för att se hur det skiljer sig mot det som jag "inte borde" rösta på. Allt det där mitt emellan, det orkar jag inte läsa på om.

Dessa tester var komplett tokiga - refererat i annan tråd. Jag fick MP högst i SVTs test med svaren: "Kärnkraften ska byggas ut", "Flygskatten ska avskaffas", "Lägstalönerna ska sänkas", "Sverige ska gå med i NATO", "Sverige ska utöka samarbetet med EU", "Vinster i välfärden ska INTE förbjudas".

Så varning för dessa.
 
Haller med manga i traden - tycker manga partier ar svarare att definera och har flyttat runt en del (I stil med "mitt Sverige bygger inga murar"), sa jag har inte koll pa vem som star vart.
Min rost blir nog taktisk, pa sa satt att jag kommer lagga den pa sa satt att jag vill begransa ett parti's mojliga inflytande.
Det låter som en rätt bra plan. Får man fråga hur rösten hamnar då?
 
Jag har hygglig koll på vad partierna står för, men dessvärre har de två partier jag egentligen sympatiserar mest gjort bort sig så in i vassen att jag kan helt enkelt inte med att rösta på dem. Mitt tredjehandsalternativ är good enough, så där kommer min röst att landa. Enda problemet med tredjehandsalternativet är att det är ett alliansparti och jag är rätt osams med en del av partierna i alliansen, men men... Man får ta det onda med det goda.

Det ovan gäller riksdagsvalet, ska sägas. På landstings- och kommunal nivå kommer jag att rösta som jag brukar.
 
Dessa tester var komplett tokiga - refererat i annan tråd. Jag fick MP högst i SVTs test med svaren: "Kärnkraften ska byggas ut", "Flygskatten ska avskaffas", "Lägstalönerna ska sänkas", "Sverige ska gå med i NATO", "Sverige ska utöka samarbetet med EU", "Vinster i välfärden ska INTE förbjudas".

Så varning för dessa.
Varning? Tror du någon använder ett test och sen ba "ah testet sa så så nu måste jag rösta såhär" egen vilja much?
 
Jag har jättedåligt samvete för att jag är så opåläst som jag är nu. Men det är så mycket med både jobb och flyttar av både oss, djur och företagslokaler och bygge etc. Jag hinner liksom inte.
Har någon tips på lite lättillgänglig info tar jag också tacksamt emot!
Jag vet mest vad jag absolut inte vill rösta på. Det hjälper ju föga.
Jag känner lite likadant. Gjorde ett test på nätet för att få lite inspiration men stämmer tydligen halvbra med flera partier. Vill läsa på mer, men var?. Vet dock vilka jag aldrig någonsin skulle rösta på..
 
Senast ändrad:
Varning? Tror du någon använder ett test och sen ba "ah testet sa så så nu måste jag rösta såhär" egen vilja much?

Jag tänker att det är tråkigt att testerna ger ett parti med i princip direkt motsatt åsikt i de flesta frågor man angivit som extra viktiga. Därav varningen som "guide" till vad man ska rösta på som föreslogs i inlägget innan.
 
Jag röstar på det partiet vars ideologi jag ligger närmast, eller egentligen finns det två partier som jag skulle kunna rösta på. Har gjort några valkompasser för att se vilka jag hamnar närmast och resultaten har blivit som jag trott
 
Jag är rätt så ideologiskt lagd. Väljer inte så mycket utifrån enskilda sakfrågor, men det är viktigt för mig att jag känner igen mig i partiets grundläggande människo- och samhällssyn. Det som avgör i slutändan är vilket parti som driver (enligt mig) viktiga jämställdhetsfrågor.

Var lite osäker tidigare men har följt det parti som det lutar åt (plus några representanter) i sociala medier och nu känns det tydligt.

Många partier har ju även informativa hemsidor där man kan läsa om deras inställning till allt möjligt. Tycker jag är hjälpsamt.
 
Jag vet ungefär vart jag står politiskt, så jag läser igenom partiprogrammen på de partier jag sympatiserar mest med för uppdatera mig och väljer sen det som ligger närmst. Det blir nog samma parti som jag röstat på i de tidigare valen.

Orkar sällan titta på debatter och liknande, tycker de bara klankar ner på varandras politik istället för att lyfta sig egen.
 
Ett av partierna går tvärbort för mig att rösta på och inte ens om ngn ville köpa min röst för en miljon skulle den hamna där. Jag har gjort valkompassen på DN för att få en översikt om var partierna står i olika frågor gentemot mina egna värderingar och där är det några som ligger ganska nära varandra så det känns som jag skulle kunna rösta på 2-3 av dem i dagsläget.

När det gäller de lokala vale, är jag helt lost eftersom jag är nyinflyttad i både kommunen och landstinget och har ingen aning om varken nuvarande styre i kommunen eller vad de olika partierna driver för frågor, så där kommer jag försöka läsa på mer framöver och även ta chansen att besöka deras valstugor när de dyker upp.
 
Noteras kan för den som gör valkompassen att F!, även om de var med inför förra valet och i år får partistöd, sitter med i euparlamentet, landstings- och kommunfullmäktige runt om i landet, i år inte är med i SVTs valkompass för riksdagsvalet.
 
Jag är rätt så ideologiskt lagd. Väljer inte så mycket utifrån enskilda sakfrågor, men det är viktigt för mig att jag känner igen mig i partiets grundläggande människo- och samhällssyn. Det som avgör i slutändan är vilket parti som driver (enligt mig) viktiga jämställdhetsfrågor.

Var lite osäker tidigare men har följt det parti som det lutar åt (plus några representanter) i sociala medier och nu känns det tydligt.

Många partier har ju även informativa hemsidor där man kan läsa om deras inställning till allt möjligt. Tycker jag är hjälpsamt.

Jämställdhet är en superviktig fråga som helt kommit i skymundan tycker jag. Ffa att det handlar om så mycket mer än hur vi ska fördela föräldraförsäkringen.

Den står väldigt högt upp på min dagordning när jag väljer parti.
 
Jag tycker valkompasserna som erbjuds på Internet kan vara behjälpliga för de som är osäkra och tvivlar på vad hur sjutton de ska rösta, i det att dessa erbjuder en del frågor folk måste ta ställning till som de ev inte förstått osv.

Tycker det kan vara ett tips att som grund i osäkerhet göra några sådana svar för sig själv i barometrarna .

Finns bra info vidare sen även i dessa att läsa lite ytterligare om man som sagt är osäker och undrar vad som enligt en själv väger tungt och utifrån det vill lägga en röst man känner är det mest rätta .
 
Senast ändrad:
Men hela valrörelsen går ju ut på att partiet ska få makt? Fattar inte.

Makt innebär att man kan genomföra det man brinner för.
Nja, problemet är väl att rikspolitikerna nog framstår mer som att de är ute efter makt för egen vinning, snarare än att tjäna folket.
 
Gjorde precis en valkompass. Fick fyra partier på nästan samma procent varav 2 st på exakt samma. Dessutom partier som är väldigt långt ifrån varandra...
 
Nja, problemet är väl att rikspolitikerna nog framstår mer som att de är ute efter makt för egen vinning, snarare än att tjäna folket.
Jag ser vad du skriver men fattar inte.

Svenska systemet med partier och förtroendevalda - dvs att man inte röstar på personer utan partier - gör att i min värld så är det inte personer som har makt utan ideologier.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp