Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde 3 valkompass-tester igår och såg ut att vara Socialdemokrat minsann vilket jag inte är, men ok då. Fick två HELT andra resultat på de andra, så lite förvirrande är det. Jag tycker årets val känns svårare än tidigare år. Förut har det känts mer självklart, nu är det verkligen inte så..... Vilket testerna också visade på. Får läsa vidare.
 
Jag gjorde SVT:s kompass och fick ett resultat precis lika ambivalent som jag känner mig. Säkert ett gott betyg för testet, men inte till så mycket hjälp för mig... :p
 
Beror väl på. Tror du miljöpartiet är nöjda med vad deras representanter har fått ut av sin regeringsplats? Varför har man isf så dåligt stöd detta valår? Samma för S?

Sålt sin ideologi är såklart relativt...

Miljöpartiet har väl knappast sålt sin ideologi för att sitta i regeringen? Min uppfattning är att de istället utnyttjat det till just att fortsätta driva frågor kring till exempel miljö och djurskydd.

Dessutom är det väl inget parti som ger en ministerpost till en person som du säger "sålt sin ideologi"?
 
Miljöpartiet har väl knappast sålt sin ideologi för att sitta i regeringen? Min uppfattning är att de istället utnyttjat det till just att fortsätta driva frågor kring till exempel miljö och djurskydd.

Dessutom är det väl inget parti som ger en ministerpost till en person som du säger "sålt sin ideologi"?
Det verkar inte som om deras väljare är särskilt nöjda med jobbet som utförts med posterna man hade.
 
Jag är nog ganska fast i vad jag kommer rösta, och precis som vanligt röstar jag olika i de lokala valen (mer av personröst än parti-röst då jag antingen arbetat eller känner flera kandidater och känner att de är vettiga människor) och riksdagsvalet (mitt medlemsparti).
Trots detta kommer jag att se om alla talen från Almedalen och Tal till nationen, samt skumma igenom lite partiprogram (alltid bra att uppdatera sig).
Då jag i mitt yrke måste vara partipolitiskt obunden ville jag inte ställa upp i detta val, men nästa funderar jag faktiskt på att göra det.
 
Dags att prata val igen? Nu när skogsbränderna lugnat sig.

Hör Jan Björklund på radion nyss. Han vill att hemtjänsten ska laga mat hemma hos pensionärerna.
Visserligen är mat och måltid viktiga men jag har svårt att se hur det skulle kunna finnas medel och personal till det?
 
Dags att prata val igen? Nu när skogsbränderna lugnat sig.

Hör Jan Björklund på radion nyss. Han vill att hemtjänsten ska laga mat hemma hos pensionärerna.
Visserligen är mat och måltid viktiga men jag har svårt att se hur det skulle kunna finnas medel och personal till det?
Hemtjänsten går ju redan på knäna om inte ännu lägre pågrund av stress å dåliga jobbförhållanden :banghead:
 
Dags att prata val igen? Nu när skogsbränderna lugnat sig.

Hör Jan Björklund på radion nyss. Han vill att hemtjänsten ska laga mat hemma hos pensionärerna.
Visserligen är mat och måltid viktiga men jag har svårt att se hur det skulle kunna finnas medel och personal till det?

Verkligen, hur tänkte han då?
Det förutsätter, förutom tid från personalen, att de kan laga mat, och att det finns råvaror hemma hos vårdtagarna.
 
Verkligen, hur tänkte han då?
Det förutsätter, förutom tid från personalen, att de kan laga mat, och att det finns råvaror hemma hos vårdtagarna.

Förslaget måste ju innehålla finansiering, kompetensutveckling och en realistisk möjlighet. Jag tror dock att det är medvetet vagt formulerat och att det i bästa fall handlar om att det kan lagas mat någon gång per vecka. Vilket i sig vore en enorm glädje för många äldre. Varför inte ha speciella kockar anställda i hemtjänsten som ger denna tjänst för de som önskar? Som tar med sig råvaror.

Jag tycker inte att det är fel att politiker svarar på i vilken riktning de tycker att hemtjänsten ska utvecklas och vad de tycker är viktigast just nu.

(I reportaget nämndes att en kommun infört det och därmed givit hemtjänsten 20 minuter på att laga mat. Tjena, mittbena, vilken trevlig stund och vilket urval av fantastiska rätter man kan åstadkomma då... Suck.)


Om förslaget finansieras med pengar och sedan av utförarna med motsvarande tid så blir det ju inte mer stress, utan mindre stress - när vissa av passen hos klienterna blir längre.
 
Jag tycker utrotandet av hedersvåld/förtryck och nysvenska kvinnors jämställdhet är viktigt
En levande landsbygd är viktigt.
Att vi inte ska ha ett rasistiskt samhälle (inkluderar antisemitismen som breder ut sig allt raskare takt).
Då försvinner raskt Fi, V, MP och S.

Sedan är finanserna, sjukvård, pensioner, skola och miljö viktigt för mig. Men har ingen ingen kandidat än så länge.

Då jag har haft otur med sjukvården har jag en privat försäkring ifall jag råkar ut. Nu ska jag skatta extra för den? Inte bra Magdalena Andersson. Utan den försäkringen hade jag troligtvis varit sjukskriven i långa perioder. Försäkringen är dyr som den är. Sedan var det inte klart hur mycket skatt jag skulle betala, men jag misstänker att det blir 350-500kr/mån. Det blir jättedyrt och kommer troligen säga upp den. Tack för det Magdalena, det är kanske bättre att vara sjukskriven?

Inför riksdagsvalet kommer jag som vanligt lyssna på P1.
Alla partier har en dag var, när hela dagen går i just det partiets tecken. Riktigt bra brukar det vara.
Riktigt svårt att veta vad man ska rösta på.
 
Finns bara ett parti att rösta på o det är inte SD. Jag röstar inte med plånboken, utan efter ideologi. MP o F! finns inte på kartan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 206
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp