hur fort fram efter vila?

CallMeAce

Trådstartare
Min Vbl valack Calle har stått helt o hållet (förutom skrittur kanske några få gånger i månaden då ja kommer hem från studierna några dagar) ända sen augusti förra året.
i sommar hade jag tänkt rida en del då jag är hemma o sen försöka hitta fodervärd till honom.
Han har förut varit i mycket god kondition och haft mycket muskler (vilka knappt finns kvar av förklarliga skäl)

Min fråga är då hur fort jag generellt kan gå fram med ridningen när jag börjar? Med tanke på ben o ligament o sånt.
o hur fort tappar en häst egentligen grundkonditionen?

tänkte också säga att han inte har varit skadad o han har varit ute med hästkompisarna varje dag...

Har samma problem (förutom att min har stått i minst ett år), så jag puttar upp tråden lite. :angel:

Här följer ett förslag, som ger dig en idé om hur du kan öka på träningen på ett systematiskt sätt. Bara tänkt som ett sätt att visa dig hur det kan göras. Din häst kanske är i mycket bättre form redan från starten, om den ändå rört sig mycket med kompisarna i hagen.
Ett par veckor av skritt där du startar med en halvtimme i taget kanske till en timme åt gången i slutet. Mest rakt fram och på varierat underlag, gärna lite (bara lite) över stock och sten. Lång och låg form.
Börja trava så smått. Ta gärna tiden för hur länge. Kanske 2 min x 2-3 ggr i början. Du kan öka på ganska snabbt så att du efter en månads ridning kanske rider en timme med trav 5 min x 4 ggr. Under travveckorna kan du öka på med lite markarbete, lite volter och lite form. Efter en månad har du kommit en bit och kan börja med någon kortare galopp och sedan är det bara att öka på det hela tills hästen är uppe i den kondition du vill ha.
Hälsning Maja

När min häst vilat en längre tid brukar jag rida/köra varannan dag och ca 1/2 timme i nåra månader. De dagar han motioneras varierar jag skritt o trav under passet i lugnt tempo och ökar efterhand med mer trav än skritt och längre pass när jag märker att konditionen blivit bättre.

Jag vet inte vad som är rätt svar på dina frågor. Men om det hade varit jag så skulle jag tagit det ganska så lungt. Skulle varva lättare ridning med markarbete. Mycket ridning i skogen så hästen fick lyfta benen, sedan skulle jag försöka tömköra en hel del, och även gå vanliga promenader. Varierad lättare träning, tills hästen varkar så stabil att jag kan börja kräva lite mer.

tack tack för svar :)
det svåra med honom är att man lätt går på för fort, han visar aldrig att han inte orkar något (när man rider ut i skogen)

vet du också kanske hur fort en häst förlorar grundkonditionen? den hänger med rätt länge va?

En häst som går i hage och rör på sig kan gå i ungefär 4 veckor innan den tappar konditionen. Hästar är inte byggda som oss.

Däremot ska man när man sätter igång en häst tänka på att det går fort att bygga upp musklerna igen. Det tar däremot dubbelt så lång tid för senor och ligament att hänga med - därför ska man ta det försiktigt!

/C

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 174
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 686
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 026
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej. För att göra en lång historia kort... För ca två månader sedan råkade jag -eller rättare sagt min stackars häst- ut för en klåpare...
Svar
10
· Visningar
1 641
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31